ההופעה של רדיוהד בוטלה - איסתא לא חייבת להשיב את הכסף

לקוחות ששילמו על חבילה 700 אירו יקבלו חזרה 90 דולר בלבד, המכסים את הכרטיס למופע ודמי התיווך ■ איסתא: כל כסף שנקבל מהספקים - נעביר ללקוחות

האירוע הטרגי שבו נהרג אדם מהתמוטטות הבמה דקות לפני תחילת הופעתה היה ודאי טראומטי לחברי להקת רדיוהד. מי שנותרו מתוסכלים בעקבות ביטול ההופעות הם לא מעט צרכנים, גם ישראלים שרכשו חבילות נופש לרומא שבמרכזן הופעה של הלהקה - אולם נותרו עם כרטיסי טיסה ומלונות, וללא ההופעה שסביבה נתפרה החבילה.

מתלונות שהגיעו ל"גלובס" עולה כעס רב על חברת הנסיעות איסתא מיוזיק, שמכרה חבילות כאלה (באמצעות ontour) - אולם מסרבת לבטלן ולהשיב את העלות למי שאינו מוצא טעם בטיסה ללא הופעה. מתוך עלות של קרוב ל-700 אירו ששילם אדם על העסקה הכוללת, יושבו רק 90 דולר עבור ההופעה ודמי התיווך של החברה.

אלא שהחברה מגובה מבחינה משפטית - שכן מדובר בגורם חיצוני שמנע את התקיימות החוזה. "מאחר שאיסתא מנועה מלספק את המופע בנסיבות העניין", מסבירים במועצה לצרכנות, "והמניעה אינה מבחירה שלה, מדובר בשינוי יסודי ומהותי על-ידי גורם חיצוני, ולכן הצרכנים לא זכאים לפיצויים".

הסיטואציה אינה חריגה. כך קרה גם בפרשת הענן הוולקני שהביא לפני שנה לביטול טיסות. בעת משחק כדורגל נחשב (חצי גמר) בין אינטר לברצלונה בוטלו הטיסות - והנופשים המקורקעים נאלצו לשלם הן על המשחק והן על המלונות ששוריינו.

במקרה אחר, באוקטובר 2010, פסק בית המשפט לטובת הסוכנויות כשבוטלה הופעתו של לאונרד כהן בזגרב. הצרכנים נאלצו לשאת בעלות הנופש בזגרב - יעד פופולרי הרבה פחות לעומת רומא או ברלין, שבהן היו אמורות להתקיים ההופעות הנוכחיות.

"סיבוב ההופעות של רדיוהד התבטל בשל כוח עליון אשר נבע מאסון", מסבירים באיסתא מיוזיק. "חבילות למופע נרכשו על-ידי מספר חברות תיירות ובתוכן גם אנחנו, כאשר מאות אוהדי הלהקה בישראל ואלפים ברחבי העולם נאלצים להתמודד עם הסיטואציה המצערת.

"החברה תחזיר לכל מי שרכש באמצעותה את עלותו המלאה של כרטיס ההופעה יחד עם כל התשלומים המיועדים ישירות לאיסתא מיוזיק. במקביל פנתה החברה לכל הספקים הרלוונטיים על מנת למזער את הנזקים הכלכליים שנגרמו, וכל סכום כסף שיוחזר מן הספקים השונים יועבר במלואו ללקוחות".

כדאי לתבוע?

במועצה לצרכנות מגבים כאמור את המדיניות: "איסתא עושה את הדבר הנכון ומנסה להשיב לצרכנים את כספם, לרבות דרישה מהספקים מחו"ל להשיב את הכספים. בכל אופן, עליה להשיב לציבור הצרכנים שלא קיבל תמורה לכספם את כל הסכומים המצויים בידיה.

"דרישת תום-הלב והעובדה שהאמצעים לפנות לדרוש ולסייע מצויה בידי החברה, מחייבים, לדעת המועצה, כי איסתא תעשה ותפעל ככל יכולתה להשבת כל הכספים שהועברו לספקים. לגבי כספים שלא ניתן יהיה להשיבם, מוסמך בית המשפט לקבוע את הצורך ואופן ההשבה".