גוגל ישראל שינתה את ההסכם מול המפרסמים ב-Adwords

כך עולה מפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שאישר את מחיקתה של תובענה ייצוגית נגד חברת גוגל, וזאת בעקבות הסכם חסוי שאליו הגיעו הצדדים

גוגל ישראל שינתה את נוסח הסכם ההתקשרות בינה לבין מי שמבקשים לרכוש מודעות באמצעות מערכת AdWords, כדי שיובהר כי התשלום עבור המודעות אלה ייגבה לטובת גוגל עבור כל הקלקה על הקישור הממומן, ולא בהכרח עבור מספר הפעמים שבהן לקוח מועבר לאתרו של רוכש המודעה.

כך עולה מפסק דין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שאישר את מחיקתה של תובענה ייצוגית נגד חברת גוגל, וזאת בעקבות הסכם חסוי שאליו הגיעו הצדדים.

‏מדובר בתביעה שהוגשה על-ידי יוני כהנא ביולי 2009 נגד חברת גוגל ישראל וגוגל אירלנד, בדרישה להכיר בה כתביעה ייצוגית. כהנא טען כי רכש שירותי פרסום מחברת גוגל באמצעות מערכת ‏Google ad words‏, ושיטת התשלום הנהוגה במערכת זו היא תשלום בהתאם למספר ההקלקות על המודעה.

כהנא טען כי גוגל הייתה צריכה לגבות ממנו בהתאם למספר ה"ביקורים באתר" או בהתאם למספר "לקוחות חדשים", ואולם בפועל היא גבתה ממנו תשלום גם עבור הקלקות שכתוצאה מהן הלקוח לא הועבר לאתר המפרסם, או במקרים שבהם אותו לקוח הקיש מספר פעמים על אותו קישור ממומן.

השופטת מיכל אגמון-גונן כתבה כי התרשמה כי "אין מדובר בהטעיה, וניתן ללמוד מההסכם כי התשלום הוא בגין כל לחיצה על הקישור הממומן", ולכן המליצה בנובמבר 2010 שהתובע יחזור בו מתביעתו, בכפוף לכך שגוגל תכניס הבהרות שונות לאתר האינטרנט העברי שלה, מבלי להודות בטענה כלשהי.

במהלך המשא-ומתן הגיעו הצדדים להסכמה כי התובע ובאי-כוחו יקבלו מגוגל תשלום כולל בסך 130 אלף שקל.

‏לדברי השופטת אגמון-גונן, "לאחר שהוסכם כי ההבהרות אכן ייושמו, ההסתלקות מבקשת אישור התובענה הייצוגית היא מוצדקת וראויה, ואין לכפות על המבקש את המשך ההליך. בשים לב לעובדה שלא שוכנעתי כי מדובר בהטעיה, גם אינני רואה הצדקה להורות על פרסום בעיתונות, לצורך איתור תובע ייצוגי חלופי. כתוצאה מהגשת התובענה שיפרה חברת גוגל את תוכן הסכם ההתקשרות, וההסברים המופיעים באתר שלה, על מנת למנוע את אי-הבהירות שעליה הלין התובע". (ת"צ 1773/09).