סיכום חצי-שנתי: רשת נחלשה, קשת מובילה, ערוץ 10 התעורר

המחצית הראשונה של 2012, שהחלה בשיאי צפייה בערוץ 2 וקריסה בערוץ 10, הסתיימה עם יחסי כוחות אחרים ■ בשורה התחתונה - בלי כניסת משקיעים ועם המחאה שעשויה להתחדש, בטלוויזיה המסחרית עוד יתגעגעו לתחילת השנה

תקוות רבות נתלו במחצית הראשונה של שנת 2012. אחרי המפולת הגדולה של סוף 2011, בטלוויזיה המסחרית בישראל עברו אל השנה החדשה באי-וודאות גדולה. איש לא ידע אם ישובו תקציבי הפרסום שנעלמו בשל המחאה אל המסך, אם ערוץ 10 יחלים מהמשבר החמור שפקד אותו, ואם חילופי הימים בערוץ 2 יוכיחו את עצמם.

כעת, עם סיום 6 החודשים הראשונים של השנה, אפשר לראות כי מדובר באחת התקופות ההפכפכות ביותר בתולדות הטלוויזיה בישראל. מחצית שהחלה בשיאי רייטינג דרמטיים בערוץ 2 וחדלון בערוץ 10, הסתיימה בתחיית הערוץ הצעיר ובירידה דרמטית בצפייה בערוץ הוותיק יותר. לכל זה יש להוסיף את משחקי הכדורגל, את ראשית הקיץ ואת ענני הסופה הרגולטורית שכבר נראים באופק.

רשת: פתיחה מרשימה אבל סיום עגום

הזכיינית רשת היא אולי הסיפור הטרגי ביותר של המחצית הזו. הפתיחה הייתה מרשימה ביותר ומעודדת. רשת פתחה את 2012 עם הצלחת העונה השנייה של "המירוץ למיליון", מלווה בלהיט הטרי "The Voice".

"המירוץ למיליון" סיימה עונה בפברואר 2012 עם רייטינג מרשים של 42% בגמר, ו-"The Voice" הושקה עם 38.9% והגיעה במשדרים מסוימים גם ל-43.4% מסחררים.

הנתונים הגבוהים של הרבעון הראשון של השנה בעבור רשת הובילו אותה לממוצע מחצית של 21.1% צפייה - כ-30% יותר מממוצע הרייטינג של אותה מחצית אשתקד.

אלא שהרבעון השני של רשת היה נמוך אף יותר מממוצע הצפייה במחצית הראשונה של 2011. הירידה בצפייה מהרבעון הראשון לרבעון השני של השנה הייתה ב-45% - ממוצע פריים-טיים של 26.8% (ברבעון הראשון) נחת ל-14.8% (ברבעון השני).

רשת לא הצליחה לשחזר את ההצלחה של ראשית השנה, רגע לאחר החלפת הימים בערוץ 2, ונתקלה בלוח אימתני של ערוץ 10 שחזר למשחק. התוכניות החדשות שהעלתה, השעשועון "משאבת הכסף" והסדרה "קטמנדו", אכזבו, וכך גם המותגים המוכרים "משפחה חורגת" ו"רוקדים עם כוכבים". כשהחלו משחקי היורו, רשת הפסידה לערוץ 10 בכל ערב מערבי השידור שלה - ונדחקה מצמרת טבלת הרייטינג.

היעדר הפרסום, דווקא כשרשת החליטה לשדר את פצצות הרייטינג שלה, המשך סירובם של כמחצית מבעלי המניות של הזכיינית להזרים לה כסף, והנוכחות של ערוץ 10 במגרש, הביאו לכך שהיא סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם הפסד של בין 15 ל-18 מיליון שקל, על-פי ההערכות בשוק.

קשת: רבעון ראשון מדהים, השני קצת פחות

גם קשת, הגברת הראשונה של הטלוויזיה בישראל, רשמה נסיגה מהרבעון הראשון לרבעון השני של השנה. הרבעון הראשון היה הרבעון המצליח בתולדות הזכיינית והגיע ל-34.6% צפייה. הדבר הוביל את קשת גם למחצית המצליחה בתולדותיה, עם ממוצע צפייה של 30%. זה קרה בעיקר בזכות "האח הגדול", שהיה משדר הפריים-טיים הראשון של שנת 2012 וסיים עונה עם שיא של 41.1% צפייה.

