המסחר בוול סטריט ננעל בשערים הנמוכים של היום

חבילת החילוץ לה זכתה ספרד בסוף השבוע לא הרשימה את המשקיעים ■ S&P אישררה את דירוג האשראי של ארה"ב (+AA) אך השאירה את התחזית שלילית ■ האם איטליה תהיה המחולצת הבאה? ■ אפל חשפה את ה-iOS 6

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות, לאחר שהסנטימנט החיובי לאור חבילת החילוץ לספרד התפוגג, ולאחר שנודע כי סגן יו"ר הבנק המרכזי הספרדי התפטר והתשואה על אג"ח ספרד המשיכה לעלות. מוקדם יותר, התנהל המסחר בעליות לאור אישור מוסדות האיחוד האירופי בסוף השבוע את תוכנית החילוץ למערכת הבנקאות הספרדית, במסגרתה הם יעניקו לבנקים הספרדים מסגרת אשראי של כ-100 מיליארד אירו.

"אנשים רבים מודאגים מהיקף חבילת החילוץ - ציפינו למשהו בסדר גודל של 150-200 מיליארד אירו, וקיבלנו רק 100 מיליארד", הסביר פיליפ שטרייבל, ברוקר סחורות ב-RJO. "ברגע שהסוחרים החלו לעכל את החדשות, הם התחילו למכור. זה בגלל שהם חושבים שעוד 3 או 6 חודשים ספרד תחזור ותבקש עוד כסף".

כאמור, המשקיעים הגיבו היום לראשונה לתוכנית החילוץ הספרדית שאושרה בסוף השבוע, במסגרתה העניקו מוסדות האיחוד האירופי מסגרת אשראי של כ-100 מיליארד אירו למערכת הבנקאות במדינה שבה החוב הלאומי נאמד בכ-830 מיליארד אירו ושיעור האבטלה נושק לרמה של כ-25%.

ספרד תהפוך למדינה הרביעית בגוש האירו (בנוסף לפורטוגל, אירלנד ויוון) שמבקשת סיוע חיצוני, אך אנליסטים רבים טוענים כי צעד זה יוביל דווקא לגל עליות. "מדובר בחדשות חיוביות עבור השווקים אשר יתמכו בשוק המניות על חשבון שוק האג"ח בשבוע הקרוב ולכן קשה לצפות לירידת תשואות באפיקים הארוכים", אומר האנליסט יונתן כץ מלידר שוקי הון.

האם איטליה תהיה הבאה בתור?

המשקיעים הגיבו גם להודעתה מסוף השבוע של סוכנות הדירוג S&P, שאישררה את דירוג האשראי של ארה"ב (+AA) אך השאירה את התחזית על שלילית, תוך שהיא מציינת לרעה את מצבו של שוק התעסוקה האמריקני. בתוך כך, נשאלת השאלה האם ה'פד' יענה לבסוף לרצון השווקים וישיק תוכנית רכישות אג"ח שלישית, זאת למרות שבסוף השבוע ברננקי לא סיפק רמזים לגבי האפשרות של הרחבה כמותית נוספת.

אפל במוקד

אפל במוקד על רקע פתיחת כנס המפתחים השנתי, WWDC, היום בסן-פרנסיסקו אשר ימשך עד סוף השבוע. בכנס חשפה אפל את כל החידושים האחרונים, כגון מחשבי המק בוק החדשים ומערכת ההפעלה iOS 6.

טבע ומיילן הגיעו להסדר בנוגע לתרופה המטפלת בהפרעות בשינה - פרוביג'יל. מיילן הודיעה בסוף השבוע כי תחל למכור גרסה גנרית של התרופה תחת התנאים של ההסכם החדש עם טבע, יצרנית התרופה.

בנק ההשקעות UBS , אחד מארבע עושי השוק הגדולים בוול סטריט, ספג ככל הנראה הפסדים בסך כ-350 מיליון דולר עקב השקעתו בהנפקה הראשונית לציבור של פייסבוק, והוא מתכנן לתבוע את החברה המפעילה את בורסת נאסד"ק.

לפי דיווח ב"בלומברג", בנק ההשקעות גולדמן סאקס מנהל מו"מ למכירת חטיבת הגידור שלו, זאת בעקבות הידוק הפיקוח הרגולטורי של הרשויות בארה"ב, בעקבות הונאות הענק כדוגמת זו של ברנארד מיידוף.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]