מפלצות התהילה: מסחטות ובלנדרים באלפי שקלים - שווה את הכסף?

עם כל הכבוד לרומנטיקה של מלאכות המטבח, טכנולוגיות מתקדמות במיוחד הושקעו בשנים האחרונות במכשירים משוכללים באופן יוצא דופן ויקרים באותה מידה. האם ההשקעה הכספית מוצדקת, ולמי זה מתאים?

אני אוהב ללוש בצק בכפות הידיים, נהנה להכין טחינה במזלג, מסתדר יופי עם חיתוך בצל בסכין וחוגג על קיצוץ אגוזי מלך בעזרת פטיש שניצלים. רק המחשבה להפעיל (ובתום השימוש גם לשטוף) מג'ימיקס או מפלצת חשמלית אחרת למטרות אלה מעייפת אותי. תקראו לי רומנטיקן, אולי שמרן, אבל אני מאמין שמקומן של מפלצות במערות, בלבירינטים, בטירות עתיקות או במעבה היער, לא במטבח. שם אפשר להסתפק בבלנדר מוט ובמיקסר יד.

רבים וטובים חושבים אחרת. כשאני מלהג על חיבתי היתרה לקשר הבלתי אמצעי, החושני, עם חומרי גלם, ידידיי מפליגים בחיבתם היתרה למעבד המזון החדשני, ששוקל וטוחן, קוצץ ומערבב, מקציף ומחמם, ואפילו ממש מבשל בלי ללכלך מחבתות וסירים.

כשאני מתפעל מהקסם שבו קמח, חמאה ומעט מים קרים נהפכים בעזרת עשר אצבעות לבצק פריך, הם גומרים את ההלל על המילה האחרונה של טכנולוגיית המטבח, מכשיר שבעזרתו הכינו בתוך רגע תערובת לשלוש קלתיות ולכיכרות לחם, והמאפשר גם להכין ריזוטו בלי לעמוד ליד הסיר ולערבב כל הזמן. כשאני מספר על העונג הפשוט בחיתוך ירקות לסלט טרי, הם מתלהבים מהתרומה לבריאות של מכונת העל החשמלית המכינה מרקים ורטבים מירקות טריים, ללא בישול מקדים, ומרסקת בקלילות עד דק גם את העקשנים שבסיבים התזונתיים בכל ירק ופרי.

האמת היא שיש לא מעט צדק בדבריהם. עם כל הכבוד לרומנטיקה ולמלאכת כפיים, טכנולוגיות מתקדמות במיוחד הושקעו בשנים האחרונות בכמה מכשירים משוכללים באופן יוצא דופן, שבכוחם לעבד חומרי גלם ולהכין במהירות אין-סוף מאכלים שאי-אפשר לייצר סתם כך, בעשר אצבעות, ובוודאי לא בתוך שתיים-שלוש דקות. בדקנו שניים מהם - ויטמיקס ותרמומיקס - וגם בייבי-מפלצת לסחיטת פירות וירקות קשים.

תוצאות הבדיקה ירשימו כל חוטב עצים ושואב מים המלהג את עצמו לדעת על חיבתו לסכין ולקרש חיתוך. אין מחלוקת לגבי היכולות המופלאות ולגבי הביצועים המושלמים של מפלצות תהילה אלה. אין גם מחלוקת על כך שמדובר במכשירים יקרים מאוד, צרכני חשמל ומקום, שהשימוש בהם מחייב הסתגלות פסיכולוגית ונכונות לשינוי הרגלים. לא רוכשים אותם בשביל להכין מדי פעם רוטב פסטו, גם לא כדי להכין אחת לשבוע טחינה. אם אתם שוקלים להכניס למטבח מפלצת יעילה כזו או אחרת, יש לחשוב היטב אם היא באמת מתאימה לכם ומצדיקה את ההשקעה הכספית הניכרת.

במילים אחרות, שאלו את עצמכם איזה מין בני אדם אתם: אם אתם אנשים של הרגלים קבועים, שמרנים משהו במטבח, או מאלה שרכשו פעם בהתלהבות מכשיר כושר ביתי כדי לרזות, והמכשיר המשוכלל מעלה מאז אבק במחסן - כדאי לוותר; אם אתם פריקים של טכנולוגיה מתקדמת במטבח, חולמים בלילות על הרגע שבו ימציאו קישוא דיגיטלי, וגם מתחייבים מראש להפעיל את המפלצת ולהשתמש בה לפחות כמה פעמים בשבוע, זו עשויה להיות אחת העסקות המשתלמות בחייכם.

