עובדי תעש מאיימים להחריף את העיצומים; לא קיבלו שכר

מחלוקת בין ההנהלה ומשרד האוצר לעובדים על תנאי פרישה בגובה מיליארד שקל ■ גורמים בהנהלה: "דרישות העובדים גובלות בהזיה"

ועד העובדים של התעשייה הצבאית (תעש) פתח היום (ד') בעיצומים כלליים בעקבות אי תשלום משכורות חודש יוני. משכורות העובדים לא שולמו בעקבות מצוקה בתזרים מזומנים בקופת החברה וסירוב משרד האוצר להעביר כסף בשל פיצוץ המו"מ להפרטת החברה בידי העובדים. זאת, לאחר שבאחרונה חלה פריצת דרך במגעים להשגת הסכם שהיה אמור להוביל להפרטת החברה.

יו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה, אמר ל"גלובס", כי יתכן שהחל ממחר יוחרפו העיצומים, ואם המשכורות לא ישולמו בסוף השבוע הקרוב, הפעילות בכל יחידות תעש תושבת מיום ראשון. בוועד העובדים מאשימים את משרד האוצר בכך שהוא משהה את המשכורות כענישה על כך שהוועד מתעקש על הבטחת הזכויות של עובדי החברה ביום שאחרי ההפרטה.

מיליארד שקל לעובדים

המו"מ המתמשך להפרטת תעש תקוע כעת סביב התנגדות הוועד לרפורמה במבנה הארגוני של החברה, תוך התאמת מערך השיווק והמכירות שלה לסביבה העסקית ולשוק הביטחוני. בהנהלת החברה ובמשרד האוצר אומרים כי שינוי ארגוני, שיעשה בעקבות פרישה של כ-950 עובדים, היא מהלך מקובל ומתבקש, ולפיכך ההתנגדות של הוועד "גובלת בהזיה".

מחלוקת אחרת נסובה סביב ההבטחת זכויות פנסיוניות, ששוות כמיליון שקל לעובד, במקרה שהחברה תימכר לגורם פרטי. העובדים דורשים כי רשת הביטחון תעמוד להם גם במקרה שפעילות החברה במתחם שברמת השרון תועתק לאזור הנגב. העתקה זו מתוכננת לשנת 2020 וקרקעות בשווי של עשרות מיליוני שקלים ברמת השרון יימסרו למינהל מקרקעי ישראל.

העובדים טוענים כי האוצר מסרב להבטיח את מלוא זכויות העובדים במקרה כזה למרות שהסכים לכך בעבר. "העובדים שלנו שבעי מרורים", אמר היום יו"ר הוועד. "באחד המפעלים שלנו מתו מתחילת השנה שלושה אנשים מסרטן. בשנה שעברה נפטרו שישה. שיבדקו במה אנחנו מתעסקים לפני ששואלים אותנו על מה הכסף. אם עובדים יוצאים לניסויים רגישים ומסוכנים, מן הראוי שיוכלו לפחות לשלוח את הילדים שלהם לקייטנה. אם עשו אתנו עסקת חבילה, והבטיחו הבטחות, אז שילכו עד הסוף". לדברי יהודה, עלות רשת הביטחון האמורה היא כמיליארד שקל, שהם "סכום סביר" בעיניו מערך הקרקע שתפנה תעש ברמת השרון עם המעבר לנגב.

גורמים באוצר הכחישו התחייבות להחיל רשת הביטחון במקרה של מעבר לנגב. "מאז 1990 המדינה שפכה על החברה כעשרה מיליארד שקל. העובדים קיבלו במסגרת המו"מ הנוכחי תוספות שכר מפליגות של 18%, תכנית פרישה מרצון שמאפשרת לכל פורש כמיליון שקל, ועכשיו כולנו מתברברים מסביב לדבר שלא הובטח. העובדים טיפסו על עץ יותר מדי גבוה. הם בבעיה", סיכם גורם שמקורב למו"מ.