האם סין עומדת לנפץ את חלום ייצוא הגז הישראלי?

כ-80% ממשתפי ועידת הגז העולמית מעריכים שעד שנת 2030 תעקוף סין את ארה"ב כמפיקת הגז הגדולה ביותר בעולם ■ כניסת סין לשוק הגז הלא קונבנציונלי יכולה להוביל להורדת המחירים

התחזיות להפקת גז מפצלים בסין יוצרת "חלון הזדמנויות" לייצוא גז ישראלי לשווקי המזרח שייסגר לקראת 2030. בסקר שנערך בקרב משתתפי וועידת הגז הטבעי העולמית (World Gas Conference) הנערך השנה בקואלה לומפור בירת מלזיה, העריכו כ-80 אחוז מהמשתתפים כי בשנת 2030 תעקוף סין את ארה"ב כמפיקה הגדולה בעולם של גז לא-קונבנציונלי, המופק מפצלים. "גלובס" תיאר לאחרונה את המהפכה האנרגטית המתחוללת בשנתיים האחרונות בארה"ב.

כתוצאה מפיתוח טכנולוגי ניתן להפיק גז טבעי מפצלי גז בעלויות נמוכות מאד. הפיתוח הזה הביא לירידה של 90 אחוז במחירי הספוט של הגז הטבעי בארה"ב והפך את ארה"ב מיבואנית של גז למדינה בעלת מקורות גז המספיקים לצרכיה ל-100 השנים הקרובות.

ארה"ב אינה צפויה נכון להיום להפוך ליצואנית גדולה של גז טבעי ולכן מחירי הגז הנמוכים בה אינם צפויים להביא לקריסת מחירי הגז באזורים אחרים בעולם. ואולם התמונה תשתנה אם גם סין תהפוך למפיקה גדולה של גז מפצלים. להערכת משרד משאבי הטבע והקרקעות של סין ניתן להפיק ממרבצי פצלי הגז במדינה כ-25,000 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי. צריכת הגז של סין עלתה ב-2011 על 100 BCM והיא גדלה בשיעור של 20%.

מחירי הגז בשווקי המזרח נחשבים לגבוהים ביותר בעולם ונעים כיום בין 16 ל-18 דולר ליחידת חום במדינות כמו יפן, דרום קוריאה וטאייואן המקבלות את מלוא אספקת הגז שלהן באמצעות מיכליות גז נוזלי (LNG). "גלובס" דיווח בשבוע שעבר כי גם חברת החשמל קיבלה הצעות מחיר בסביבות ה-18 דולר במסגרת הליך ה-RFI שפרסמה לצורך ייבוא גז נוזלי דרך מצוף הגז המוקם בחדרה.