אכזבה בשווקים: ברננקי לא רמז על תוכנית הקלה כמותית

(עדכון) - יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי נאם היום מול הקונגרס ולא סיפק רמזים לגבי תוכנית הקלה כמותית נוספת ■ עם זאת, ברננקי חזר על האמירות הישנות שלו לפיהן הוא יהיה מוכן לסייע לשווקים

יו"ר ה'פד' בן ברננקי אכזב את המשקיעים היום (ה'), זאת לאחר שנשא נאום בפני הקונגרס אך לא סיפק רמזים כלשהם לגבי האפשרות כי הבנק המרכזי יוציא לפועל תוכנית להקלה כמותית נוספת (QE3), שלפי כל התחזיות אמורה להזניק את השווקים בעשרות אחוזים, כפי שקרה כאשר ה'פד' השיק תוכניות קודמות.

במהלך עדותו בקונגרס ברנקקי חזר על אמירותיו הישנות, לפיהן הכלכלה האמריקנית צומחת בקצב מתון, תוך שהיא מתמודדת מול אתגרים רבים בעיקר בשוק התעסוקה, כמו גם אתגרים חיצונים מול אירופה. עם זאת, ברננקי חזר ואמר כי במקרה שהצמיחה בארה"ב תאט את הקצב, ומשבר החוב האירופי יחריף, אז ה'פד' יפעל ויוציא לפועל תוכנית נוספת לרכישות אג"ח שתמריץ את הכלכלה.

כאמור, הייתה ציפייה דרוכה היום בשווקים הגלובליים, לקראת נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי מול הסנאט האמריקני. ברננקי שוחח על מצבה של כלכלת ארה"ב, כאשר רבים תלו את תקוותיהם כי יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב יענה על ציפיות השוק ויכריז על רכישות אג"ח נוספות כדי לתמוך בבנקים ובשוק התעסוקה הנחלש. זאת, בייחוד לאחר דוח התעסוקה שפורסם בסוף השבוע והצביע על יצירה של 69 אלף משרות בלבד בחודש מאי, לעומת ציפיה ליצירה של 160 אלף משרות.

במהלך נאומו ברננקי הציב שלוש מטרות עבור הקונגרס, בכל הנוגע לשיפור מצב הכלכלה - לשמור על המסגרת התקציבית גם בטווח הארוך, להימנע מנפילה מ"הצוק הפיסקאלי" שעלולה לגרום להעלאת מיסים וקיצוץ הוצאות, זאת במקרה שוושינגטון לא תצליח להפחית את הגרעון עד סוף 2012.

"למרות שאנו לא יכולים לצפות מהכלכלה שלנו להיות מנותקת לחלוטין מהגרעונות התקציביים, מבלי לבצע שינויים פיסקליים מרחיקי לכת, תפוקה כלכלית טובה יותר תוכל לסייע לקובעי המדיניות לבצע את השינויים במדיניות הפסיקאלית ואת הקיצוצים הנדרשים", דברי ברננקי.

הציפיה לברננקי מגיעה לאחר שאתמול המריץ יו"ר ה-ECB מריו דרגי את השווקים כשהכריז על המשך מתן הלוואות לבנקים עד סוף השנה. בהמשך, רמזה סגניתו של ברננקי ז'נט יילן כי ה'פד' עשוי לצאת בתוכנית רכישות (עוד על כך - בהמשך). מעבר לכך, הבנק המרכזי של זין הפתיע היום ויצא בהודעה דרמטית על הורדת ריבית, לראשונה מאז משבר הסאב-פריים.

היום חתך הבנק המרכזי של סין את הריבית במפתיע בכ-0.25% ל-3.25%. זו הפעם הראשונה שסין חותכת את הריבית מאז משבר האשראי ב-2008. מהלך זה, הנועד לעודד את הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם לאור ההאטה הכלכלית שהיא חווה, מקפיץ את הבורסות בעולם.

ובאירופה, יו"ר ה-ECB דרגי אמר אתמול כי הבנק האירופי ימשיך בתוכניתו להגברת הנזילות ביבשת (LTRO) עד ינואר 2013, בעוד יילן הצטרפה לבכירים נוספים בבנק המרכזי בארה"ב - והבהירה כי קצב התאוששות שוק העבודה והצמיחה בארה"ב עשויים להצדיק "התאמות" במדיניות הכלכלית של ה'פד'. או במילים אחרות: ה'פד' עשוי לצאת בתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3).

"ברננקי יידרש להבהיר באופן חד משמעי את האפשרות לביצוע הקלה כמותית נוספת ואת נחישותו לעשות כן", אומרת ג'ינה מרטין אדמס, אסטרטגית בוולס פרגו. "אולם - הייתי דואגת יותר מספרד ואירופה, מאשר מדברי 'פד' וההשפעה שלהן על השוק".

"כל הצהרה מכיוון אירופה אשר מצביעה על תמיכה נוספת של הבנק המרכזי בשוק האג"ח, או הצהרה מכיוון ה'פד' לגבי הרחבה כמותית - עשויה להוביל להמשך הראלי", סבורה אדמס.