ספקיות מזומנים

מנכ"לי 012 סמייל ו-018 אקספון "בזק והוט מזלזלות בנו בצורה בלתי הגיונית"

בזק והוט יוצאות למלחמה. משרד התקשורת החליט בשבוע שעבר לנהל שימוע שיעסוק בביטול התשלום שמעבירות ספקיות האינטרנט עבור השימוש ברשתות של בזק והוט. הצעד הזה עלול לגרוע עשרות מיליוני שקלים משורת הרווח של שתי החברות.

נדמה שיש סיכוי סביר שבזק תפנה לבית המשפט, כדי לבטל את רוע הגזירה, לאחר שלא הצליחה לשכנע את המשרד שהתשלום אינו מהווה חסם שמקשה על הספקיות להיכנס לתחומי פעילות חדשים. נציגים של בזק והוט לא מוכנים להתראיין, אבל מי ששמחים לדבר הם הנציגים של ספקיות האינטרנט, שמתייחסים למהלך כאל הצלחה גדולה.

- עופר פרי, מנכ"ל 012 סמייל, מה יקרה בעקבות ביטול התשלום לרשתות של בזק והוט?

"המהלך שעושה כעת המשרד, יחד עם מהלכים נוספים שנעשו לאחרונה, בהם ביטול התשלום לבזק עבור 'הקו הקל' והחתימה על מסמך המדיניות בתחום השוק הסיטונאי - הם מהלכים דרמטיים שלא ניתן להפריז בחשיבותם. המהלכים האלה יוכלו, אולי, להציל את התפתחות התחרות בשוק הקווי, דבר שלא קורה. הצעד של המשרד יעזור ליצירת תחרות מתבקשת בעולם הטלוויזיה והתוכן".

- נשמעו נגדכם טענות שלפיהן ביטול התשלום הוא פיקציה ואם באמת הייתם רוצים להיכנס לטלוויזיה, התשלום לא היה מהווה מחסום.

"מדובר היה בתשלום מופרז שלא שיקף כלל עלויות אמיתיות. המצב יצר חסמים מיותרים להתפתחות צריכת אינטרנט רחבת פס וליישומים נוספים רחבי פס כדוגמת טלוויזיית אינטרנט. ביטול תשלום ההתממשקות לרשתות בזק והוט, מאפשר לכל צד לשלם את עלויותיו. במצב כזה, אין תשלומים מיותרים של חברות האינטרנט והסלולר, לחברות התשתית".

- האם כעת סלולה הדרך לפרטנר להיכנס לתחום השידורים?

"אין ספק שהוסר מכשול משמעותי ביותר, מפני שטלוויזיה על-גבי האינטרנט תחייב קצב של לפחות 5 מגה ביט לטובת טלוויזיה אחת באיכות HD. היות ובבתים רבים מצויים 2-3 מקלטי טלוויזיה, הקצב שיידרש לטובת השירות יהיה גבוה מאוד, וכך גם התשלום שאנשים יצטרכו לשלם עבור התשתית.

"יחד עם זאת, מה שנעשה לא מספיק והמשרד צריך להתערב מהר במו"מ על השוק הסיטונאי ולקבוע את מחירי התשלום בין קבוצות פרטנר וסלקום לקבוצות בזק והוט. לדעתי, השארת המו"מ במצב הנוכחי בין הצדדים היא לא ריאלית וחסרת תכלית. שנית, צריך לפעול להכניס את חברת חשמל לענף הקווי. בלעדי גורם תשתית שלישי וחדש, התחרות בעולם הזה תישאר תמיד נכה ותאלץ שתי קבוצות לקנות תשתית מספקים שמהווים גם מתחרים. דבר שלישי, צריך להפחית את מחירי הקישורית הקווית באופן משמעותי".

"תנו לנו נגישות"

- איציק בן-אליעזר, מנכ"ל 018 אקספון, מה תגובתך לביטול התשלום?

"אני מאמין שהירידה במחיר השימוש היא הכרחית, אבל זה לא מספיק. חברות ה-ISP ימשיכו להיפגע מחברות התשתית כי התחרות ביניהם נמוכה ואצל ספקיות האינטרנט היא עזה. בזק והוט, הפכו את השוק באמצעות מודל התמחור (שבו הלקוח משלם לחברות התשתית עבור הקישוריות לאינטרנט והן מעבירות את התשלום לספקיות ג.פ.) לשוק שאין לו יכולת חיים משל עצמו. אנחנו מגיעים למו"מ על השוק הסיטונאי כשאנחנו מוחלשים מאוד.

"ככל שמשרד התקשורת מושך את הזמן בנוגע להחלטות שלו, אנחנו ניחלש. בזק והוט מזלזלות בנו בצורה בלתי הגיונית, הן מנצלות את החולשה של המשרד. עברה כבר כמעט שנה מאז ההמלצות של ועדת חייק ואין שוק סיטונאי ואין כלום. אני רוצה שוק סיטונאי מיידית. הגיע העת להבין שככל שהזמן יעבור, השחקנים יגיעו מוחלשים לשוק הסיטונאי. לבעלי התשתית יש אינטרס לדחות את המהלך וזאת הסיבה שעד עכשיו לא קרה כלום".

- בזמנו התנגדת להמלצות ועדת חייק ולשוק הסיטונאי, מה השתנה?

"זה נכון, אבל אם זה מה שמשרד התקשורת קבע, אז שיישם. החלטתם על שוק סיטונאי אז תנו אותו, תנו לנו נגישות מיידית וזולה לתשתיות הקוויות של בזק והוט כדי שנוכל להתחרות בהם. ביטול התשלום על השימוש בתשתיות בזק והוט הוא צעד בכיוון הנכון אבל זה לא פותר את הבעיה המרכזית של אי-התחרות בשוק הקווי. מה שצריך לעשות עכשיו זה לעבוד חזק מאוד לכינון שוק סיטונאי, עם מחירים מפוקחים. תראה מה קרה עם רמי לוי בסלולר ותבין ששוק סיטונאי בסלולר יהיה גם מאוד קשה בקווי".

- כבר אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. המשרד רוצה שתלכו ותעשו מו"מ עם חברות התשתית, הוא רוצה להתערב כמה שפחות.

"אי אפשר לעסוק במו"מ והגיע הזמן שיבינו את זה, כי לחברות התשתית אין אינטרס לנהל מו"מ. לשלוח אותי למו"מ מול חברות התשתית זה להרוג אותי, כי המשרד נותן תעדוף לשחקנים הגדולים. הדרך הנכונה היא לעורר את השוק הקווי על-ידי שוק סיטונאי, למרות שלדעתי היה צריך לעשות פה הפרדה בתשתיות ושירותים.

"אני אומר את זה גם עכשיו, אסור לבזק ולהוט למכור אינטרנט, זה אסון, אבל אם כבר עושים את זה, וזאת ההחלטה, תעשו את זה מהר. בכל דקה שעוברת אנחנו מוחלשים. כולם, גם אלה שלא מתלוננים, אלא יושבים בשקט על הגדר. לסלקום ופרטנר אין אנרגיה - הן מדממות בשוק העיקרי שלהן, אין להן אנרגיה ולכן הן לא נלחמות את המלחמה. הדבר היחידי שיכול להציל את השוק הזה, זה או באמת הפרדת תשתיות ושירותים שזה דבר נכון לעשות, לפחות בעולם האינטרנט. לא צריך ללכת על כל הקופה, אלא רק על האינטרנט, לא לאפשר לבזק ולהוט למכור ובזה לגמור את העניין".