לחצים על לינדנשטראוס לריכוך ודחיית דוח הקוטג'

על עריכת דוח הקוטג' הוחלט בעקבות מחאת קיץ 2011, במטרה לחקור את התהליכים שבהם הוסר הפיקוח על מוצרי החלב, מה שהביא לזינוק במחיריהם

עימות חריף פרץ בימים האחרונים בין מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לבין משרד היועץ המשפטי לממשלה, בשאלת ניגודי עניינים במשק החלב. על רקע זה הופעלו על אנשי משרד המבקר לחצים במטרה לרכך את דוח הקוטג' ולנסות לדחות את פרסומו עד לאחר הקיץ - כך נודע ל"גלובס".

על עריכתו של דוח הקוטג' הוחלט בעקבות מחאת קיץ 2011, במטרה לחקור את התהליכים שבהם הוסר הפיקוח על שורה של מוצרי חלב, מה שהביא לזינוק במחיריהם.

ל"גלובס" נודע כי פניות שהוגדרו "בלתי שגרתיות וחריגות" נעשו כלפי עובדי משרד המבקר העוסקים בנושא, על מנת לרכך את הדוח המיוחד וככל הנראה גם לדחות את הטיפול בו.

בטיוטת הדוח הושמעו הערות חמורות במיוחד על ניגודי אינטרסים, כולל בתהליך שבו גובש "חוק החלב", שלפיו משרד החקלאות יוציא מפיקוח שורה של מוצרי חלב, והאוצר יתמוך בתמורה בהבטחת "מחיר המטרה" לרפתנים.

הנוסח הסופי של דוח המבקר כבר הושלם, וגורמים המעורבים בנושא הביעו תמיהה מדוע הפרסום נדחה עד לאחר הקיץ.

לדברי מבקר המדינה, "חוות-הדעת בנושא הפיקוח על מחירי מוצרי החלב כלולה בדוח ביקורת בנושאים כלכליים. על-פי החוק, הדוח כולו יישלח לראש הממשלה בתחילת השבוע הבא ויתפרסם לציבור בעוד כחודשיים וחצי".

בארגוני מחאת המחירים הביעו פליאה על העיכוב בפרסום דוח הקוטג'. לטענתם, השיהוי אינו מתקבל על הדעת, בשל היותו נוגע ללב מחאת קיץ 2011.

איציק אלרוב, ממנהיגי מחאת הקוטג', אמר הבוקר (ה'): "הדוח מעלה חשדות חמורים לניגודי אינטרסים על חשבון האינטרס הצרכני. אין לדחות את הדוח, אחרת יתקבל הרושם ששוב מנסים למרוח את הציבור ולמנוע את פרסומו. מדובר בדוח מיוחד שנולד בגלל המחאה ושעוסק בחלק חשוב של המחאה".

פעילים במחאת המזון הודיעו כי ידרשו מראש הממשלה לפרסם את הדוח מיידית.