תכירו: הישראלית שרוצה לשחק במגרש של זינגה

יש לה 70 מיליון משתמשים רשומים, מחזור של חצי מיליון דולר ביום, 200 עובדים וארבעה בתי סטודיו - אבל עד היום היא פעלה מתחת לרדאר ■ "גלובס" חושף את Plarium הישראלית, שכבשה את שוק המשחקים החברתיים ברוסיה ורוצה לצלוח גם את פייסבוק

אין זה סוד, שתעשיית ההיי-טק הישראלית ניחנת בכישרון רב וששמה הולך לפניה זה שנים. בין אם מדובר בתחום השבבים, האינטרנט או הביומד, ישראל זוכה לכבוד ולהצלחה רבה. ואולם אם יש תחום אחד שישראל עדיין לא צלחה אותו לגמרי ונשארה בו מאחור, הרי שזהו תחום המשחקים. חברות ישראליות ניסו, ועודן מנסות, לפתח ולייצר משחקים להמונים, אך בשלב מסוים התהליך נתקע, ולא מבשיל לכדי הצלחה של ממש.

אבל כל זה עשוי להשתנות. דווקא מתחת לרדאר ניתן לראות ניצנים ממשיים של הצלחה ישראלית בתחום. חברת Plarium - שהקימו ב-2009 חמישה יזמים אנונימיים בתחום - השתלטה על שוק המשחקים החברתיים ברוסיה ובמזרח אירופה, ונחשבת אחת ההצלחות הגדולות שם.

מבניין משרדים בהרצליה פיתוח ועם הון עצמי בלבד, לחברה הישראלית יש כבר 10 משחקים ברשתות החברתיות המובילות ברוסיה, כ-200 עובדים, ארבעה בתי סטודיו לפיתוח משחקים והכנסה פר משתמש שיכולה לגרום לענקיות הגיימינג רק לקנא. "גלובס" חושף בראשונה את זהותה של פלריום, זינגה הישראלית אם תרצו.

מהמרים על פוקר

בראש החברה ניצב המנכ"ל, אבי שלל (26). אחיו גבי (25) משמש סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי. השניים, בנים למשפחה מבוססת וילידי גיאורגיה, עלו לישראל ב-1998 ולמדו בבית הספר האמריקני ששכן אז בכפר שמריהו (כיום באבן יהודה). משם המשיכו האחים ללימודים באוניברסיטת ברנדייס היהודית בבוסטון.

המייסדים האחרים לצד האחים שלל: ירון חכימי (סמנכ"ל כספים), איוון וורובייצ'יק (סמנכ"ל מערכות מידע) ומיכאל מורגובסקי (סמנכ"ל טכנולוגיות).

סוד ההצלחה של פלריום נובע, קודם כל, מההחלטה להתמקד בשוק הרוסי ובמזרח אירופה. בתחילת הדרך ניסתה פלריום לנצל את ההייפ שיש סביב הרשתות החברתיות באזור, כשעל הכוונת הייתה Vkontake, הרשת החברתית הפופולרית ברוסיה, עם יותר מ-110 מיליון משתמשים רשומים. "הבנו שזו פלטפורמה פתוחה, ושעוד חברות גיימינג יכולות להיכנס לשוק, ולכן היה חשוב לנו להוכיח את עצמנו במהירות", מסביר אבי שלל בראיון בלעדי ל"גלובס".

הכותר הראשון שפותח היה משחק פוקר חברתי (Poker Shark), שנבנה בתוך שלושה שבועות וחצי. בהמשך פותח גם משחק של גידול חווה וירטואלית (Farmandia). נשמע מוכר? לא בכדי. "לא היה לנו הרבה מימון בתחילת הדרך, והיינו צריכים לפתח במהירות מוצר כדי שיתפוס טוב ויצבור פופולריות ומשתמשים. הלכנו על פוקר וגידול חווה, כי עד אז לא היה את זה ברוסיה, וידענו שמדובר במשחקים פופולריים".

* משחקים פופולריים אצל זינגה ופייסבוק.

