"תוספת שכר למהנדסים תאיץ הבנייה ותוזיל את הדירות"

כך מעריך פרופסור שמואל אנגל, שנבחר לקדנציה שנייה כיו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל ■ מזהיר: "צריך יותר חרדים מהנדסים - היום מחסור חמור במהנדסי תשתיות, כבישים וגשרים"

"יש היום מחסור חמור במהנדסים אזרחיים שעוסקים בעבודת תשתיות, כבישים וגשרים", כך מתריע אינג' פרופסור שמואל אנגל, שנבחר לקדנציה שנייה כיו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל.

כמהנדס קונסטרוקציה במקצועו וכמרצה להנדסת בניין באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע בדרגת פרופסור, נושא החינוך ההנדסי המקצועי קרוב מאוד ללבו של אנגל. כבר לפני כשנתיים התריע ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים על המחסור במהנדסים אזרחיים ונראה שמאז לא חל שיפור במצב.

אנגל: "נוסף למהנדסים אזרחיים יש מחסור חמור גם בכוח טכני: שרטטים, בטכנאים ובהנדסאים. צריך לשפר את מצבת כוח האדם. אנחנו בקשר עם הגורמים הממשלתיים, כמו משרד התמ"ת, ואנחנו מנסים להכניס למעגל העבודה גורמים שהיום לא עובדים, למשל חרדים, שיכולים בקלות לשמש כמהנדסים או הנדסאים ושרטטים בענף ההנדסה האזרחית. יש התקדמות קלה בהכשרה של נשים וגברים חרדים לקראת כניסתם לתחום, ואני מקווה שזה יהיה אחד הפתרונות לבעיה. הבאת מהנדסים מחו"ל אינה הפתרון הנכון".

- ממה נובע המחסור?

"יש רק בית ספר אחד שמכשיר מהנדסים אזרחיים לתשתיות והוא הטכניון בחיפה, והמחסור בהנדסאים ושרטטים נובע מסגירת כמה בתי ספר שהתמחו בתחום בשנים האחרונות.

"אחת הסיבות העיקריות למחסור הוא הנושא הכלכלי - השכר בענף לא מספיק גבוה, המחירים שקובע החשב הכללי לאוצר לשעת עבודה אינם מאפשרים לשלם משכורות גבוהות. המקצוע לא סקסי כמו מחשבים, אבל מצד שני הוא מאוד מעניין ויצירתי ואנחנו מנסים לשפר אותו ולצ'פר מבחינת שכר, כי ברגע שהשכר יעלה יימשכו יותר צעירים למקצוע".

- העלאת שכר תביא להעלאת מחירים.

"תוספת שכר למהנדסים לא תעלה את מחירי הדיור, כי השכר של עבודת התכנון, הפיקוח וניהול הפרויקטים מהווה רק אחוזים בודדים מערך הדירה. מנגד, שיפור האיכות של התכנון והפיקוח יאיץ את הבנייה ויקצר לוחות זמנים, ולכן יוזיל בסופו של דבר את עלויות הדירות".

- כרגע המחסור הוא שעוצר את הגידול בהתחלות הבנייה?

"לא אנחנו - המתכננים, המפקחים ומנהלי הפרויקטים - הם אלה שיעצרו את הבנייה למגורים. אנחנו ערוכים לכל כמות של דירות, ויש מספיק משרדי אדריכלים, ובנושא הדיור הם אינם עמוסים. מלאי הקרקעות הוא שעדיין בחסר. המחירים רק עלו בגלל המחסור בפועלים ועלות שכר העבודה שגדל. ירידה במחירי הדירות לא ראינו. יש ניסיונות רבים של משרד השיכון ושל המינהל לשווק קרקעות, אבל לא ראינו מהפך גדול. גם בתוכניות שאושרו בווד"לים - הוועדות המיוחדות להאצת הבנייה, הקרקעות עדיין לא שווקו, הקבלנים לא רצים לקנות קרקעות בפריפריה, וייקח עוד הרבה זמן עד שבאמת נראה התקדמות.

"עכשיו אנחנו גם תלויים באוויר, כמו כולם, בגלל הרפורמה התקועה בתכנון ובנייה. המשמעות היא שתוכניות שוכבות בוועדות, האישורים מתעכבים ועבודתם של האדריכלים שעוסקים בעיקר ברישוי נמשכת שנים. התלאות הן רבות מאוד. היה עדיף שיקדמו רפורמה, אבל רפורמה נכונה, שתהיה אמיתית ותיתן תשובה לבעיות האמיתיות בנושא התכנון והבנייה".