דריכות שיא בשווקים: מנהיגי אירופה יציגו "בזוקה" השבוע?

מנהיגי האיחוד האירופי יתכנסו ביום חמישי למפגש בן-יומיים ■ המטרה: להסכים על צעדים לריסון החובות ועידוד הצמיחה ■ האם גרמניה תרכך עמדות? יוון תקבל חבילת חילוץ חדשה? ומהי ה"בזוקה" שכולם מצפים לה? המון שאלות, מעט תשובות

דריכות רבה בשווקים הגלובליים לקראת כינוס מנהיגי האיחוד האירופי ביום חמישי הקרוב, בבריסל, למפגש בן-יומיים. הציפייה ממובילי המדיניות הפיננסית ביבשת הינה להציג פתרונות מעודדי צמיחה ומרסני חובות ש"ירגיעו" מעט את השווקים, לאור החשש המתגבר באירופה כי אחרי יוון, אירלנד, פורטוגל והבנקים ובספרד, גם ממשלות איטליה וספרד ידרשו "חילוץ" (סיוע חיצוני) משאר כלכלות היבשת.

הציפייה המרכזית לקראת הפגישה המדוברת, הינה "ריכוך" של עמדת ממשלה גרמניה, הכלכלה החזקה באירופה והמובילה את מדיניות הפתרון למשבר - שמתנגדת עד כה למתן "ערבונות" נוספים לחובות באירופה. בין אם מדובר במינוף נוסף של מנגנוני החילוץ ביבשת (קרן החילוץ - EFSF, או מנגנון הייצוב - ESM) ובין אם מדובר בהנפקת אירו-בונדס, הקנצלרית מרקל מתנגדת נחרצות לפתרונות מסוג זה - ללא הידוק נוסף של הפיקוח על תקציבי וגירעונות שאר המדינות ביבשת על-ידי הממשל הגרמני.

בנוסף, צפויים המנהיגים לדון גם בתנאים המחודשים לחילוצה של ממשלת יוון. תוכנית החילוץ היוונית השנייה על-סך 130 מיליארד אירו מצטיירת כיום כמעט כלא רלוונטית, לאור הגידול בחוב היווני ועל רקע הצפייה בקרב פוליטיקאים במדינה למיתון הדרישות כלפיה. כאשר ממשלת ספרד "זוכה" לסיוע למערכת הבנקאית בריבית נמוכה של כ-3%, לא פלא שהממשלה היוונית בראשית מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" רוצה לדון מחדש על הריביות הנלוות לסיוע שלהם, כמו גם להקל את תנאי מדיניות הצנע שכופים עליה האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלנאומית.

האם ינסו מנהיגי אירופה לספק, בנוסף לסוגיות אלה, גם "פתרון כולל" לריסון המשבר? בסוף השבוע האחרון נפגשו הפוליטיקאים ויצאו בהצהרות משמעותיות בדבר הבעיה המרכזית באירופה: הצמיחה - והציגו מתווה בסיסי לתוכנית הכוללת צעדים לאישוש הצמיחה, בעלות של כ-130 מיליארד אירו.

מנגד, כלכלנים אחרים, דוגמת ג'פרי סאוט, מנהל השקעות ראשי ב-Raymond James, מצפים דווקא ל"בזוקה" - קרי כר מזומנים נוסף לעתות חירום באירופה. סאוט מתייחס לסכום של כ-2 טריליון אירו, סכום אשר הוזכר גם על ידי "גורואים" פיננסים נוספים דוגמת נוריאל רוביני וג'ורג' סורוס בחודשים האחרונים - לאור הדאגה ההולכת ומחריפה מהצורך בחילוץ של כלכלות ספרד ואיטליה הענקיות.

"אין שום דרך קצרת טווח לטפל במשבר באירופה", אומר קורט מגנוס, מנהל השקעות בשלוחת בנק נומורה בסידני. "לא מדובר עדיין במצב בו כדאי לקחת סיכונים. זה מצב בו כדאי להישאר בחוץ ואפילו להקטין חשיפה".

במה ידונו המנהיגים, ועל מה יצליחו להסכם? ניאלץ לחכות ולראות.