בכל מקרה, אל תוותרו על לימוד ועל הדגמה יסודית של אופן השימוש: המכשירים האלה פשוטים לתפעול, אולם הם יכולים לעשות כל-כך הרבה דברים, שכדאי להכיר אותם היטב לפני שמחליטים לצאת קבוע.

מסחטת מיצים של פיליפס HR 1861

בהשוואה לויטמיקס ולתרמומיקס, זה אפילו לא גור של מפלצת, והוא יודע לעשות בעיקר דבר אחד: להכין מיץ מפירות ומירקות קשים. בחרנו להזכיר את המסחטה המצוינת הזאת בשל הפליאה מנוחות השימוש בה, אף שהיא מהמכשירים שבדרך כלל שוכנים בארון לאחר הקנייה. היא קלה מאוד לתפעול ולניקוי, נוחה לשימוש בזכות פתח מילוי ענקי המאפשר להכניס, למשל, תפוחים שלמים עם הקליפה ועם הגרעינים, יש לה מכל גדול ונוח לאיסוף פסולת הפרי (כן, בניגוד למפלצות הקודמות, היא מפרידה את הסיבים) וקל לנקות אותה. יש לה רגליות ואקום לשיפור היציבות בעת ההפעלה, מכל שקוף וגדול לאיסוף המיץ עם מתקן להסרת קצף, מברשת לניקוי הרשת, וספרון מתכונים שבו גם המלצות מה לעשות בשאריות (למשל, לשלב בעוגות ובפנקייקים). מוצר מוצלח למי שמעוניין להכין מדי יום מיצים מפירות או מירקות.

מחיר: 890 שקלים בחנויות לכלי מטבח וחשמל.

ויטמיקס 5200 TNC

נראה כמו בלנדר, אבל זו חיה רעה סופר יעילה המשלבת גם תכונות של מאזניים, מטחנה, מעבד מזון ומכשירי חשמל נוספים. ייחודה בהכנת משקאות ומנות בריאות מירקות ומפירות טריים או קפואים ללא בישול (raw food). טוחנת גם את הסיבים התזונתיים בירק ובפרי. בזכות חום המושג באמצעות חיכוך אפשר להכין גם מרקים מירקות טריים שלא עברו בישול מקדים (לאחר חמש דקות פעולה מגיעים לחום של יותר משמונים מעלות והם מוכנים למאכל). הויטמיקס מבצע עשרות פעולות נוספות, וייחודו בעיבוד החודר את דופנות התאים של ירקות ושל פירות ומשחרר רכיבים תזונתיים.

יודע לעשות: מיצים, שייקים, קוקטיילים, תערובות לאפייה, ממרחים, רטבים, אוכל תינוקות, מרקים קרים וחמים, סורבה וגלידה ביתית, לש בצק, מעבד חומרי גלם, טוחן כל דבר (טרי או קפוא), מנות ללא שמן, טיגון או הוספת נוזלים שמנים.

ידידותיות למשתמש: מקסימלית. פשוט מאוד להפעלה, בעל מוט דחיסה מוגן פטנט המאפשר לדחוס גם מזון קפוא לתוך הלהבים ללא חשש מגרימת נזק, מתנקה מעצמו בתוך שניות בהוספת מעט מים, ללא צורך לפרק את התחתית.

הברקות: "גלידת" שוקולד לא חלבית בשלוש דקות, מרק ירקות בחמש דקות, שייקים מעלים ירוקים בדקה, מרציפן (תוך שליטה על הנקודה המדויקת בין המסת הסוכר לבישול יתר של השקדים), עיבוד מזון ללא הוספת נוזלים.

חסרונות: לא אופה, לא מטגן, לא מאדה, מבשל באופן חלקי בלבד (בהשוואה לתרמומיקס). אפשר להכין מנות בנפח של שני ליטרים בלבד, אין קיצוץ בצורות שונות (בהשוואה למג'ימיקס).

הדרכה, אחריות ותמיכה: נמכר לאחר הדגמה בחנות בהרצליה, יש אתר ישראלי ובו מתכונים ועשרות מאמרים וסרטוני הדגמה (למשל תזונת ספורטאים, הכנת קומפוסט, מסיכות קוסמטיות). שבע שנות אחריות.

מחיר: 3,050 שקלים. לפרטים נוספים ולרכישה: www.newhorizon.co.il; טל' 1-700-70-2009.

