היוצרים לבג"ץ: "רשות השידור שמה ללעג את כל מהותה"

היוצרים טוענים בעתירה לבג"ץ כי בניגוד להסכמים, הרשות לא הוציאה 74 מיליון שקל על יצירה ■ רשות השידור: "ב-2012 תשקיע הרשות כ-70 מיליון שקל בהפקות מקור"

מערכה נוספת בקרב בין היוצרים לרשות השידור: ארגוני היוצרים הגישו אמש (א') עתירה חדשה לבג"ץ, שבה הם דורשים משר האוצר, מראש הממשלה, ומיו"ר רשות השידור אמיר גילת, להבהיר לאן נעלם הכסף שהובטח ליצירה מקומית ב-2012. היוצרים טוענים, כי הרשות והאחראים עליה אינם מתכוונים לעמוד בהיקף ההוצאות על הפקות בסך 74 מיליון שקל ב-2012, שעליו התחייבו בפני בג"ץ והכנסת.

"יותר מחצי שנה לאחר שתיקון חוק רשות השידור עבר בכנסת אנו נוכחים שהגרוע ביותר מתרחש. רשות השידור מתנהלת באופן קלוקל ומדאיג אשר שם ללעג את כל מהותה כשידור ציבורי. כל הסימנים מעידים על כך שהיוצרים יאלצו לחדש את המחאה שלהם נגד רשות השידור. כשיורקים עלינו אנחנו לא מתפתים לחשוב שמדובר בגשם", אמר יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אורי רוזנווקס.

על-פי חוק, על רשות השידור להשקיע 36% מתקציבה לטובת רכישת הפקות מקומיות קנויות ואולם בשנים האחרונות השקיעה הרשות פחות מ-3%. לפני כחצי שנה הגישו ארגוני היוצרים עתירה לבג"ץ בעניין אי העמידה של רשות השידור במחויבויות ההשקעה בהפקות מקור חיצוניות. בעקבות העתירה האיצו כלל הגורמים המעורבים - משרד רה"מ, האוצר והרשות - את קידום הרפורמה שהייתה תקועה עד לאותו הרגע. זמן קצר לפני הדיון בבג"ץ נחתם מתווה לרפורמה, שקבע כי בשנים 2012 ו-2013 יושקעו ביצירה מקומית 74 מיליון שקל מדי שנה - כ-15% מתקציבה.

בחודש שעבר הגיש אמיר גילת דוח לכנסת ובו דיווח על היקף ההשקעות בהפקות ב-2012. "נוכח הדוח החלקי של הרשות ניתן להעריך שהיא לא תעמוד בחוק ובמחויבויות שלה להפקות המקור", אומר רוזנווקס. בעתירה לבג"ץ, שהוגשה באמצעות עורכי-הדין יהושע רזניק וינון סרטל, נטען בחריפות כי רשות השידור בוחרת "לזרות חול בעיני" הכנסת ובית המשפט העליון. "הדו"ח אינו מציין ולו הוצאה של שקל אחד על-ידי הרשות ב-2012 לטובת רכישת הפקות מקומיות קנויות", נטען בעתירה.

היוצרים טוענים בבג"ץ, שלמרות שנטען בדוח כי הרשות התקשרה ב-2012 בהיקף של כ-12.3 מיליון שקל לרכישת הפקות מקומיות ובהסכמים בהיקף של 4.1 מיליון שקל לרכישת סוגה עילית, היא "אינה מציינת מה מועדי התשלום שאליהם היא מחויבת... באילו חוזים מדובר ועם מי נחתמו... נוכח משך הזמן להפקת תוכניות מסוג זה, ניתן להניח כי גם אם נחתמו הסכמים, הסכומים יוצאו לאחר שנת 2012", לשון העתירה.

"אין שקיפות"

היוצרים זועמים על כך שבקשותיהם להיפגש עם חברי מליאת הרשות וחברי הוועד המנהל נדחו פעם אחר פעם על-ידי ראשי הרשות. "כנראה שאין הם רואים בעין יפה שאנו נשטח את טענותינו בפני נציגי הציבור בשידור הציבור. ואם לא די בזה, למרות ההבטחות מצד הרשות לא הוסר שום חסם בירוקרטי ואין כל שקיפות בקבלת ההחלטות", אומר רוזנווקס.

מרשות השידור נמסר: "הרשות פועלת למילוי כל מחויבותיה בחוק והשינוי כבר נראה על המסך. בין הרשות והיוצרים מתנהל שיח קבוע. ב-2012 תשקיע הרשות סכום שיא של כ-70 מיליון שקל להפקות מקור ישראליות ותקציב זה רק ילך ויגדל בשנים הקרובות".

פירוט מתווה ההשקעות
 פירוט מתווה ההשקעות