לתשומת לב הסטארטפיסטים

המטרה של פייסבוק ברורה ומיידית: מובייל. פייס.קום היא לא האחרונה להירכש

עסקת רכישתה של face.com הישראלית מוכיחה שפייסבוק נצמדת לאסטרטגיית המובייל שלה. רגע לפני ההנפקה בחודש שעבר הזהירה הרשת החברתית את המשקיעים הפוטנציאליים והסבירה להם שכמחצית מגולשיה מתחברים לפייסבוק דרך הסלולר והטאבלט, אך לחברה עצמה אין יכולת אמיתית לייצר מזומנים מהטראפיק הזה.

מאז פייסבוק שינסה מותניים, הציגה מערכת פרסום ייעודית למובייל והחלה בסשן של רכישות בתחום. המפורסמת שבהן היא רכישת אפליקציית התמונות אינסטגרם על עשרות מיליוני משתמשיה - עליה שילמה פייסבוק מיליארד דולר. לצידה, ביצעה החברה מספר רכישות נוספות בתחום המובייל כמו חברת שיתוף התמונות Lightbox, אפליקציית נאמנות הצרכנים Tagtile ואפילו השירות מבוסס המיקום Gowalla.

המטרה של פייסבוק ברורה ומיידית: מובייל. זה אמנם נראה כאילו היא התעוררה מאוחר מדי, רגע לפני ההנפקה, אך מארק צוקרברג ואנשיו עושים הכול כדי ליהנות מהטראפיק הסלולרי. אמש הופיעו כבר דיווחים על כוונתה לשלב מודעות מבוססות מיקום למשתמשי האפליקציות שלה, מתוך מטרה לייצר מוניטיזציה אמיתית לשימוש שנעשה תוך כדי תנועה.

עסקת פייס.קום היא עוד נדבך בדרך המובטחת אל הסלולר. העובדה שהחברה השיקה השנה אפליקציית אייפון משלה, שמאפשרת לזהות אנשים מתוך מאגר החברים בפייסבוק עוד לפני שכפתור הצילום בטלפון נלחץ, הפכה את פייסבוק לרעבה יותר לטכנולוגיה הישראלית.

ההערכות המיידיות מדברות על כך שטכנולוגיית זיהוי הפנים של פייס.קום תשולב ישירות באפליקציית הצילום העצמאית של פייסבוק לצד אפשרות לשלבה גם בתוך אינסטגרם. עם זאת, הפוטנציאל הכלכלי נרחב יותר ואף עשוי לאפשר לרשת החברתית להציע פרסומות שמבוססת על תווי הפנים של המשתמשים - פרסומות מותאמות לגברים בגילאי 40 פלוס או לנשים בגילאי 25 ומטה. במצב כזה יכולת הפילוח של המפרסמים תגבר עד מאוד ותאפשר יכולות שלא קיימות היום אצל המתחרות.

כך או אחרת, העובדה שיותר ויותר אנשים בעתיד הקרוב יגלשו לפייסבוק מהסלולרי שלהם רק תעצים את הפוקוס שהרשת החברתית שמה על התחום. במילים אחרות, פייס.קום היא לא הרכישה האחרונה של פייסבוק בתחום המובייל.