הקץ למבצעי "4 ב-100"? ועדת השרים הצביעה בעד "חוק הסופרים"; הספרים יזכו ל"הגנה" של 18 חודשים

מחירם של ספרים חדשים לא יוזל לתקופה ראשונית של 18 חודשים מרגע צאתם לאור ■ הצעת החוק מאפשרת להוזיל את מחירי הספרים בשבוע הספר ב-10% ■ לימור לבנת: "החוק יבטיח שהציבור ימשיך ליהנות מספרות ישראלית יפה"

בתום דיון סוער בוועדת השרים לענייני חקיקה קיבל היום (א') "חוק הסופרים" את תמיכת הממשלה. 13 שרים הצביעו בעד הצעת החוק שגיבשה השרה לימור לבנת ואילו שלושה שרים- משולם נהרי, יעקב מרגי ומיקי איתן, הצביעו נגד. על פי הצעת החוק יזכו ספרים חדשים ל"הגנה" ומחירם לא יוזל לתקופה ראשונית של 18 חודשים מרגע צאתם לאור.

עם זאת, הצעת החוק מאפשרת להוזיל את מחירי הספרים בשבוע הספר ב-10% וכן במועדים נוספים שיקבע משרד התמ"ת. כמו כן יזכו הסופרים הישראלים בתגמולים שלא יפחתו מ-8% מהמחיר הקטלוגי ל-6,000 העותקים הראשונים, ולא פחות מ-10% בעבור מכירה של עותקים נוספים. בגין ספר ראשון יקבל סופר לא פחות מ-80% משיעורים אלה. הגבלה נוספת: שכר הסופרים לא יירד מ-16% מהכנסות ההוצאה לאור מהספר ב-7 השנים הראשונות להוצאתו.

סטימצקי מברכת

לבנת, שהצליחה בשבוע האחרון לשכנע את ראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ״ת לתמוך בחוק, ברכה על הצבעת השרים בעד החוק: "אני מאמינה שהחוק יבטיח שהציבור הישראלי יוכל להמשיך ליהנות מספרות ישראלית עברית איכותית ומגוונת", אמרה לבנת. "זכות זו תמומש רק אם סופרים ומשוררים בישראל יקבלו גמול הולם וראוי תמורת יצירתם, כך שיוכלו להמשיך ליצור ולקדם את הספרות בשפה העברית. המצב היום בלתי נסבל וגרם לזילות של הספרים שמחירם נמוך היום ממחיר ההדפסה שלהם. זה מצב לא נורמלי ולא הגיוני".

קודם לכן היום נפגשו השרה לבנת וראש הממשלה עם הסופרים רם אורן, חגי ליניק וצרויה שלן שברכו על ההחלטה לתקן את הכשלים בענף הספרים בחקיקה.

איריס בראל, מנכ"ל רשת סטימצקי, מסרה כי "רשת סטימצקי מברכת את שרת התרבות והספורט על פעילותה למען העברת חוק הסופרים בישראל ושמחה על הצבעת ועדת השרים בעד הצעת החוק להגנת הסופרים והספרות בישראל. רשת סטימצקי פעלה ללא לאות בשנתיים האחרונות לקידום חוק המבטיח תגמול הולם לסופרי המקור בישראל והיצע מגוון של ספרי מקור לציבור הישראלי, למען המשך קיומה של תרבות וספרות מקור בישראל. רשת סטימצקי לומדת בימים אלה את החוק ותתאים את עצמה למצב החדש".

מ"צומת ספרים" נמסר, כי "נקרא את החוק, נלמד אותו ובהמשך נביע עמדה".