בפרקליטות שוקלים לערער לעליון על זיכויו של אולמרט

ייתכן שהערעור יוגש לאחר שיינתן גזר הדין בבית המשפט המחוזי על עבירת הפרת האמונים שבה הורשע במסגרת פרשת מרכז ההשקעות

בפרקליטות המדינה שוקלים לערער לבית המשפט העליון על זיכויו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשות ראשונטורס, טלנסקי והמרמה כלפי מבקר המדינה. זאת, לאחר שיינתן גזר הדין בבית המשפט המחוזי על עבירת הפרת האמונים שבה הורשע במסגרת פרשת מרכז ההשקעות.

פרקליט המדינה משה לדור ערך אמש (ג') מסיבת עיתונאים סוערת, בעקבות כישלונה של הפרקליטות להביא להרשעה מלאה של אולמרט בכל הפרשות שבהן הואשם. לדור דחה את הטענה שהפרקליטות נכשלה, והודיע שאין בכוונתו להתפטר.

העמדה הרשמית שמשמיע משרד המשפטים לאחר המהלומה שספגה התביעה בבית המשפט, היא שהיתה זו חובתה של הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד אולמרט, נוכח הראיות שהצטברו בחקירות המשטרה בפרשות השונות.

"אילו לו היינו מחליטים לגנוז פרשיות אלו בארכיב הפרקליטות, ולא להביאן לאותו בירור מכובד ופומבי בבית המשפט", אמר לדור אמש, "היינו מועלים באמון הציבור".

העובדה שכתב האישום היה מוצדק מתחזקת, לדברי גורמים בפרקליטות, משני היבטים: העובדה שאין בהכרעת דינם של השופטים ביקורת, ישירה או מרומזת, על עצם ההחלטה להגיש כתב אישום; והעובדה שבתום שלב עדי התביעה בבית המשפט, סנגוריהם של אולמרט ושולה זקן נמנעו מלהעלות טענת "אין להשיב לאשמה", המועלית על ידי סנגורים כאשר התביעה לא הצליחה להוכיח את האישומים באמצעות עדיה וראיותיה. העובדה שהאישומים המרכזיים הסתיימו בזיכוי, אמר פרקליט המדינה, אין משמעה שלא היה מקום להגיש כתב אישום. "מותר לנו להימצא במצב בו בית המשפט סובר אחרת מאיתנו".

לדור ביקש להדגיש את חומרתה של עבירת הפרת האמונים שבה הורשע אולמרט, בהתחשב בכך שהמעשים הפליליים בוצעו בעת שהוא כיהן כשר התמ"ת וממלא מקום ראש הממשלה. "בשנים האחרונות צימצמו בתי המשפט את תחולתה של העבירה וייחדו אותה למקרים המובהקים והחמורים באמת", אמר לדור, "כאשר יש הרשעה בהפרת אמונים - מדובר בדרך כלל בהתנהלות פלילית מובהקת ופסולה".

ראש צוות התביעה בתיק, עו"ד אלי אברבנאל, אמר אמש כי בעיניו, בעבירה שבה הורשע אולמרט יש משום קלון, ואולם הדברים יישקלו וייבחנו במערכת לאחר קריאת מלוא הכרעת הדין. "אני חושב שיש קלון בהתנהגות כזאת, זו לא עבירה שולית משום סוג. זאת עמדה ראשונית, שנשמעת לי כמתבקשת, אבל באמת, צריכה להיות כאן עמדת מערכת, והיא תתגבש".