"טייס שדרג את בתו למחלקת ביזנס - זה שבר את אל-על"

בית הדין הורה לטייסי אל-על לחזור לעבודה ■ גורמים בענף: החלטת ההנהלה לשלול מהטייסים את האפשרות לשדרג מקורבים ובני משפחה למחלקות היוקרה הציתה את זעמם של הטייסים, שהכריזו על עיצומים

בית הדין האזורי לעבודה הורה היום (ג') לטייסי אל על לשוב לעבודה סדירה זאת לאחר שאתמול בערב פתחו בעיצומים במסגרתם טייסים לא התייצבו לטיסה וגרמו לשיבושים. אתמול בערב פתחו טייסי אל על בעיצומים במסגרתם טיסה 623 מנתב"ג לסנט פטרסבורג וטיסת החזור (624) לתל אביב לא יצאו בזמן.

בהחלטת בין הדין נכתב כי "'ירידה במוטיבציה' כפי שפרטו בפנינו הטייסים, אינה פרטנית אלא באה כקולקטיב של כלל הטייסים. התנהגות שכזו, לא ניתן לקבלה ללא תאום עם הארגון היציג, דבר שלא נעשה במקרה הנדון". כוונת בית הדין לכך שנציג הטייסים בוועד עובדי אל על, קברניט ניר צוק, פעל שלא בהסכמת יו"ר ועד עובדי אל על, אשר אדרי וההסתדרות.

"לפיכך", נכתב בהחלטת בית הדין, "ניתן צו ארעי עד לדיון במעמד שני הצדדים, המורה להסתדרות העובדים ולנציגות עובדי אל על להפעיל את מרותם ולהורות לטייסים לשוב לעבודה סדירה כפי שנהוג היה בחברה בשנים קודמות בתקופות עומס". הדיון בין הצדדים נקבע ל-17 ביולי.

לטענת גורמים בענף, ההחלטה של הנהלת אל על ממאי האחרון לשלול מהטייסים את האפשרות לשדרג מקורבים ובני משפחה שלהם למחלקות היוקרה - זה מה שהצית את זעמם של הטייסים, שהכריזו על עיצומים. עוד נטען כי מה ששבר את הנהלת אל על בנושא השדרוגים, היה מקרה של טייס אל על ששדרג בטיסה אחת 3 חברים שלו למחלקה ראשונה ואת בתו למחלקת ביזנס.

עוד סיפרו הגורמים כי בתקופתו של המנכ"ל לשעבר, עמוס שפירא, ניר צוק, נציג הטייסים בוועד, עזב מטוס שעמד להמריא לניו יורק במחאה על כך שלא נמצא מקום לקברניט אחר מאל על במחלקת עסקים, והושב במחלקת תיירים.

צוק מסר בתגובה כי הקברניט הושב במחלקת תיירים בניגוד לנוהל לפיו קברניטים תמיד טסים במחלקות עסקים וראשונה.

"המקרה הזה הכעיס אותי מאוד ולכן עזבתי את הטיסה. הוא לא היה חבר שלי כפי שמנסים להכפיש". באשר להחלטת בית הדין לעבודה מסר צוק כי הטייסים ישובו לעבודה אך כל טייס רשאי להחליט בעצמו אם לטוס מעבר למכסת השעות הרגילה ומעבר לשעות הנוספות שעשה.

מהנהלת אל על נמסר בתגובה כי "נציג הטייסים בנציגות העובדים, קברניט ניר צוק, ביצע על דעת עצמו פעולות שמשמעותן עיצומים אשר כתוצאה מהן לא התייצבו מספר טייסים לעבודתם ונאלצנו לבטל אתמול את הטיסות ללנינגרד וממנה. בצר לנו, פנתה אל על לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב באמצעות עו"ד נחום פינברג".