היוצרים זועמים על בקשת קשת להכיר ב"כוכב נולד" כתעודה

הרשות השנייה סירבה לבקשת קשת להכיר בכל פרקי "כוכב נולד" - ולא רק בפרקי האודישנים - כתוכנית תעודה ■ בארגוני היוצרים זועמים על עצם הבקשה

הרשות השנייה מסרבת לבקשת זכיינית ערוץ 2 קשת להכיר בכל פרקי "כוכב נולד" כתוכנית תעודה. זאת בהמשך לכך שהרשות כבר מכירה בפרקי האודישנים של התוכנית כתעודה, ובהמשך לשינויים שנעשו בעונה הנוכחית, הכוללים בין היתר יותר צילומי חוץ.

בארגוני היוצרים זועמים על עצם הבקשה של קשת: "קשת מנסה למתוח את החבל עוד טיפה ולנגוס בז'אנר התיעודי".

כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו מגדירים תכנית תעודה כ"תכנית העוסקת בעדויות תיעוד ופרשנות של תופעות חברתיות, תרבותיות או פוליטיות, או בתיעוד של תופעות או תגליות בטבע או במדע, המורכבת בחלקה מצילומים בשטח או מצילומים ארכיוניים ובחלקה מקטעים המצולמים באולפן או בכל מקום המשמש כאולפן, ואורכה 24 דקות לפחות".

כאמור, כיום מכירה הרשות השנייה בפרקי האודישנים כתוכנית תעודה, בין היתר בגלל צילומי החוץ והצילומים מהפריפריה. משמעות הדבר היא שמכסת השעות של האודישנים מתקזזת מ-180 שעות השידור של ז'אנר סוגה עילית, להן מחויבת קשת במסגרת תנאי הזיכיון שלה.

בימים האחרונים פנתה קשת לרשות השנייה בבקשה כי תכיר בכל פרקי "כוכב נולד" כתוכנית תעודה. זאת, בעקבות שינויים שנעשו בצילומי עונה הנוכחית, הכוללים תיעוד של המתמודדים ומקומות מגוריהם, צילומי חוץ רבים יותר וכן תיעוד של הפריפריה.

בארגון היוצרים הדוקומנטריים לא מתרשמים מהשינויים שנעשו בעונה הנוכחית ומבקרים בחריפות את בקשת קשת.

לדברי יו"ר ארגון היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס, "בקשת פועלים בשיטה של 'עוד דונם ועוד עז'. הם כל הזמן מנסים למתוח עוד טיפה את החבל. בהתחלה הם מכניסים רגל ואחר-כך מכניסים גם את היד ולבסוף מכניסים את הראש. ככה הם הצליחו להביא לכך שפרקי האודישנים מוכרים כתוכנית תעודה' ועכשיו הם מנסים להכיל את זה על כל התוכנית".

"אנחנו מודעים לזה שקשת מנסה להמשיך ולנגוס בז'אנר התיעודי, ותמוה בעיננו שבזמן שיוצרים תיעודיים פונים לקשת עם הצעות לסרטים וסדרות תיעודיים, נאמר להם כי 'המדף שלהם מלא עד סוף 2013'", מוסיף רוזנווקס.

לדבריו, "קשת ממשיכה לנסות ולקבל הקלות והנחות. היה מוטב אם הייתה משקיעה את מרצה ואת יכולתה היצירתית בהפקה אמיתית של תכנים תיעודיים, ולא הייתה מנסה למתוח את הז'אנר כדי שיתאים לה".

מהרשות השנייה נמסר כי "פרקי התחרות והמופעים בתוכנית הבידור 'כוכב נולד' מעולם לא הוכרו, ואין כוונה להכיר בהם כתוכניות תעודה".

עוד נמסר כי "במסגרת מכסות התעודה הוכרו עד היום פרקי האודישנים בלבד, מכיוון שבפרקים אלה נמצא כי היה תיעוד של תופעות חברתיות וצילומי שטח מחוץ לאולפן, וזאת בהתאם להגדרת הז'אנר התיעודי. ההכרה למכסות הסוגה העילית נעשית על-פי פרמטרים מקצועיים הקיימים בהגדרות הקיימות בחוק ובכללים".

מקשת נמסר בתגובה כי "העובדה שתוכנית הינה מצליחה ופופולרית לא הופכת אותה בהכרח לכזו שאינה עומדת בהגדרות. תוכנית תעודה - 'תוכנית העוסקת בעדויות תיעוד ופרשנות של תופעות חברתיות, תרבותיות ... המורכבת בחלקה מצילומים בשטח או מצילומים ארכיוניים ובחלקה מקטעים המצולמים באולפן או בכל מקום המשמש כאולפן, ואורכה 24 דקות לפחות, לרבות תוכניות תעודה מסוגים - תוכנית על יוצרים ויצירה - תוכנית תעודה על יוצרים ויצירה'. הדברים מדברים בעד עצמם. קשת גאה בערכה הציבורי והתרבותי של 'כוכב נולד'".