שלל: "זינגה בעצמה העתיקה משחקים כאלה מסין, והביאה אותם למערב. יש מעט מאוד חדשנות בתחום המשחקים מבחינת ז'אנרים חדשים. אנחנו לא לקחנו את המשחקים של זינגה, אלא לקחנו את הז'אנר והבאנו אותו למזרח אירופה. המשחק הוא לגמרי שלנו, הרעיון הוא לגמרי שלנו וכך גם הפונקציונליות".

כבר בשלבים הראשונים, החברה התחילה לרשום הכנסות הודות למכירת מוצרים וירטואליים (Virtual Goods) ב-Poker Shark ו-Farmandia. מכירת מוצרים וירטואליים נשארה מנוע ההכנסות הכמעט בלעדי של החברה, כשלדברי שלל, אט-אט מכניסים למשחקים יותר פרסום ושיתופי פעולה ממותגים עם חברות, ובהן נסטלה.

200 עובדים, 8 משחקים בשנה

השלב הבא, מסביר שלל, היה להחליט איך להמשיך לגדול, "כשהכיוון היה לפתח כותרים חדשים משלנו". לצורך כך, גויסו מפתחים בחו"ל, וכיום מפעילה החברה ארבעה בתי סטודיו - אחד בהרצליה, אחד ברוסיה ועוד שניים באוקראינה. בחברה מועסקים 200 עובדים - גידול של 80% לכוח האדם שהועסק בחברה לפני שנה.

בימים אלה נמצאת החברה בהליך גיוס של 100 עובדים נוספים, אומר שלל, אך ממהר לעמוד על הקושי בגיוס עובדים בתחום הגיימינג בישראל. "זו אחת המדינות המוכשרות בעולם, אבל הבעיה היא שאין מספיק חברות גיימינג כדי שיכשירו עובדים מתאימים לתחום. אחת הבודדות שאפשר לציין לטובה היא Funtactix של JVP", הוא אומר.

כל סטודיו של החברה מתפקד כיחידה עצמאית עם מנכ"ל ומחלקת כספים נפרדת, ומתמקד בסוג אחר של משחקים. "בישראל יותר טובים במשחקים חברתיים, באוקראינה במשחקי אסטרטגיה וברוסיה במשחקי תפקידים (RPG)", מסביר שלל. "אנחנו רוצים שכל סטודיו שלנו ישיק שני משחקים בשנה, וכך נגיע לשמונה משחקים בכל שנה", אומר שלל.

צמיחה של 200% בהכנסות

פלריום הצליחה לשמור בקנאות על פעילותה מתחת לרדאר, אחרת קשה להבין איך חברה, שרשומים בה 70 מיליון משתמשים עם עלייה של 20% לעומת חודש מארס, נשארת מחוץ לכותרות. לטענת החברה, יש לה 13 מיליון משתמשים פעילים בחודש (MAU) ו-3 מיליון משתמשים פעילים ביום (DAU).

באשר לסף ההכנסות, שלל ממעיט בדיבורים אבל מספק כמה נתונים מרשימים למדי. "אנחנו כמובן עדיין לא ברמה של זינגה, אבל אנחנו צומחים מהר. ההכנסות של זינגה יצמחו השנה ב-20%-30% - אנחנו צומחים הרבה יותר מזה, ורשמנו גידול שנתי של 200%".

כדי להבין טוב יותר את המספרים שמאחורי הצמיחה, כדאי להסתכל על ההכנסה הממוצעת ממשתמש פעיל יומי. "בעוד שזינגה רושמת הכנסות של 5 סנט למשתמש פעיל יומי, אנחנו רושמים הכנסה של פי 3-4", אומר שלל.

חישוב פשוט מראה, שההכנסה של פלריום ממשתמש יומי עומדת על 15-20 סנט, ואם נכפיל זאת ב-3 מיליון משתמשים יומיים - מדובר על הכנסות של כחצי מיליון דולר ביום. אם הקצב יישמר, פלריום עשויה לגלגל 200 מיליון דולר בשנה - כרבע מהכנסות זינגה.

