ד"ר גיא בכור: "מצרים היא ביצה שאי-אפשר לצאת ממנה"

ד"ר בכור מהמרכז הבינתחומי הרצליה על הבחירות במצרים: "מי שהלל את האביב הערבי - קיבל חורף אסלאמי" ■ על היחסים עם ישראל: "בטווח הקצר לא צפוי שינוי, אבל מה יקרה כשנתקוף את חמאס - שנולד מתוך האחים המוסלמים?"

תוצאות הבחירות לנשיאות במצרים, משמעותן כי המדינה מכניסה את עצמה לבידוד מפני העולם המערבי, ותיאלץ להתמודד עם החרפה במצבה הכלכלי הקשה גם ככה - כך מעריך הערב (א') ד"ר גיא בכור, ראש חטיבת לימודי המזרח התיכון במרכז הבינתחומי הרצליה, העורך גם את אתר הפרשנויות Gplanet.

בכור סבור כי לאור השבר במדינה והמציאות עמוסת בעיות המשילות אליהן צפוי להיכנס הנשיא החדש במצרים, נציג האחים המוסלמים מוחמד מורסי, לממשלתו כמעט ולא יהיה זמן להתעסק עם ישראל. "מורסי לא יטפל בענייני ביטחון וחוץ ולא בסוגיית ישראל", אומר בכור בשיחה עם "גלובס". "מה שנשאר לו זה העניינים הכלכליים - והמצב במצרים נורא. מורסי נכנס לביצה שאי-אפשר לצאת ממנה".

באשר למצב הכלכלי במצרים, ממשיך בכור ומציין: "מצרים מתקרבת לנקודה בה לא תהיה לה היכולת לקנות לחם. מה יגיד אז מורסי כשיאשימו אותו ברעב? במצרים יש 90 מיליון איש, אין לה אפשרות לצאת נגד העולם, אין לה נפט והיא תלויה בתיירות ובסיוע אמריקני".

"מצרים כופה על עצמה בידוד. רצועת עזה עזה השתלטה על מצרים כמפלגה אסמלאמית", הוא מסביר. "יום אחד יטפלו במצרים באמצעות סנקציות".

בנוסף, מבהיר בכור כי עם כניסתו לתפקיד, ינהל מורסי מאבק כוחות בין ממשלתו לצבא, אשר ריכז בשבוע שעבר תחתיו סמכויות רבות: "הצבא רואה את מורסי בחשד רב. אין לו פרלמנט כי הוא פוזר, אין לו חוקה כי הסמכויות לכונן אותה הינן ברשות הצבא - שהוא למעשה המחוקק כיום במצרים", מסביר בכור.

"במילים אחרות, בעל הברית היחיד של מורסי יכול להיות הרחוב המוסלמי", הוא מסכם.

- אתה צופה שינוי ביחס למצרים מהעולם המערבי?

"כן. זה הרי משטר שהוא עוין את המערב, אבל זה לא יקרה בתקופה הקרובה".

ומה לגבי היחסים עם ישראל? בטווח הקצר, בכור לא רואה שינוי מצד המצרים בתחום. "הצבא ימשיך להוות הפילטר בין המנהיגות במצרים לבין ישראל, אי-אפשר יהיה לבטל את הסכם השלום עם ישראל", הוא מסביר. "אולם, בטווח הארוך שינוי לרעה עלול להיווצר. חמאס הוא גוף שהתפתח מתוך האחים המוסלמים - אז מה יקרה כשישראל תפלוש שוב לרצועה?".

ובכל זאת, מסכם בכור, "הבחירות במצרים לא מוסיפות יציבות למזרח התיכון. אלה הפירות הבאושים של האביב הערבי. כל מי שהלל את הדמוקרטיה במצרים ואת הפייסבוק - רואה שהאביב הערבי התפתח לחורף אסלאמי".