דולצ'ה ויטה ביש"ע? ספר חדש מגלה לנו שיש דבר כזה

"יש"ע זה פאן" מאת קרני אלדד ושלמה בשן ■ במקום מחסומים ויידוי אבנים מציג הספר מגוון מפתיע של יקבים, חוות צאן לייצור גבינות, מסעדות, בתי קפה, מסלולי טיולים, מרכזי ספא וצימרים לאירוח

"הנה לכם שטחים למתחילים. אין הרבה ערבים, וגם נערי הגבעות מעטים כאן", כותבים באירוניה העיתונאית קרני אלדד (בתו של ח"כ אריה אלדד מהאיחוד הלאומי) ובעלה שלמה בשן, תושבי תקוע ומחברי הספר "יש"ע זה פאן" - המדריך לחיים הטובים ביש"ע.

אם צירוף המילים יש"ע וחיים טובים נשמע לכם תמוה, בא הספר הזה ומציג זווית אחרת ומנותקת מההוויה הפוליטית המדממת שבה מבוסס האזור. במקום מחסומים, יידוי אבנים ופגיעות בבתי כנסת ובמסגדים, מציג הספר מגוון מפתיע של יקבים, בתי בד, חוות צאן לייצור גבינות, מאפיות, מסעדות, בתי קפה, סדנאות אמנים ואומנים, פינות חי וחמד, מסלולי טיולים, מרכזי ספא וצימרים לאירוח. כמקובל במדריכים, צמודים לכל אתר פרטים טכניים: מתי, איפה ואיך להגיע. בסעיף "למה", הנימוקים הם מהסוג השכיח בז'אנר - "בגלל הדוכיפת", "בגלל המעיין", אך גם "בגלל מלכות שמיים" ו"כדי לדעת את האמת" (חברון).

ההשראה, הכתיבה, העריכה והעיצוב מזכירים מאוד את המקובל בז'אנר, במיוחד את המדריכים של הוצאת מפה: צילומים מרהיבים, גרפיקה מזמינה ומלל שנון, המציגים תיירות בוטיק המתפתחת בשטח. ובלי פוליטיקה אי אפשר: כל פרק, המייצג אזור, נפתח במבוא שיווקי קצר ובו רמזים פוליטיים לרוב: במבוא לשומרון, למשל, נכתב שהוא "הקלאסיקה של הז'אנר", כי יופיעו בו "שמות מפחידים של התנחלויות אמיתיות ושמות אמיתיים של אבותינו".

שמאלנים מהסוג המכונה "קיצונים", כאלה שמחרימים את השטחים, ממילא לא יגיעו לאזור, ולא ייקנו את הספר. אבל גם מי שאינם שמאלנים עלולים לנוע בחוסר נוחות מתיאור הצימר "הצריף של תמרי", למשל, הנתון בסכנת הריסה יומיומית בצו מדינה משום שהוא בנוי בהתנחלות הלא חוקית חוות יאיר. בספר הוא מופיע במלוא תפארתו, בצד ציטוט מפי הבעלים שמתאר את עסקיו כשליחות ציונית. גם עזה כבר מחוץ לתמונה, ובכל זאת מוקדש עמוד חורבן למקומות שכבר אי-אפשר להגיע אליהם בגוש קטיף.

במפות שבמדריך מופיעים שמות הישובים הערביים, אולם להוציא מוזיאון השומרונים על הר גריזים, אין בו זכר לעסקים של פלסטינים. בשיחה עם G אמרה קרני אלדד: "לו הייתי יכולה להיכנס לבית לחם הנמצאת בשטח A, הייתי כותבת. באזורים שמותר לנו להסתובב, התיירות הערבית חאפרית. יוצא מכלל זה הוא הקרנטל מעל יריחו - מסעדה טובה על הר שמגיעים אליה ברכבל. אליהם דווקא פנינו, אבל הם לא רצו לשתף פעולה".

4,000 עותקים נמכרו מאז יצא הספר לאור לפני קרוב לשנה, ולדברי אלדד בקרוב יוצאים מהדורה נוספת וכן תרגומים לרוסית ולאנגלית.

יש"ע זה פאן. מאת קרני אלדד ושלמה בשן. מחיר: 88 שקלים. www.yeshaisfun.022.co.il