הממונה על ההגבלים: פטור מותנה להסכמי הגז עם "תמר"

פרופ' דיויד גילה העניק היום פטור להסדרים כובלים ביחס ל-3 הסכמים שבין שותפות "תמר" לבין חברת החשמל, דליה אנרגיות וחברות מקבוצת אדלטק

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, העניק היום פטור להסדרים כובלים ביחס ל-3 הסכמים שבין שותפות תמר לבין חברת החשמל, דליה אנרגיה וחברות מקבוצת אדלטק.

3 ההסכמים נגעו למכירת גז על-ידי שותפות תמר. בחינה של ההסכמים העלתה כי הם עלולים לפגוע בתחרות בשוק אספקת הגז במובן זה שהיקף הרכישות ומשך ההסכמים עלולים ליצור חסימה של השוק בפני ספקי גז חדשים עתידיים על-ידי כך שלא יותירו די ביקוש שיצדיק פיתוח של מאגר גז נוסף.

חשש נוסף נגע להשלכות שתהיינה להסכם על היכולת לספק גז ללקוחות נוספים של גז שטרם חתמו על הסכמים עם תמר, וזאת נוכח מגבלות הקיבולת הקיימות בהובלת גז מקידוח תמר לחופי ישראל.

נוכח החששות התנה הממונה את מתן הפטורים בשורה ארוכה של תנאים, ששינו את ההסכמים באופן מהותי, אך לא איפשרו הרעה כלשהי של התנאים שקיבלו לקוחות הגז בחוזים המקוריים.

ביחס להסכם עם חברת החשמל נקבע, ביו השאר, כי חח"י תוכל לדחות את ההכרעה האם לרכוש חלק משמעותי מכלל הגז שרכשה מתמר עד לשנת 2015. הדבר נעשה על בסיס ההנחה שעד למועד זה תתפתח תחרות בשוק אשר תאפשר לחח"י לתחר בין תמר לבין ספקי גז אחרים ובכך להביא להפחתה במחיר הגז.

ביחס להסכמים עם דליה ואדלטק נקבע, בין השאר, כי תינתן להן האפשרות לקצר את ההסכם באופן משמעותי, ולחלופין - להודיע בעוד מספר שנים על הפחתה משמעותית בצריכת הגז שלהם. גם כאן נעשו הדברים מתוך מטרה לייצר ביקושים משמעותיים של גז שיהיו חשופים לתחרות הצפויה בשוק.

כמו כן, בוטלו הגבלות על האפשרות של לקוחות לרכוש גז מספקים אחרים, כמו גם על האפשרות של לקוחות גז למכור גז שלא נוצל על ידם במכירה משנית לצרכנים אחרים, תוך יצירת תחרות בתמר. תמר חויבה עוד למכור גז ללקוחות נוספים כל עוד לא תחל המכירה בפועל לדליה, וכן חויבה לפעול להרחבת קיבולת ההולכה שלה.

אתמול אישרה רשות החשמל את הסכמי הגז בהיקף של 20 מיליארד דולר ואף יותר לתקופה של 15 שנים, בין שותפויות קידוח "תמר" ובין חברת החשמל ויצרני החשמל הפרטיים - וזאת בכפוף למילוי שורת תנאים שיפגעו משמעותית ברווחיות פרויקט "תמר" - פגיעה של כמיליארד דולר, אך ישפרו את מצבם של לקוחות "תמר" - חברת החשמל והיצרנים הפרטיים כאמור.