יום ראשון, שהפך במחצית זו ליומה של קשת, הוא יום הצפייה החזק בשבוע, עם ממוצע חצי-שנתי של 33.2%.

למעשה, 7 מתוך 10 התוכניות הנצפות של המחצית האחרונה הן של קשת, ובהן "ארץ נהדרת"; "עובדה" הוותיקה, שרשמה את העונה המוצלחת בכל שנותיה; והמותג החדש "מאסטר שף ילדים", שהגיע בגמר ששודר במאי ל-31.3%.

נתון זה מסמן את מגמת הרבעון השני, שהיה נמוך יותר בזכיינית ועמד על ממוצע של 25%. אפשר לתלות זאת במשחקי היורו שהפציעו בערוצים 9 ו-10 ובהתחממות בטמפרטורות שהוציאה את האנשים מהבית. זאת, לצד עונה סולידית של "כוכב נולד 10" (רייטינג נמוך מ-The Voice) וכמובן הירידה בערוץ 2 כולו בשל אי-ההתמודדות של רשת.

קשת, לפי ההערכה, הפסידה בסוף המחצית 5 מיליון שקל.

ערוץ 10: אופטימיות זהירה ומזעור סיכונים

בניגוד לרשת, התוכניות החזקות של הערוץ נשמרו על המדף לחלק השני של המחצית, כשאפשר להרוויח מהשיפור במגמות הפרסום. "הישרדות" ו"היפה והחנון" הפריחו את השממה ששררה ב-10 מאז פרוץ המשבר הקיומי שם, שיש להודות כי עדיין לא חלף באמת.

"הישרדות VIP", במה שנראה כעונה המוצלחת בתולדות התוכנית, עומדת לפי שעה על ממוצע של יותר מ-24% צפייה. הערפל סביב גורל הערוץ המריץ את מנהליו לא לצאת להרפתקאות ולמקסם הזדמנויות - ללכת שוב על הראש של רשת באופן בלעדי, מיד אחרי שתוריד את תוכניות הדגל שלה. זאת, לעומת ניסיונות כושלים בעבר לנסות להתמודד מול קשת. גם ההחלטה להעביר לידי צ'רלטון את הסמכות באשר למכירה של רצועת שידור היורו הייתה מעין מזעור סיכונים.

ערוץ 10 זינק ברבעון השני שלו מ-6.7% צפייה ל-10.5% - קפיצה של כ-40%, שיותר מהכול מוכיחה כי יש בישראל ערוץ שמשדר שבוע ימים, ויכול לשמור על פריים-טיים תחרותי ואף מרוויח - בתנאים הרגולטוריים הנכונים.

על-פי ההערכות בענף, הלוח החלש של ערוץ 10 ברבעון הראשון הוביל אותו להפסד של עד ל-15 מיליון שקל. הפסד משמעותי, אך נמוך ב-70% מהרבעון המקביל ב-2011.

השינוי האסטרטגי הביא לכך שברבעון השני ערוץ 10 כנראה לא הפסיד אלא אולי אף הרוויח כמה מיליונים. העלות של ערב שידור בפריים-טיים אמנם הוכפלה מהרבעון הראשון (שהסתמך על שידורים חוזרים בעיקר) לכ-500 אלף שקל בערב, אך הביקושים לזמן פרסום עלו משמעותית, וההכנסה היומית הממוצעת לאור הרייטינג המוצלח עומדת על כ-1.5 מיליון שקל. זאת בערב של תוכנית כמו "היפה והחנון" או "הישרדות".

את מחצית 2012, אם כן, סיים הערוץ עם הפסד של כ-10 מיליון שקל.

ערוץ 9: ירידה בעולים

על-פי נתוני הוועדה למדרוג, תקופת היורו היטיבה מאוד עם ערוץ 9. במהלך יוני (מה-8 עד ה-30 בחודש) הוכפלו נתוני הפריים-טיים (בקרב משקי-בית יהודיים), ובין 23:00 לחצות חל זינוק של כמעט פי 6 מהממוצע אשתקד בשעה זו ל-12.2% צפייה.

