ילדים בזהות בדויה

מש' החינוך מתיישר עם האבסורד ואוסר פעילות חינוכית בפייסבוק. ההפסד שלנו

אפשר להביט אל המצב הקיים, המוכר להורי המתבגרים שבינינו, ולהיבהל: הילדים, גם כאלה שנמצאים הרבה מתחת לגיל 13, כבר נמצאים בפייסבוק באמצעות מילוי גיל פיקטיבי בתהליך ההרשמה. הם פעילים שם, מתכתבים שם ומנהלים חיי חברה תוססים למדי.

והנה, לפני ימים ספורים דווח - ולא בפעם הראשונה - כי הרשת החברתית של צוקרברג בוחנת אפשרות להורדת סף הכניסה לרשת, לפחות מבחינה רשמית, גם לילדים מתחת לגיל 13. אפשר כמובן, שוב, להיבהל: פייסבוק טומנת בחובה סכנות, בעיקר אם אינך מודע אליהן, על אחת כמה וכמה אם הנך ניחן בתמימות של ילד.

עד כמה רחבה התופעה? בסקר שערכה חברת PewResearch ביוני 2011 (לפני שנה!) מצא כי 46%(!) מילדים שגילם נמוך מ-12, פועלים ברשתות חברתיות באופן קבוע, ופייסבוק כמובן בראשן. מחקר אחר מצא ש=5 מיליון ילדים מתחת לגיל 10 החיים בארה"ב משתמשים בפייסבוק.

מיישרים קו עם אבסורד

המציאות היא שהילדים כבר שם, ברשת של צוקרברג, והם כנראה לא הולכים לשום מקום. זהו מצב אבסורדי. הגורמים הרשמיים, גם בישראל, נאלצים ליישר קו עם האיסור הפייסבוקי לפתוח חשבון מתחת לגיל 13. מבחינתם, פייסבוק מחוץ לתחום עבור מי שטרם הגיע לגיל שאפשר להתחיל - ברשתות החברתיות.

הנה לדוגמה סעיף 6.1.3 בחוזר מנכ"ל משרד החינוך קובע כי "איש צוות חינוכי לא ייזום תקשורת עם תלמידים ברשת חברתית, לא יציע להם חברות ולא יאשר הצעות חברות שיתקבלו מהם".

יש הסבורים כי ההנחיה הזו, כמו גם ההתעלמות המוחלטת מהעובדה שהתלמידים נמצאים ממילא בפייסבוק, היא החמצה אמיתית. "עושה רושם שבפייסבוק הרבה יותר נוח לילדים לדבר והם אומרים בהודעות פרטיות מה שלא היו אומרים פנים אל פנים", אומר א', מורה בן 29 מאזור המרכז, שאף פתח פרופיל מיוחד וקבוצות דיון לקשר עם תלמידיו. לדבריו, מעבר להודעות פרטיות, באמצעות קבוצת הדיון הכיתתית, הוא מנהל ערוץ קשר מקצועי יום-יומי עם תלמידיו, בו הוא מזכיר להם באופן שוטף מועדי בחינות, מועדי הגשת עבודות וכדומה.

השאלה אם יש להתיר לילדים מתחת לגיל 13 לגלוש ברשתות רלוונטית פחות ופחות, ככל שחולף הזמן. ילדינו כבר שם - רק עם גיל בדוי. בנוסף לכך, מוקדם עדיין לשפוט ערכית את התופעה. כפי שיימצאו להם היבטים שליליים רבים, יימצאו לה גם לא מעט יתרונות.

כך או כך, השאלה החשובה שמחייבת דיון היא מה עדיף - ילדים השוהים בפייסבוק תחת זהות בדויה חלקית, או התאמה של התקנון הפייסבוקי למצב בשטח: כלומר, התרת פתיחת חשבונות גם מתחת לגיל 13.

העמוד של משרד החינוך בפייסבוק

עם שינוי המדיניות מצד הרשת החברתית, יידרש גם משרד החינוך לשנות גישה. לא עוד התעלמות מאולצת מנוכחותם של הילדים ברשת החברתית, להיפך: יצירת תכנים חינוכיים המסבירים לילדים מהי הדרך הבטוחה להתנהלות ברשתות חברתיות, תוך חשיפת הסכנות הטמונות במנגנוני השיתוף הווירטואליים.

ואגב, מתברר שגם בקרב ההורים מסתמנת הבנה כי מגבלת הגיל של פייסבוק אינה תקיפה עוד בפועל. בסקר שערך אתר msnbc ב-2010, רק 8% מההורים ציינו שהם "מקבלים" את העובדה שילדיהם (מתחת לגיל 13) מנהלים או ינהלו בעתיד הקרוב חשבון בפייסבוק. ב-2011 עלה שיעור ההורים המשלימים עם המצב ל-17%. זאת ועוד: חלק מההורים הביעו הסכמה לסייע לילדיהם להירשם לאתר, למרות המגבלות הרשמיות.

בפייסבוק הבהירו כי אם וכאשר תבוטל מגבלת הגיל ברשת, הרי שהרשמת ילדים תתאפשר מבחינה טכנולוגית רק בליווי מבוגר, שככל הנראה החשבון של הילד יהיה חשוף כלפיו באופן אוטומטי. מותר להניח כי זו לא תהיה המגבלה היחידה.

אלו אינם ימים טובים לרשת של צוקרברג וימי חג למבקריה החריפים. אפשר כמובן לטעון כי בעליה הצעירים של הרשת החברתית נוקטים שוב צעדים חסרי אחריות, מתוך תאוות בצע - הפעם על חשבון ילדינו. מנגד, אפשר להביט לשם שינוי על חצי הכוס המלאה: הנה סוף סוף יינתנו להורים כלים אמיתיים לפיקוח על ילדיהם ברשת החברתית הגדולה בתבל.

הכותב הינו מנכ"ל 3points - חברת תוכן ושיווק באינטרנט ובסלולר