"הפוקוס שלנו הוא לא להביא כמה שיותר משתמשים, אלא להביא משתמשים איכותיים, שיכניסו לנו כסף", אומר שלל. "אנחנו לא רוצים להגיע למספרים של זינגה - כי זו לא המטרה שלנו. אבל אנחנו עושים יותר כסף מהם פר משתמש".

* זינגה אינה יעד או תחרות?

"אנחנו לא רואים בזינגה מתחרים, בגלל שהם מפתחים משחקים בכיוון שהוא יותר קז'ואל חברתי, וזה כיוון שאנחנו פחות מעוניינים בו. כל הכותרים החדשים שלנו יהיו בז'אנר של Total Domination- משחקי תפקידים, משחקי יריות מגוף ראשון ועוד".

יוצאים מחוץ לשוק הרוסי

הפוטנציאל בשוק הרשתות החברתיות ברוסיה עצום. לצדה של vk, פועלות בשוק עוד שתי רשתות מובילות - mail.ru ו-Odnoklassniki. על-פי מחקר של mail.ru, שפורסם בסוף חודש מאי, שוק המשחקים החברתיים ברוסיה גלגל אשתקד 236 מיליון דולר - עלייה של 180% לעומת 84.3 מיליון דולר ב-2010.

על-פי נתוני חברת המחקר Appdata.ru, פלריום נחשבת בשוק הרוסי למפתחת היישומים החברתיים השנייה במספר המשתמשים הפעילים היומיים, והחמישית בסך המשתמשים הרשומים.

חרף הפוטנציאל ברוסיה, בפלריום כבר מתחילים לפזול החוצה - אל עבר המערב. החברה כבר שחררה שני כותרים לפייסבוק - Total Domination ו-Pirates: Tides of Fortune. האחרון שוחרר גם לגוגל פלוס, מה שהפך את פלריום לישראלית הראשונה ששילבה משחק ברשת החברתית של גוגל.

כדי לצלוח את השוק הבינלאומי, פלריום פועלת במרץ על תרגום המשחקים. העלילה, הדמויות וסביבת המשחק נשארים אותו הדבר, אך התפריטים והקולות משתנים בהתאם. כך, המשחק Total Domination מתורגם לשמונה שפות, בה בשעה שהמשחק Pirates: Tides of Furtune תורגם לשבע שפות.

"הרגשנו שהמשחקים שלנו מתאימים לכל סוג של שוק - ולא רק מזרח אירופה. עבורנו ללכת לפייסבוק זו התרחבות טבעית", אומר שלל.

על-פי נתוני Appdata, פלריום עדיין לא משחקת במגרש של זינגה, אבל היא בהחלט מתקרבת לשם. מבחינת סך המשתמשים הרשומים, היא ניצבת במקום השביעי בכלל הרשתות החברתיות, בה בעת שבמספר המשתמשים הפעילים היומיים היא במקום ה-28.

"לא ממהרים למכור"

שוק המשחקים החברתיים זוכה לתחרות עזה בין המפתחות, אך שלל מעריך כי צפויה קונסולידציה גדולה. "זינגה רוכשת בממוצע חברה אחת בחודש. אני מעריך שיישארו רק שחקנים חזקים בסופו של דבר". באשר לרכישות מצידה של פלריום, הוא אומר כי "לנו חשוב הכישרון. לכן, אם נרכוש חברה, זה יהיה בגלל העובדים - ולא כדי לשפר את המצב הפיננסי שלנו".

ואם כבר מצבה הפיננסי של פלריום, בחברה לא מחפשים כרגע משקיעים ומסתפקים בהכנסות שמייצרים המשחקים. "אנחנו לא נמצאים במקום שאנחנו צריכים לגייס, אבל אם נמצא שותפים מתאימים, נשמח לדבר איתם כדי לגדול". באשר למכירה, אקזיט הוא לא שם המשחק. "אנחנו לא רוצים למכור מהר, אלא לבנות חברה גדולה. אנחנו מכינים אותה, כדי שבבוא היום ננפיק את החברה בנאסד"ק. אבל יש עוד זמן עד אז", מסכם שלל.