יו"ר חברת החשמל: "הולך להיות קשה בשבוע הבא ובקיץ הקרוב - הציבור צריך לדעת מה הולך לקרות"

חברת החשמל כינסה מסיבת עיתונאים לציון שיאו של קמפיין האזהרות שמתנהל בחודשים האחרונים מפני הפסקות חשמל ■ השר לנדאו: "היום מחר ומחרתיים ובמהלך הקיץ הקרוב יש לנו בעיה, אנחנו זקוקים להתגייסות הציבור"

"אני מקווה שלא מעכבים לנו בכוונה את אישור מכבי האש להפעלת תחנת הכוח רדינג במזוט" - כך אמר הבוקר (ה') יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, תוך שהוא מרמז כי עיריית תל-אביב מעכבת בכוונה את הפעלת התחנה בדלק המזהם.

שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו, מנכ"ל המשרד שאול צמח וראשי חברת החשמל ערכו הבוקר מסיבת עיתונאים לציון שיאו של קמפיין האזהרות שמתנהל בחודשים האחרונים מפני הפסקות חשמל שעלולות להתרחש במהלך הקיץ.

גל החום הצפוי בימים הקרובים צפוי לצמצם את רזרבת הייצור של חברת החשמל למאות מגוואט בודדים ועלול להביא למצב של ניהול מחסור שיחייב הפסקות חשמל יזומות, זאת במידה ויתרחשו תקלות בתחנות הכוח של החברה.

השר לנדאו אמר כי "היום מחר ומחרתיים ובמהלך הקיץ הקרוב יש לנו בעיה. אנחנו זקוקים להתגייסות של הציבור כדי שלא יהיו הפסקות חשמל". לנדאו קרא לצרכני החשמל הגדולים לחסוך בחשמל ולציבור למעט ככל הניתן בהפעלת המזגנים, המחשבים ושאר מכשירי החשמל . יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל אמר כי "הקיץ מדובר באחד האתגרים המשמעותיים ביותר".

הפעם האחרונה שזה קרה היתה ב-2006. הסיבה הראשונה למחסור היא רזרבות נמוכות כתוצאה מכל ששני פרויקטים גדולים שלא ניתן לנו לבצע אותם אלון תבור ופרויקט D אם שני הפרויקטים האלה היו מתבצעים מסיבת העיתונאים הזו לא הייתה מתקיימת. הסיבה השנייה היא משבר הגז, שמביא לנצילות נמוכה וכמות התקלות גדלה.

"אנחנו נערכים למצב הזה כבר למעלה משנה. חברת החשמל עובדת מסביב לשעון כדי לגייס את כמות היחידות המקסימלית. השלמנו את השמשת אחת היחידות ברידינג ונשאר לנו רק אישור של מכבי אש. אני מקווה שאין מישהו שמעכב את קבלת האישור", אמר.

רון טל הסביר כי מסיבת העיתונאים נועדה לעורר מודעות ציבורית לכך ש"הולך להיות קשה בשבוע הבא". לדבריו "הפקנו לקחים מאירועי הפסקות החשמל של 2006 והלקח העיקרי היה להגיע למצב שבו הציבור יודע מה הולך לקרות".

לדברי רון טל, "עלויות הדלקים שלנו מגיעות היום ל-3 מיליארד שקל בחודש. האוצר בא לקראתנו אבל התעריפים מאד נמוכים.

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן אמר כי "יש תקלה בדוד באורות רבין בחדרה שיכולה להפיל 575 מגוואט. ננסה לתקן אותה בסופ"ש כדי שתוכל לחזור לפעולה לקראת שיא הביקוש שצפוי ביום ראשון".

מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח אמר כי ההמלצות שהוצגו בקיץ שעבר לא התקבלו, מה שאילץ את משק החשמל להיערך ללא אמצעי הייצור הנוספים שהתבקשו. צמח ציין לטובה את שיתוף הפעולה מצד משרדי ממשלה אחרים ובראשם המשרד להגנת הסביבה. "אנחנו נמצאים כאן היום לא כדי לבשר על הפסקת חשמל ידועה ביום כזה או אחר. אנחנו באים כדי לשתף את הציבור במצב שבו הרזרבה צפויה להיות מאד נמוכה. בתנאים כאלה כל כשל יכול להביא לסוג של חוסר עמידה זמני", אמר צמח.