זיסר: "מי עוד עשה עסקת ענק עם בלקסטון?"

בעל השליטה באלביט הדמיה מסכם בראיון בלעדי את מכירת 47 המרכזים המסחריים בארה"ב ועוקץ את מבקריו: "אם חברה אחרת הייתה מציגה רווח כזה, היו רוקדים משמחה" ■ מבטיח: "ההצלחה שלנו באמריקה תשוחזר גם בהודו"

"זאת עסקה מדהימה, במיוחד בימים כאלה שכולם מתבוססים בדמם", אמר היום (ה') זיסר ל"גלובס" בעקבות השלמת המכירה המוצלחת של נכסי חברת EPN בארה"ב, בעסקה שהיקפה כ-1.43 מיליארד דולר. זיסר הוסיף נימה של ביקורת לגבי התייחסות התקשורת אליו בשנה האחרונה, "אם חברה אחרת הייתה מציגה רווח כזה, אמות הספים היו רוקדות משמחה".

בתקופת הגאות של אמצע העשור הקודם, זיסר ביצע כמה אקזיטים גדולים במזרח אירופה. בהמשך הוא פנה להודו כדי לנסות לשחזר את ההצלחה, אך בינתיים ללא תוצאות חיוביות.

זיסר, שהצהיר בעבר שהוא פועל במקומות שבהם ניתן להשיג תשואה גבוהה במיוחד, מצא מקום כזה דווקא בארה"ב, שם ספג שוק הנדל"ן מכה קשה בעקבות משבר הסאב-פריים שפרץ בסוף 2007.

בנק הפועלים העיב

אחת הנקודות המעניינות ברכישת הנכסים על ידי אלביט הדמיה הייתה המהירות שבה היא בוצעה, עם בדיקת נאותות (דיו-דיליג'נס) של 21 יום בלבד. "באנו עם ארבעה מטוסים פרטיים וצוותים מאירופה, וכך גמרנו את העסקה בתוך שלושה שבועות. יש לנו ניסיון של 40 שנה עם קניונים, ותאמין לי כבר אין משהו רע שיכול לצוץ פתאום שלא ראינו. אנחנו החברה היחידה בעולם שבנתה מ-א' ועד ת' 40 מרכזי קניות ומכרה את כולם במחיר טוב".

לאחר העסקה המהירה, נעשה תהליך יסודי של שיפור מבנה ההון של פורטפוליו הנכסים. זה נרכש באמצעות ויתור על נכסים בעייתיים שלא שירתו את החוב, וחתימה על הסדרי חוב בנכסים שנותרו. "התחלנו עם כמעט 100 מרכזים מסחריים ו-51 מהם החזרנו לבנקים. אמרנו להם שאנחנו מאוד מצטערים, אבל הם קניונים לא טובים שלא יחזיקו מים. נשארנו עם 49 קניונים ו-110 מיליון דולר הכנסה שנתית משכירות מהם, וכך יצאנו לדרך".

- איך דווקא אתם הצלחתם לזהות את הפוטנציאל שהיה טמון בעסקה?

זיסר: "קרן הריט האוסטרלית שעליה השתלטנו ב-2010 (MDT) הייתה בצרות, בשל חובות כבדים. בשביל לתת לה כסף היה צריך לעשות בדיקת נאותות מהירה. אף חברה בארה"ב לא יכולה לעשות זאת בפרק זמן כזה, והבנק כבר התכונן להוריד לה גרזן על הראש.

"אלביט הדמיה היא החברה היחידה בישראל שקרן בלקסטון עשתה איתה עסק", מוסיף זיסר, "כולם אומרים 'בלקסטון בלקסטון', אבל בוא תגיד לי מי עשה עסקה של כמעט מיליארד וחצי דולר - אתם? זו אחת משבע העסקאות הכי גדולות באמריקה השנה, וכל העיתונים שם מפרגנים".

- העסקה עם בלקסטון מזכירה את הימים היפים שהיו לך במזרח אירופה.

"נכון שהסיפור של החוב לבנק הפועלים קצת העיב (החוב הפרטי של זיסר לבנק שגרם למפולת בני"ע של אלביט), אבל שום דבר לא קרה באלביט הדמיה, ואנחנו לא מבקשים מאף אחד שום דבר (רומז להסדר חוב א.ש.). ההצלחה שלנו באמריקה תקרה גם בהודו. באירופה התחלתי לממש נכסים שש שנים וחצי אחרי שהתחלתי בעסקים שם. בהודו התחלתי לפני חמש שנים, ואני מבטיח לך שתהיה עסקה גדולה לפני שתעבור שנה וחצי".