תרמומיקס TM 31

הוא נראה כמו הכלאה בין בלנדר לחללית קטנה, ומשלב מעבד מזון דיגיטלי עם סיר בישול. בכוחו להחליף כעשרה מכשירים חשמליים במטבח ולעשות כמעט הכול חוץ מלשטוף את הבית ולקפל כביסה. בעזרת שליטה בשלוש פונקציות (מהירות ערבול, זמן בישול וטמפרטורה) אפשר להגיע לדיוק מרבי בתהליך הבישול, להכין תערובות לאפייה, מרקים, ממרחים ורטבים (או מזון תינוקות) במרקמים מושלמים, וגם לעבד לבד חומרי גלם (למשל לטחון אורז וקטניות לטובת קמחים שונים, בזול וללא תוספות תעשייתיות).

יודע לעשות: מערבב, ממיס, מערבל, מקציף, שוקל, טוחן, קוצץ (חומרי גלם טריים או קפואים), מחמם, מרסק קרח, מודד זמן, מבשל תוך כדי ערבוב, לש, מאדה, מרסק פירות וירקות.

ידידותיות למשתמש: מקסימלית. מתאים למי שאינו יודע כלל לבשל וגם לפודיז ולמקצוענים. מתכנתים את ההפעלה לפי שלושה פרמטרים המוצגים על צג דיגיטלי (זמן בישול, טמפרטורה ומהירות ערבול), והולכים לראות טלוויזיה. הוא יודיע לכם באמצעות צפצוף כשסיים לעבוד.

הברקות: בצק פריך ב-40 שניות, אבקת סוכר ב-10 שניות, מוחיטו או רוטב וניל ב-7 דקות, זביונה ברבע שעה, ריזוטו ב-20 דקות (בלי לעמוד ליד הסיר), בישול בשמן בטמפרטורה נמוכה (קונפי).

חסרונות: לא אופה ולא מטגן (שקשוקה עדיין מכינים במחבת), אפשר להכין מנות בנפח של עד שני ליטרים וחצי בלבד, אין קיצוץ בצורות שונות (בהשוואה למג'ימיקס), לא מעניק מרקם קריספי (למשל למנות עוף או דגים).

הדרכה, אחריות ותמיכה: נמכר רק לאחר הדגמה בבית הלקוח, המוזמן גם לסדנאות בישול ייעודיות. ספר מתכונים עשיר, אתר ישראלי ופורום עם המון מתכונים ומידע, קבוצה בפייסבוק, ויש גם אפליקציה לאייפון (בינתיים רק באנגלית). שנתיים אחריות, תיקונים בבית הלקוח או קבלת מכשיר חלופי עד לתיקון.

מחיר: 6,500 שקלים; לפרטים נוספים: www.feincook.co.il ; טל' 077-7107744.

מתכונים

מרגישים אשמים על כך שאינכם אוכלים מספיק ירקות ופירות? אז שתו אותם!

את המשקאות הללו ניתן להכין גם בלי מכונות מורכבות, בסתם בלנדר או במקרה הדחק במעבד מזון. אם יוצא סמיך ו"גרברי" מדי, אפשר לדלל במים או במיץ תפוזים סחוט רגיל. טעים להפתיע, בריא, ומאוד מתאים לקיץ.

משקה פלא סחוט

חומרים: 1 כוס קוביות אננס מקולף, 1 כוס וחצי קוביות תפוח (ללא הליבה), 2 גזרים קטנים קצוצים, 1 תפוז מקולף, 2 ענפי סלרי קצוצים, 1 לימון מקולף, 1 עגבנייה, 2 כפות דבש.

הכנה: מעבדים את הפירות ואת הירקות במסחטת מיץ, מוסיפים את הדבש, מערבבים היטב ומגישים עם כמה קוביות קרח.

מתכון מהחוברת המצורפת למסחטת המיצים

מיץ אננס, אפרסק ואגס

חומרים: חצי אננס מקולף חתוך לשניים, 2 אפרסקים מגולענים חתוכים לשניים, 2 אגסים בשלים (ללא הליבה), 1 תפוז מקולף.

הכנה: מעבדים הכול במסחטת מיץ ומגישים.

מתכון מהחוברת המצורפת למסחטת המיצים

בריאות בכוס

חומרים: כמה עלי חסה, נקטרינה, 2 תמרים ללא גלעין (אם משתמשים בקפואים, משרים למשך כמה דקות בכוס מים בטמפרטורת ברז), 1 כוס מיץ תפוזים סחוט טרי.

הכנה: מעבדים הכול יחד ומגישים.