מודי'ס חתכה דירוג הבנקים בארה"ב - אך מניותיהם עלו

מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של 15 בנקים גדולים - מקרדיט סוויס ועד מורגן סטנלי ■ בשוק היה חשש מוקדם מההורדה והתגובה הייתה ירידות חדות, אולם ההורדה לא הייתה קשה ■ החוזים העתידיים בוול סטריט עולים היום

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס חתכה אמש (ה') את הדירוג של 15 בנקים גדולים בארה"ב ובאירופה, כמו למשל קרדיט סוויס שדירוג האשראי שלו הורד ב-3 דרגות או מורגן סטנלי שספג הורדת דירוג ב-2 דרגות.

וול סטריט ננעלה אמש בירידות חדות של יותר מ-2% בשל ההערכות כי מודי'ס תפרסם את הורדות הדירוג, אולם לאחר הפרסום עלו דווקא מניות הבנקים בארה"ב. מניות מורגן סטנלי עלו ביותר מ-3% במסחר המאוחר, שכן משקיעים ציפו להורדת דירוג חדה יותר כך שבפועל הם הופתעו לטובה.

"עדכון הדירוג של מודי'ס היה טוב יותר מהצפוי שכן ההערכה הייתה כי הדירוג יירד ב-3 דרגות, אולם אנו מאמינים שהורדת הדירוג של מודי'ס לא משקפת כראוי את הצעדים בהם נקטנו בשנים האחרונות", נכתב בהודעה שפרסם בנק מורגן סטנלי.

גם הדירוגים של בנקים כמו סיטי , גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה הורדו, אולם מניותיהם עלו במסחר המאוחר בוול סטריט. לאחר הירידות החדות אמש, כאשר הדאו ג'ונס נפל ב-251 נקודות ורשם את יום המסחר השני הגרוע ביותר השנה, החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט רושמים היום עליות. החוזה על הדאו ג'ונס עולה ביותר מ-30 נקודות.

מי שספג את הורדת הדירוג החדה ביותר היה קרדיט סוויס, וזאת בשל דרישת הבנק המרכזי של שווייץ מקרדיט סוויס להגדיל את הלימות ההון שלו, וזאת באמצעות ריתוק רווחים לחיזוק ההון, גיוס הון חדש באמצעות הנפקת מניות או הקפאת חלוקת דיבידנדים.

"כל הבנקים שהדירוג שלהם הורד חשופים לתנודתיות ולהפסדים שעלולים להיגרם מהשווקים הפיננסיים", נכתב בהודעת מודי'ס. הורדת הדירוג עלולה להגדיל את תשואות האג"ח של הבנקים ולהקשות עליהם לגייס הון, כמו גם להכריח אותם לרתק יותר הון כביטחונות בעסקאות נגזרי אשראי שהם מבצעים.

מודי'ס הודיעה כבר ב-15 בפברואר כי היא בוחנת את דירוגי האשראי של 17 בנקים גדולים. בחודש מארס היא הורידה את הדירוג של בנק מקורי האוסטרלי ובנק נומורה היפני בדרגה אחת. בנוסף, היא החלה לבחון את הדירוג של בנקים נוספים באירופה על רקע החרפת משבר החוב.