האסלאם זכה: מוחמד מורסי הוא הנשיא החדש של מצרים

(עדכון) - ועדת הבחירות המרכזית פרסמה בשעה זו את שמו של המנצח הגדול בבחירות - מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי ■ עשרות אלפים מתומכי המועמדים התקבצו ברחובות הערים והצבא נפרס בכוחות מתוגברים

מערכת הבחירות הדמוקרטית הראשונה במצרים הגיעה לסיומה: ועדת הבחירות המרכזית במדינה פרסמה את התוצאות הרשמיות של הבחירות לנשיאות, והכריזה על המנצח - נציג האחים המוסלמים מוחמד מורסי. מורסי ניצח את המועמד החילוני, הגנרל אחמד שפיק אלפים ממחנות המתמודדים מתגודדים כעת בכיכרות נפרדות של הבירה קהיר.

מורסי, מהנדס בן 61, זכה ב-51.7% מהקולות, בעוד שאפיק קיבל 48.3% בלבד: הפרש של 800 אלף קולות. אלפים מתומכיו של מורסי נמצאים כעת בכיכר תחריר.

מורסי נולד בכפר במחוז שרקייה שבדלתת הנילוס. הוא נשוי ואב לארבעה ילדים. מורסי למד הנדסה באוניברסיטת קהיר בשנות ה-70, השלים תואר דוקטור בהנדסה בארצות הברית וחזר ללמד באוניברסיטת זגזיג במצרים.

מורסי כיהן כחבר פרלמנט עצמאי בשנים 2000-2005 ובמצרים מציינים לטובה את יכולת הנאום הרטוריקה שלו. ב-2005 הוא הפסיד את המושב שלו בפרלמנט, האחים המוסלמים טענו אז שהוא הודח במרמה. הנשיא המצרי הנבחר קיבל גם בסיבוב הראשון בבחירות בחודש מאי את מספר הקולות הגבוה ביותר - 24% מקולות הבוחרים.

במהלך מסע הבחירות שלו, הבטיח מורסי למצביעים "יציבות, ביטחון, צדק ושגשוג": ארבעה מאפיינים שנעדרו ממצרים של השנים האחרונות. מורסי אמר שהוא מתכוון ליישם בשלטון המצרי את הסיסמה של האחים, "האיסלאם הוא הפתרון". אבל אולי כדי למתן את החשש מיישום חוקי השריעה במדינה, הוסיף מורסי בדבריו שהוא מתכנן להפעיל שלטון "עם יחס מודרני לאיסלאם". הוא חזר שוב ושוב על ההצהרה לפיה התנועה לא מתכוונת להשתלט על כל מנגנוני הכוח המדינה ושהוא לא מתכוון להפוך את מצרים לתיאוקרטיה.

חלק מכל התקשורת המצריים הביעו חשש כי פרסום תוצאות האמת יגרור גל אלימות. בעקבות הדאגה הגוברת מאירועים אלימים לאחר פרסום התוצאות, הוצבו בערים הגדולות טנקים ונוכחות צבאית גדולה מורגשת ברחובות.

השופט פארוק סולטן, ראש ועדת הבחירות, פתח את ההכרזה בהשמעת ההמנון המצרי ולאחר מכן פרש "כתב הגנה" של הוועדה, שקיבלה ביקורת רבה מצד גורמים מצרים בתקופת הבחירות הארוכה. "אני נפגש אתכם היום בסיום שלב חשוב של בניית דמוקרטיה במצרים, זה הישג שני של הדמוקרטיה שלנו שמגיע להשלמתו. אני בא למסור לכם את תוצאות הבחירה של הנשיא הראשון של רפובליקת מצרים. אני מקווה שהיום יהיה יום של שמחה, קציר של מה שהשקיע העם המצרי שהוכיח שהוא מסוגל לעמוד בכל אתגר", פתח סולטן את דבריו.

לדבריו, "עוד לפני שהתחלנו לפעול היו מסעות של הטלת ספקות וחשדות מצד גורמים פוליטיים, המחזה של הבחירות היה הניסיון למנוע מוועדת הבחירות להתפנות לתפקידים שנועדו לה. אנחנו שופטים שפועלים לפי הצרכים הדמוקרטיים ומחפשים להגשים את הציפיות של בני העם המצרי. היו שניסו להטיל ספק ולפגוע בחלק מחברי הוועדה והפיצו שקרים. פעלנו בתוך האווירה הזו של הטלת ספקות כשאנחנו חמושים באמונה באללה ובאמון בתמיכה שיש לנו מצד העם המצרי".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ישראל מעריכה את התהליך הדמוקרטי במצרים ומכבדת את תוצאותיו. ישראל מצפה להמשך שיתוף פעולה עם הממשל המצרי על בסיס הסכם השלום בין שתי המדינות שהוא אינטרס של שני העמים ותורם ליציבות באזור".