משרד השיכון: מחירי הדירות עלו ב-1% ברבעון הראשון

יחד עם זאת, המחירים השלימו ירידה של כ-3% בשנה החולפת ■ לראשונה, ת"א איננה היקרה ביותר - מחיר דירה ממוצע עמד על 1.5 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון של 2012

מחירי הדירות בישראל עלו ברבעון הראשון של 2012 באחוז אחד בהשוואה לרבעון האחרון ב-2011, אך השלימו ירידה של כ-3% בשנה החולפת. כך עולה מסקירה שמפרסם היום (א') משרד הבינוי והשיכון.

יצוין, כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר והשמאי הממשלתי הראשי פרסמו זה לא מכבר את סקירותיהם לרבעון הראשון של 2012. עם זאת, רק עיבודי הנתונים שמבצע משרד הבינוי והשיכון מציגים מחיר משוקלל של דירות חדשות וישנות, לפי מספר חדרים ואזורים. פרקים מסוימים מהסקירה הרבעונית של משרד השיכון התפרסמו בשבועות האחרונים.

מנתוני משרד השיכון שטרם התפרסמו, עולה כי מחירה הממוצע של דירה (הממוצע משקלל מחירי דירות יד ראשונה ושנייה בכל הגדלים) במחוז תל אביב עמד על 1.5 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון של 2012, ירידה של חצי אחוז מהרבעון האחרון של 2011, וצניחה של 8% מהרבעון המקביל אשתקד.

יצוין, כי זהו המדד הראשון המתפרסם שבו מחוז תל אביב איננו היקר ביותר; מנתוני משרד השיכון עולה כי הדירה היקרה ביותר נמצאת דווקא במחוז ירושלים, ומחירה הממוצע עמד על 1.55 מיליון שקל בסוף הרבעון הראשון.

זינוק בשטחים

הדירה הזולה ביותר נמצאת במחוז הצפון, ומחירה הממוצע עומד כיום על 646 אלף שקל, זינוק של 7.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. את הזינוק החד ביותר רשם מחוז יו"ש: מחירה של דירה ממוצעת בישובים הישראלים שבשטחים עומד כיום על 1.07 מיליון שקל, עלייה חדה בשיעור של 11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

עוד עולה מהדוח, כי מחירי הדירות במחוז המרכז צנחו בכ-7% בשנה החולפת והם עומדים כיום על 1.3 מיליון שקל בממוצע. לעומת זאת, במחוז חיפה, זינקו המחירים בכ-9% לרמה של 870 אלף שקל. הדרום השלים בשנה עלייה של כאחוז לרמה של 770 אלף שקל בממוצע.

"שינוי מגמה"

‎עד כאן, סקירת מחירי הדירות המשוקללת. בפלח הדירות החדשות נרשמה ברבעון הראשון ירידת מחירים של 4.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (וזאת, בניגוד לסקירת משרד האוצר, ולפיה צנחו מחירי הדירות החדשות ב-13% בשנה החולפת); בהשוואה לרבעון האחרון של 2011, שמרו המחירים על יציבות ברמה של 1.4 מיליון שקל.

ירידת המחירים בשנה החולפת "בולטת בעיקר בדירות חדשות ובאזורי תל אביב והמרכז", כותב ראש צוות מחברי הדוח, יוסי שבת. "מדובר בשינוי מגמת העלייה החדה במחירי הדירות החל משנת 2008".