אפשר גם אחרת: תיירות לילית לימי הקיץ בגליל המערבי

אטרקציות חדשות בגליל המערבי, גם לימים חמים במיוחד: חוויה אתיופית, טיול ג'יפים ואירוע הפתעה להורים ולילדים

הקיץ הישראלי מביא את בשורת הפעילות הלילית כאלטרנטיבה שפויה לטמפרטורות ההזויות וללחות משביתת השמחות, ואתרי התיירות מצדם ממציאים את עצמם מחדש מדי שנה, כדי לחדש ולסקרן. ביקור בזק של 24 שעות בגליל המערבי הניב פעילות של ערב ולילה וקינוח של שעת בוקר מוקדמת, במקומות שבדרך כלל פועלים ביום. כדי לבחון את המודל, הפכנו לחיות של לילה אחד, ופגשנו תושבים גליליים נעימים ונינוחים, מסבירי פנים וחמי לב מהסוג שבאישיותם עושים את ההבדל ומוכיחים שאפשר גם אחרת.

"מבהרטיי" באמהרית הוא האור שלי, וזהו גם שמו של המקום שפתחה יונאי סוקבי בקיבוץ עברון. היא בארץ מגיל 9, ויש לה חיוך כובש ופנים שמחות. בחצר ביתה היא מארחת כמיטב המסורת האתיופית ומעניקה חוויה תרבותית שמחברת אנשים. היא מתחילה באוכל, שיש לו משמעות עצומה בעדה, ומכבדת במטעמים מעשה ידיה. היא מלבישה בשמלות צחורות רקומות בססגוניות ומובילה לבקתת הבוץ, העתק של ביתה מהכפר.

שם היא מספרת על ה"בונה" - טקס הקפה ותפקידו בחיי הקהילה, על קשיי קליטה, מסורות ואגדות, בחן שמתנגן בלב וגורם להתאהב בה בקלות. בסוף היא גם הצליחה להרקיד אותנו בכתפיים רועדות, ולמשפחות יש לה תפריט ידידותי (מגיל 8, 89-40 שקלים, טל' 052-2360959, סגור בשבת).

כשכדור האש השמימי נטה מערבה עברנו פאזה ויצאנו לטיול שקיעה עם איתי בירנבוים בג'יפ של טרק ים. לטבע בשעות האלה יש גוונים מפתיעים, ובשמורת בלטון הקטנה, הקרויה על-שמו של אביר צלבני מלפני אלף שנים, זה הוסיף למסתורין ולרומנטיות. נחל שעל חוצה את השמורה באפיק צר, שם החורש הים תיכוני סבוך. בנקודות הגבוהות היו תצפיות יפות אל האופק הים תיכוני שקיבל לזרועותיו את השמש השוקעת. הצצנו לאזור לא מוכר ולא מטויל דיו, וזכינו בהרפתקת שטח מג'עג'עת בין בולדרים, עליות ומורדות חדים (שעתיים, 740 שקלים ל-7 איש, טל' 04-9823671).

באור אחרון הגענו לקוצ'ינלה, מסעדה איטלקית משפחתית במושב בצת. אימא חבצלת מבשלת, לאה אחותה לצדה, ירון הבן הוא הגריל מן, וענת, הבת, מנצחת על התזמורת. המסעדה שוכנת במבנה ששימש בית אימון לאפרוחים ומעוצבת בפשטות חיננית, והמנות נראו וטעמו כמו מיליון דולר. הקינוחים ממיסים גם לב של אבן, ואפילו המחירים שפויים (פתוח בסופי שבוע, בחגים ובחופשות, טל' 052-3721328; כדאי להזמין מקום).

סיימנו בחשיכה כמעט מוחלטת כשפסענו בעקבות יותם, לאורו של ירח חיוור, מאזינים לרחשי הלילה. הוא היה "נחמיה שיין", איש הפלמ"ח, מפקד מבצע פיצוץ גשר אכזיב בליל הגשרים של יוני 1946, ושיחק אותה מצוין. אנחנו שיתפנו פעולה בשחזור מהלכי החוליה באותו לילה שבו נהרגו 14 מלוחמיה. כמו בא"ש לילה בתנועת נוער, צעדנו אל היעד בשקט מופתי, כשסכנות אורבות מכל עברינו. החוויה המדליקה הייתה אתגר בטעם חדש, והסתיימה בהפתעה ובטקס התייחדות מרגש באנדרטת יד לי"ד (למשפחות ולקבוצות עד ארבעים משתתפים, 1,500 שקלים, טל' 052-3798610).

לא עצמנו עין בלי סיפור לפני השינה, ומפי אורן שוורץ זה נשמע כמו אלף לילה ולילה. הוא החליף דמויות, תלבושות ומקורות, וריתק אותנו בטעימה של סיפורי עם ועמים. הסיפורים יכולים להגיע לכל מקום ואפשר ללוות אותם בגיטרה, במדורה ובשאר ירקות (טל' 077-7802060).

קינחנו בשעת בוקר מוקדמת במושב בן-עמי אצל דוקי מ"אופן בטבע". הוא מחייך מתחת לשפם גם בתדריך, והמקצוענות שלו משרה שלווה. דיוושנו איתו לאורך נחל שפע, יובל של הגעתון המתמזג עמו בהמשך בבריכה יפה. הרכיבה קלה ומלווה בבריזה מלטפת, ושדרת איקליפטוסים, כרם זיתים ומטע בננות שימשו כניצבים בתפאורת הרקע. בבריכה, כך סיפר, משתכשכים המקומיים, ולרעיון המפתה הזה היה הזמן המכשול העיקרי. המסלולים ודרגות הקושי מגוונים והאופניים שלכם לכל היום (60 שקלים, טל' 04-9824339).

כדי להיות חלק מהאזור אפשר ללון בכפר הנופש נס עמים - מקום מעניין של נוצרים אוהבי ישראל, שנטעו כאן שורשים והקימו כפר נופש פשוט אבל קסום. 48 חדרים ושמונה דירות, שמעוצבים בפשטות ובנועם, שתולים בלב מרחב עצום מוריק במדשאות ובצמחייה ארץ ישראלית, עם בריכה ובאווירה אירופית. רוב הצוות מורכב מנוצרים מתנדבים, ושפת התקשורת היא אנגלית. לצד בית כנסת יש מרכז למפגשי דיאלוג בין דתות. אהרון ברנשטיין, מנהל המקום, מעיד שאורחיו מגיעים בעיקר כדי לנוח, אבל עם הלו"ז הצפוף שבניתי לכם, לא בטוח שיישאר לכם זמן (550-480 שקלים לזוג, טל' 04-9950000).