הרפורמה הבאה בפנסיה שלכם? שריג: "להגביל את משיכת פיצויי הפיטורים - זה מגלח את הפנסיה"

(עדכון) - הצטרפו לשידור חי מפורום קיסריה ■ ששינסקי הצהיר: "מפוטרים מושכים פיצויים וזה 'מגלח' להם מחצית מהפנסיה" - ושריג הסכים ■ גרונאו: "רוב התשואה של הפנסיות הולכת לדמי ניהול - ולא ראינו ביצועים טובים יותר"

פורום קיסריה נפתח הבוקר (ד') בים המלח, וייערך במשך יומיים. בין הדוברים הבולטים היום ניתן למצוא את פרופ' איתן ששינסקי בעניין החיסכון הפנסיוני בישראל, וכן נאומים של שר האוצר יובל שטייניץ ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר. אתר "גלובס" יעביר את תכני הפורום בשידור חי.

שטייניץ יישא דברים בצהריים ופישר ידבר בערב, במסגרת מפגש נגידים עם נגידי הבנקים המרכזיים של פינלנד ואיסלנד. תחת הכותרת "המשבר באירופה והמשק הישראלי", פישר עשוי להתייחס לראשונה להחלטת רה"מ נתניהו להגדיל את יעד הגירעון בתקציב 2013, צעד לו מתנגד פישר. (לסיפור המלא)

הפורום נפתח היום בפאנל בנושא החיסכון הפנסיוני בישראל. פרופ' ששינסקי קרא לאוצר לטפל בסוגיית פיצויי פיטורים והסביר כי "משיכת פיצויי פיטורי, בעיקר על ידי השכבות החלשות, 'מגלחת' כמחצית מהפנסיה של העובד". ששינסקי הוסיף כי "מדובר באחת הסוגיות הקריטיות שיש בדחיפות לטפל בהן שכן בעת פיטורים, החוסכים, בעיקר אלו שמשתייכים לשכבות החלשות וצפויים להתקשות למצוא עבודה אחרת, מושכים את פיצויי הפיטורים ובכך מגלחים לעצמם כמחצית מהחסיכון הפנסיוני".

בהמשך הביע הממונה על שוק ההון באוצר, עודד שריג, תמיכה בששינסקי: "צריכים להגביל את יכולת המשיכה של פיצויי פיטורים כי זה אכן מגלח חלק ניכר מהפנסיה בסוף הדרך. אני מקבל את ההמלצה הזו".

ראובן גרונאו, חבר בוועדה המוניטארית של בנק ישראל, אמר כי "רוב התשואה של הפנסיות הולכת לדמי ניהול כאשר לא ראינו ביצועים בחיסכון הפנסיוני שהם טובים יותר ממקומות אחרים".

פרופ' רפי מלניק, גם הוא חבר בוועדה המוניטארית של בנק ישראל, ציין כי "צריך להתחיל לחשוב על ביטוח פנסיה חובה". יו''ר מגדל אהרון פוגל אמר שסוגיית העלאת התוחלת חיים והירידה החדה בריבית הם הדברים החשובים בפנסיה: "חברות הביטוח צריכות לקחת את זה על עצמן. לגבי הריבית, אם מצפים לפנסיה של 4% צמוד, זה מעלה את הדילמה של הסיכונים".