מיתון בשוק המשומשות ינפח בועת אשראי במשקי-הבית?

ככה זה כשעלות משפחתית חדשה זהה למחיר המחירון של אותה מכונית בת שלוש

שוק הרכב נחשב סמן רגיש מאוד למצב הכלכלה הישראלית, ואם לשפוט על-פי מה שקורה בו כיום - הכלכלה המקומית מראה סימנים מובהקים של מיתון.

הבעיות החמורות ביותר בולטות היום בשוק הרכב המשומש, הנחשב לטריטוריה של מעמד הביניים ומטה. מדובר במאות אלפי עסקאות רכישה בשנה, של לקוחות שלא יכולים או לא רוצים לקנות רכב חדש.

הנתונים הזורמים משוק המשומשות הישראלי מעידים שהוא נמצא בחודשים האחרונים בקיפאון חמור, עם עודף היצע מאסיבי שלא מצליח למצוא לו ביקוש. אמנם מכוניות מבוקשות במיוחד, במצב טוב במיוחד ומבעלות פרטית עדיין מתגלגלות מיד ליד בפרק זמן סביר - וגם זה, לרוב, אחרי הפחתה לא מבוטלת ממחיר המחירון; אבל מכוניות במצב "נורמלי", במיוחד מכוניות עם היסטוריית בעלות של ליסינג וקילומטרז' טיפוסי 18-25 אלף ק"מ בשנה), ממתינות זמן רב מאוד לקונה.

המלחמה על הלקוחות

למצב הזה יש כמה סיבות מלבד המיתון במשק, שמוכחש/מודחק על-ידי כל הגורמים הרשמיים. אחת המרכזיות היא ירידה ריאלית במחירי הרכב החדש, שיוצרת תחרות לא קטנה על כיסם של לקוחות הרכב המשומש. במונח ירידה "ריאלית" אין הכוונה לירידה במחירי המחירון הרשמיים (שגם הם כבר לא חסינים), אלא בירידה משמעותית במחירים ה"אמיתיים" של כלי הרכב החדשים, שנמכרים במבצעים ובהנחות ושאין לה ביטוי במחירוני המשומשות. במילים אחרות, מי שיודע שהוא יכול לקנות משפחתית חדשה של 122 אלף שקל ב-108 אלף שקל במבצע מועדי הצרכנות חבר או הוט, לא יסכים לשלם מחיר מחירון של 100 אלף עבור מכונית כזו בת שלוש.

גם האופציה של מכונית קטנה חדשה בפחות מ-70 אלף שקל מפתה כיום לא מעט מהלקוחות הפוטנציאליים של המשומשות, במיוחד לאור מחירי הטיפולים-תיקונים של הרכב בישראל, שהם גבוהים ללא פרופורציה לערך הרכב. ולבסוף, קיימת הבעיה הישירה ביותר של עודף היצע. בשוק רכב "רגיל" המכירות בשוק הרכב החדש תלויות ישירות בביקוש למשומשות - מכונית משומשת נמכרת, מכונית חדשה נרכשת. בשוק המשומשות הישראלי קיימת הזרמה מאסיבית של רכבי ליסינג, שפועלת כמעט אוטומטית ואינה קשורה לביקוש. התוצאה היא תחרות גדולה על כל לקוח, במיוחד בפלחים משפחתיים וקומפקטיים שבהם מתמקד שוק הליסינג.

בועת האשראי המתנפחת

לקיפאון בשוק המשומשות השפעה על כלל המשק, בדמות התנפחות מהירה של בועת אשראי - הן של משקי הבית והן של ענף הליסינג. לקוח פרטי שלא מצליח למכור את רכבו המשומש, לוקח הלוואת גישור לקניית רכב חדש מהבנקים, שכיום כמעט דוחפים ללקוחות אשראי למטרה הזו. ההנחה היא שכאשר המשומשת תימכר לבסוף, ההלוואה תוחזר. כשזה לא קורה, לחץ האשראי גובר. גם חברות הליסינג יוצרות בועת אשראי דומה, אבל בהיקפים של מיליארדים. החברות חייבות לחדש את ציי הלקוחות שלהם, ואם התזרים ממכירת משומשות נפגע הן מגדילות את רכישת החדשות באשראי.

אפשר להניח כי עם הזמן השוק ימצא נקודת איזון חדשה, אבל בדרך אליה יספגו בעלי רכב רבים פגיעה כלכלית לא מבוטלת.