תביעה: חולה סרטן קיבל תוצאות בדיקה בדואר - והתאבד

בני משפחתו של נ' תובעים את ביה"ח רמב"ם ב-1.8 מיליון שקל ■ טוענים: "לו הייתה הנתבעת מפעילה שיקול-דעת לגבי מצבו הנפשי של המנוח ומשאירה את מסירת תוצאות הבדיקה בידי הרופאה המטפלת, יכול היה להימנע מותו המיותר"

בית-החולים רמב"ם בחיפה שלח לנ' (השם המלא שמור במערכת), לחולה בסרטן ריאות, תוצאות בדיקה רפואית באמצעות הדואר, ו-נ' קרא את תוצאות הבדיקה והתאבד. כך טוענים רעייתו של נ' ושני ילדיו במסגרת תביעת נזיקין בסך כ-1.8 מיליון שקל שהגישו באחרונה לבית משפט השלום בתל-אביב נגד רמב"ם ומשרד הבריאות.

"לו הייתה הנתבעת מפעילה שיקול-דעת לגבי מצבו הנפשי של המנוח ומשאירה את מסירת תוצאות הבדיקה בידי הרופאה המטפלת, יכול היה להימנע מותו המיותר של המנוח", טוענים בני משפחתו של נ' בתביעתם.

באמצעות עו"ד דוד פייל, טוענים בני המשפחה בתביעה כי רמב"ם צריך היה לצפות כי מתן בשורה כזו בכתב לאדם במצב נפשי מעורער עלולה להביאו למעשים קיצוניים.

במהלך 2008 אובחן נ' כחולה בסרטן ריאות מסוג קרצינואיד, ובהמשך הוא עבר ניתוח להוצאת הגידול והקרנות. בעקבות הטיפולים הקשים התדרדר מצבו הנפשי של נ' מאוד, והוא איבד 10 ק"ג ממשקלו.

במאי 2009 אובחן נ' כסובל ממצב פסיכוטי חריף, בשל מצבו הבריאותי. באוקטובר 2009 עבר נ' בדיקת מיפוי ביקורת ברמב"ם.

בתביעה נטען כי למרות מצבו הנפשי המעורער של נ', תשובת המיפוי נשלחה אליו ישירות באמצעות הדואר, ו"מבלי שנערכה עמו שיחת טלפון מקדימה או מפגש עם רופא להסבר התוצאות. הסבר שהוא הכרחי לכל חולה ובפרט במקרה בו מצבו הנפשי מעורער בשל הסרטן".

לדברי המשפחה, הייתה זו גם הפעם הראשונה שבה נשלחו ל-נ' תוצאות של בדיקה דרך הדואר, ועד לאותו יום תוצאות הבדיקה הגיעו לידי הרופאים המטפלים ורק אז נמסרו ל-נ'.

לדברי בני המשפחה, כאשר נ' פתח את המעטפה וקרא את תוצאות הבדיקה שנערכה לו, "חשכו עיניו", והוא הבין כי הגידול הסרטני חזר. על-פי התביעה, במכתב נאמר כי "קיימת קליטה פתולוגית", ומבחינתו של נ' המשמעות הייתה שהסרטן חזר.

למחרת, ב-26 באוקטובר 2009, נמצא נ' כשהוא מת בחצר ביתו. יצוין כי יומיים לאחר קבלת המכתב אמור היה נ' להיפגש עם הרופאה האונקולוגית כדי לקבל הסבר על תוצאותיה.

מבית-החולים רמב"ם נמסר בתגובה כי מדובר באירוע שקרה כבר לפני כשנתיים ונמצא בהליך משפטי כבר יותר משנה. "רמב"ם משתתף בצער משפחת המנוח, אך אנו משוכנעים כי פעלנו ללא דופי ולפי ההנחיות המקובלות במשרד הבריאות, בכל הקשור לשליחת מידע רפואי אל המנוח. מאחר שבמהלך הליך משפטי איננו יכולים להגיב מחוץ לבית המשפט, אנו מנועים להוסיף פרטים לגוף המקרה. עם זאת, נדגיש כי כלל לא היה מדובר בשליחת בשורה מרה אל המנוח".