המבקר יבדוק חשש להליכי מינוי לא תקינים במשרד המשפטים

זאת בעקבות פנייתו של ח"כ יריב לוין, שמחה על ניסיון משרד המשפטים למנות את עו"ד שי ניצן לתפקיד משנה נוסף וחדש ליועץ המשפטי לממשלה

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת הורתה היום (ב') למבקר המדינה לחקור חשש להליכים לא תקינים במשרד המשפטים במינוי משנה ליועץ המשפטי לממשלה. זאת, בעקבות פנייתו של ח"כ יריב לוין (הליכוד), שמחה על ניסיון משרד המשפטים למנות את עו"ד שי ניצן לתפקיד משנה נוסף וחדש ליועץ המשפטי לממשלה.

ניצן פרש לפני חודשים אחדים מתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. לאחרונה התמודד ניצן לתפקיד פרקליט מחוז ירושלים אך פרש מהמירוץ, ולתפקיד נבחרה עו"ד נורית ליטמן. ניצן נחשב לדמות בולטת ומובילה בפרקליטות ומועמד פוטנציאלי לתפקיד פרקליט המדינה בעתיד.

במסגרת הדיון שהתקיים היום טען יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל, כי הם "אינם דנים לגופם של אנשים, אלא מונעים בזמן אמת תקלות בסדרי שלטון".

בדיון צוין כי דוח המבקר על המינויים בלשכת ראש הממשלה קבע כי ההליכים חייבים להיות מסודרים ושקופים, על התפקידים להיות מוגדרים היטב מראש, וכן חובה שתהיה התאמה בין התפקיד לבין מה שמבצע בעל התפקיד בפועל.

לדברי אריאל, "גם בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה מרבים לדבר על הצורך בהליכי מינוי שקופים ושוויוניים והרחקת מקורבים. והנה, במערכת המשפט עצמה כל ההנחיות היו כלא היו. נאה דורש, אך לא נאה מקיים. בניסיון המחטף למינוי של שי ניצן כמשנה ליועמ"ש, ייצרו תפקיד בלי שאיש בדק אם יש בו צורך, וכן ניסו להגדיל את מספר המשנים ליועץ ללא מכרז. איזה פער בגמישות אצל משרד המשפטים - כשהם רוצים וכשהם לא רוצים".

לדבריו של ח"כ לוין הצטרפו גם נציגי תנועת אומ"ץ ולשכת המבקרים הפנימיים.

אורית סטרוק, מנהלת ארגון זכויות האדם ביש"ע, הוסיפה כי "כבר שנים אנו מתריעים על כך שבפקידות הבכירה במשרד המשפטים ישנה נטייה לפרש את החוקים באופן גורף ופוגעני במיוחד כלפי המתיישבים וכלפי מפעל ההתיישבות. הוכחנו זאת בדוחות ובמסמכים פעמים רבות. אם יש מגמה להכניס אדם בעל קבלות של פגיעה בהתיישבות, יש לעשות זאת בהחלטת ממשלה שתחשוף את המגמה באופן גלוי, ותאמר לציבור שזוהי דרכה והיא מעוניינת בפקיד שימשיך לחנוק את ההתיישבות. בוודאי אין מקום למינוי שכזה, אם הוא לא נעשה על-ידי הדרג הנבחר".

ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) הגיב ואמר כי "אורית סטרוק בהגינותה הורידה את המסכה וגילתה כי מטרת הדיון היא לעשות חיסול ממוקד לעובד מדינה ראוי. זהו תקדים מסוכן מאד".

גיא רוטקופף, מנכ"ל משרד המשפטים, ענה לטענות ואמר כי הוא מרגיש קרוע. "כשהגעתי למשרד המשפטים לפני 5 שנים, המטרה הראשונה שלי הייתה לעשות כל מאמץ על מנת שהכללים שחלים על אחרים יחולו גם עלינו. הדיון העקרוני ראוי מאוד. אנחנו לא עוסקים באדם כזה או אחר, כי זו סכנה לתפקוד המשרד אם הופכים אדם מסוים לאויב.

"לא נעשה כל מינוי בעניינו של שי ניצן. אנחנו לא קובעים מראש מי ייבחר. אם ניצן יגיש את מועמדותו לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי, מועמדותו תיבדק בשקיפות, וכחבר בוועדת האיתור - אני הייתי ממליץ למנות אותו".

גם תמר שטנייר, ראש המטה של שר המשפטים יעקב נאמן, אמרה כי "השר נאמן תומך במינויו של שי ניצן לכל תפקיד שהוא".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) ביקש מהנוכחים בדיון הסוער לא להיתמם, ואמר: " שי ניצן שנוי במחלוקת. רק בישראל שופט מביא שופט גם במקומות הרגישים ביותר, והמכרז הוא רק למראית-עין".

בהצבעה עצמה תמכו 4 חברי כנסת בהצעה להטיל על המבקר את בדיקת הנושא, ושניים התנגדו. התומכים היו יו"ר הוועדה אריאל, זבולון אורלב (כמחליפו של אורבך), ניסים זאב (כמחליפו של אמנון כהן), ויריב לוין (כמחליפו של שכיב שנאן). המתנגדים היו מרינה סולודקין ויואל חסון (כמחליפו של רוברט טיבייב). שאר חברי הועדה לא נכחו.