חברת החשמל מרגיעה: לא צפויות הפסקות חשמל בקרוב

חברת החשמל עידכנה אמש לקראת חצות כי הצליחה להגדיל את יכולת ייצור החשמל שלה להיום בכ-200 מגוואט, מעבר לתחזיות המוקדמות - וכי היא תעמוד בביקושים

‎הפסקות חשמל מאולצות אינן צפויות במהלך היממה והשבוע הקרובים, כך הודו היום ראשי חברת החשמל בראיונות לכלי התקשורת. הדברים נאמרו בעקבות מסיבת עיתונאים שנערכה ביום חמישי האחרון, ושבה הזהירו ראשי החברה מפני סכנת מחסור בחשמל והפסקות חשמל במהלך השבוע הקרוב, עקב גל החום הכבד והמחסור בגז.

בראיון הבוקר לגלי צה"ל אמר יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל כי הוא אינו צופה הפסקות חשמל במהלך השבוע הקרוב ומעריך כי החברה תצליח לספק את מלוא הביקושים לחשמל. רון-טל שיבח את עבודתם של עובדי החברה ואמר כי "הם (העובדים, ע"ב) פועלים כמו בצבא" ואמר כי במקרה שיהיה צורך לבצע הפסקות חשמל - החברה תמסור על כך הודעה מראש.

במהלך סוף השבוע נאלצה חברת החשמל להשבית שתיים משש יחידות הייצור הגדולות ביותר שלה עקב תקלות. מדובר ביחידות בתחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון. אמש הודיעה דוברת חברת החשמל כי תמונת המצב "קצת יותר אופטימית" מכפי שסברו תחילה.

בהערכה מעודכנת שביצעה יחידת מנהל המערכת של החברה התברר כי יכולות ייצור החשמל של המשק מגיעות ל-11,750 מגה-ואט, כאשר הביקוש לחשמל במשק צפוי להגיע בין השעות 12:00 ל-17:00 לשיא של 11,050 מגה-ואט. המשמעות היא כי הרזרבה או יכולת הייצור העודפת שתעמוד לרשות מערכת החשמל תגיע לכ-700 מגה-ואט. מדובר ברזרבה של כ-5% המספיקה כדי להתמודד עם תקלות בלתי צפויות שיגרמו להשבתה בו זמנית של שתי יחידות ייצור גדולות.

הגדלת יכולת הייצור התאפשרה לאחר שבמהלך סוף השבוע הצליחו צוותי החירום של חברת החשמל בעבודה מאומצת לתקן את רוב התקלות במערכת. יחד עם זאת, מושבתות עדיין יחידת ייצור גדולה בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה (ראו ידיעה נפרדת) המייצרת 575 מגה-ואט, שנאי בגזר האחראי לאספקת 130 מגוואט ותחנת כוח בחיפה המייצרת הגז טבעי שנפגעה בשבוע שעבר בשריפה (350 מגה-ואט).

הצעדים להיערכות למחסור יושמו באופן חלק

בתוך כך מתברר כי המדינה הצליחה ליישם רק באופן חלקי את הצעדים שעליהם החליטה במטרה להיערך למחסור בחשמל. כך למשל מסרבת זכיינית מתקן ההתפלה באשקלון להעביר את המתקן להסדר השלת עומס שמאפשר לחברת החשמל לגבות תעריף גבוה מאוד על הפעלת המתקן בשעות שיא ביקוש. מדובר במתקן הצורך בין 30 ל-40 מגה-ואט לשעה בשיא פעילותו.

גורמים במשק האנרגיה הסבירו כי הוחלט לוותר על הדרישה לאחר שהזכיינית טענה כי המעבר להסדר יגרום לה נזקים כספיים כבדים בשל מחויבויות חוזיות. שני מתקני ההתפלה האחרים, בחדרה ובפלמחים, כבר עברו להסכמי השלת עומס.

בנוסף מתברר כי נגנזו כמעט כל היוזמות לתגבר את מערך הגנרטורים העומד לרשות מנהל מערכת החשמל. מדובר בין היתר בהצעות של מספר ספקים לייבא גנרטורים לישראל בהיקף של כ-200 מגה-ואט ובעלות של כ-20 מיליון שקל למשך כל תקופת הקיץ. חברת החשמל סירבה לשכור גנרטורים ודרשה לרכוש אותם למרות שספקים טענו שמדובר ברעיון לא מעשי.

בסופו של דבר החליטה חברת החשמל לגנוז מכרז לרכישת 5 טורבינות ניידות בהספק כולל של 125 מגה-ואט שפורסם במאי. בנוסף, כפעי שנחשף ב"גלובס" נדחתה הצעת משרד הביטחון להעמיד לרשות מערכת החשמל גנרטורים בהספק 41 מגה-ואט וגם הצעתה של חברת פ.ק. גנרטורים להשכיר לחברת החשמל גנרטורים בהיקף 50 מגה-ואט נענתה בשלילה.

מחברת VID, זכיינית מתקן ההתפלה באשקלון נמסר בתגובה: "אנו משתפים פעולה באופן מלא וממתינים לאישורים המתאימים".