סקר משתמשי הנמלים: הנמל הפרטי של מספנות ישראל מוביל

כך עולה מסקר שביעות רצון של המשתמשים שערכו לשכת הספנות הישראלית ומכון Market Watch

הנמל הפרטי של מספנות ישראל מוביל בין הנמלים בישראל בסקר שביעות רצון של המשתמשים שערכו לשכת הספנות הישראלית ומכון Market Watch.

המחקר שהקיף 257 לקוחות עסקיים, התייחס לגופים ולנושאים שונים כדוגמת נמלי הים, מסופים, שרותים ממשלתיים, מכס ומע"מ, תעריפים ועוד. תוצאותיו המפורטות, נחשפות הבוקר (ב') בוועידה השנתית של קהילת הים בענייני סחר, תובלה ולוגיסטיקה - פורט טו פורט, המתקיימת בגני התערוכה בתל אביב.

"המסקנה החזקה והבלתי נמנעת מתוצאות הסקר, היא שלמרות הרפורמה בנמלים, לא נוצרה תחרות אמיתית ביניהם", אומר נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה, "שבע שנים אחרי תחילת הרפורמה, אנו מגלים שעבור רוב הלקוחות, המרחק מהנמל משמעותי יותר מכל שיקול אחר. כמו כן, השירות האיטי ואי העמידה בזמנים - הם הנימוקים העיקריים, עבור משתתפי הסקר שהביעו שביעות רצון בינונית מנמלי ישראל. יש לציין שחוות הדעת הן מעין 'שקלול' בין תקופות שבהן יש עיצומים לבין תקופות שבהן מתקיימת עבודה סדירה. אנו מקווים שהמצב הנוכחי יהיה זה שיתווה את רמת השרות העתידית לאורך זמן".

"מסקנה שניה, נוגעת לציונים שקיבלו שלושת הנמלים. הפערים ביניהם נמוכים ובכל זאת, במקום הראשון, נמצא נמל מספנות ישראל עם ציון של 3.5 מתוך 5. זהו הנמל הפרטי הראשון בישראל והציון משקף הבעת אמון מצד משתמשי הנמלים המביעים הערכה לשרות שהם מקבלים. מנתחי הסקר מצאו לנכון לציין זאת, למרות היותם מודעים להבדל הגדול הקיים בין נמלי חיפה ואשדוד, בגודל ובמורכבות, לבין אלו הקיימים בנמל המספנות. במקום השני נמצאים נמלי אשדוד ואילת עם ציון של 3.4 ואחריהם נמלי חיפה ואשקלון עם 3.3. נמל הפחם בחדרה קיבל ציון של 3.2. חברת נמלי ישראל (חנ"י), קיבלה ציון של 3.3. בסקר דומה בשנת 2007, החברה קיבלה ציון של 2.9".

מבין משרדי הממשלה המעניקים שירות בנמלים, בלטו לטובה באופן יחסי משרדי מינהל המכס שזכו להערכה מצד משתמשי הנמלים. ציון של 3.2 מתוך 5. אגב, בסקר דומה שבוצע בשנת 2007, הם זכו לציון גבוה יותר - 3.4. לעומתם, בתחתית הרשימה, נמצאים משרד התחבורה (2.9), משרד החקלאות (2.8), מכון התקנים הישראלי (2.8) ומשרד הבריאות (2.6). כאן ראוי לציין כי משרד הבריאות בחיפה אף נופל ברמת השירות מזה של אשדוד ובכך הוא משפיע מן הסתם גם לא מעט על רמת השירות של נמל חיפה עצמו.

הסקר מלמד עוד כי הטיפול במכולות בנמלי ישראל מקבל ציונים גבוהים יותר מאשר הטיפול במטען כללי שנחשב למעין "בן חורג" בנמלים. יצויין כי עיקר המטען הכללי נפרק בנמל אשדוד. סקר מדד שירותי הספנות 2012 בוצע באמצעות פנייה במייל למשתמשי ההובלה הימית בישראל. לשכת הספנות הישראלית ביצעה את הסקר בברכת התאחדות התעשיינים בישראל, איגוד המשתמשים בהובלה ימית וארגון המובילים והמסיעים.

"תוצאות המחקר וממצאי הסקר, יאפשרו לנו לתת מלה טובה למי שמגיע ומלת עידוד ושיפור למי שצריך", אמר זבה, "ישראל נמצאת על עורקי הסחר הראשיים של העולם, נהנית מפוטנציאל כלכלי טוב ופקידות ישירות של קווי ספנות גלובליים, אולם אין זה מובן מאליו שקווים ראשיים של חברות ספנות ימשיכו לפקוד אותם בדרכם בין המזרח והמערב. לא חסרים נמלים שהיו שמחים להחליף את נמלי ארצנו כנמלי פקידה ישירה. אנו תקוה כי היכולת שלנו לדעת מהן נקודות החוזק והחולשה, תסייע לנו ולמקבלי החלטות, על מנת שכולנו נזכה בשירות טוב יותר. בכל מקרה, השקידה המתמדת על שיפורים מהווה את כללי המשחק כולם.

נמשיך לעקוב אחר השירות בנמלים ונותני שרות נוספים גם בעתיד, תוך כדי השוואה בין סקרים בנקודות זמן שונות. אנו תקוה כי הממצאים יילקחו לתשומת לבם של מקבלי ההחלטות בגופים הרלוונטיים השונים, על מנת שנוכל להציג בעתיד נתונים מחמיאים יותר".