עם זאת, למרות היורו, רייטינג המחצית הראשונה היה נמוך מהרייטינג בראשית 2011 - בכל הרצועות כמעט. כשברקע טענות ערוץ 9 כלפי מדידת הרייטינג, אי-אפשר להתעלם מהנתון הבא: הרייטינג בקרב עולים (גילאי 4+) ירד בין 21:00 ל-22:00 בערב מ-17.2% במחצית הקודמת ל-9.8% במחצית האחרונה.

החדשות: אין דרמה

חדשות ערוץ 2 ממשיכה להיות מהדורת החדשות הנצפית בישראל עם ממוצע צפייה של 22.8%, לעומת 22% במחצית הראשונה אשתקד. הירידה בצפייה בפלטפורמה משפיעה על המהדורה, וגם היא יורדת ברבעון השני.

לעומת זאת, הטלטלות שהיו בהגשה של חדשות ערוץ 10, עם כניסת תמר איש-שלום וגיא זוהר לנעלי יעקב אילון ומיקי חיימוביץ', לא זיעזעו את הרייטינג, וזה שמר על סטטיות - 11% בראשית 2011, ו-11% גם עכשיו.

ערוץ 1: ירידה קלה

גם בערוץ 1 הציבורי נעשה שינוי במחצית הזו, בעיקר ברבעון השני, עם המעבר של "מבט" לשעה 20:00 ופרישתו של המגיש ינון מגל.

על-פי נתוני הצפייה, לפי שעה, משהו לא טוב קרה לתוכנית. במחצית ראשונה של 2012 - הפריים-טיים (21:00-23:00) של הערוץ הראשון עמד על 4%, לעומת 4.7% במחצית הראשונה של 2011. "מבט", במחצית הראשונה של 2011 עמדה על 5.5% והתדרדרה ל-4.5% במחצית זו.

הממוצע מאז מאי ועד לסוף יוני, אז שודרה "מבט" בשעה 20:00, עמד על 4.3% - נמוך מהממוצע החציוני.

תגובות

מערוץ 10 נמסר: "ערוץ 10 הוא חברה בבעלות פרטית, וככזו אינו נותן פומבי לתוצאות העסקיות".

רשת וקשת סירבו להתייחס לדברים.

ומה הלאה? הכול יכול להשתנות

מה שיקרה בהמשך תלוי בהתרחשויות מול כיכר הבימה בתל-אביב. כל עוד המחאה לא תתלקח, אפשר לספק תחזית זהירה.

ככל הנראה, עכשיו הזכייניות נהנות מביקושים טובים לפרסום עד לסוף הקיץ. בערוץ 10 ימשיכו עד אוגוסט עם "הישרדות" ו"היפה והחנון", ועד שברשת לא יחזרו ברבעון השלישי עם "The Voice", לא ישתנו יחסי הכוחות שם. גם "האח הגדול" צפויה לחזור עוד השנה, מה שעשוי להגדיל את הפוקוס של ערוץ 2 בעיני הצופה הישראלי.

לפיכך, בסוף השנה אנחנו עשויים לשוב ליחסי הכוחות של ראשית השנה.

בערוץ 10 עדיין מתנהלים באפלה, והקושי התזרימי ממשיך להקשות. בערוץ לא הכינו תוכניות תחרותיות לסוף השנה, ולכן ישובו לשדר בהוצאה נמוכה, עם רייטינג נמוך והכנסה נמוכה. מצב כזה יכול לכל הפחות להכפיל את הפסדה של ישראל 10 עד סוף השנה ולהביאה להפסד השנתי הנמוך אי-פעם.

רשת מקווה לשפר את מצבה ולצמצם את הפסדיה, ויחד עם ההצלחות הצפויות של קשת, הן יכולות לסיים את השנה עם הפסד של 30 מיליון שקל.

כל זה יכול להשתנות אם עד סוף השנה ייכנסו משקיעים חדשים לערוץ 10 ולרשת, ועוד יותר, אם יהיה שינוי רגולטורי שיאפשר כניסה לעידן הרישיונות. אזי הסיכום השנתי שנכין יהיה בעל נופך היסטורי של ממש.

סיכום הרייטינג
 סיכום הרייטינג

10 התכניות
 10 התכניות