פגוט על הרחבת 'אופריישן טוויסט': "השוק מכור לתמרוץ"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, מגיב להודעת ה'פד' על הרחבת התוכנית: "זו פעולה מתבקשת" ■ מעודד מהצהרת מרקל על רכישות אג"ח: "מהלך משמעותי" ■ ומתי בכל זאת נראה QE3 בארה"ב? "אולי לקראת סוף הרבעון השלישי"

"זו פעולה מתבקשת. השוק ממשיך לקבל את התרופה שהוא זקוק לה - אי-אפשר לנתק אותו מהמכשיר הזה, שנקרא 'אופריישן טוויסט'. זה פשוט המינימום ההכרחי שה'פד' יכול היה לייצר", כך סבור הערב (ד') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בהמשך להודעת הפדרל ריזרב על הרחבת תוכנית ה"טוויסט" שלו.

הבנק המרכזי בארה"ב, נזכיר, הודיע היום כי ירחיב את תוכנית "אופריישן טוויסט" ב-267 מיליארד דולר ולהאריך אותה עד דצמבר, מכיוון שהצמיחה בשוק העבודה האטה. ה'פד' הודיע כי התוכנית, במסגרתה מכר אג"ח קצרות טווח ורכש אג"ח ארוכות טווח בהיקף של 400 מיליארד דולר, תפעיל לחץ שיגרום לירידת שיעורי הריבית ארוכת הטווח ויעזור לתנאים הפיננסים.

- למה לא להשיק תוכנית רכישות שלישית, בעצם?

פגוט: "כי זה נשק יום הדין של ברננקי ואין לו נשק גדול יותר מזה. להשקת תוכנית כזו יש גם מחיר פוליטי כבד - שכן היא פוגעת במאזנים של ה'פד', להבדיל מה'טוויסט', שם משנה הבנק המרכזי את תמהיל האג"ח שברשותו מבלי לפני במאזן".

אז מתי נראה תוכנית כזו? פגוט סבור כי "אם נראה רבעון נוסף של נתוני תעסוקה חלשים ונתוני צמיחה סביב ה-1.5%, ניתן לשער שלקראת סוף הרבעון השלישי נראה הכרזה שכזו. זה גם מתאים מבחינת הבחירות. לחלופין, תהיה תוכנית כזו אם הדברים באירופה יצאו משליטה".

פגוט דווקא מעודד יותר מהצהרותיה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהכריזה לפני שעה קלה על כי ייתכן וגרמניה תסכים לרכישת אג"ח ממשלתיות באמצעות מנגנון הייצוב באירופה (ESM), דבר אשר צפוי להרגיע מעט את השווקים וללחוץ את התשואות על האג"ח של ממשלות אירופה ה"חייבות" (יוון, ספרד ואיטליה) כלפי מטה.

"העיניים נשואות לאירופה וצריך לראות מה מתבשל שם", מסביר פגוט. "ההתפתחויות באירופה יותר משמעותיות מההכרזה על המשך ה'טוויסט'. הם אמנם לא מעמידים מספיק כוח ב'מכה' אחת - וחוזרים על טעויות עבר - אך עדיין, ניכר שאירופה הולכת כאן לסוג של הקלה כמותית".