הישראליות הכניסו 6.72 מיליון אירו מהליגה האירופית ב-2011/12

מדוח חלוקת הכספים של המפעלים האירופיים, עולה כי מכבי חיפה גרפה אשתקד את הבונוס הגבוה ביותר מאופ"א: 3.65 מ' אירו (כולל כספים ממוקדמות האלופות)

הפועל ת"א רשמה בעונת 2011/12 הכנסות בסך 1.56 מיליון אירו מהקמפיין שלה בליגה האירופית, משלבי המוקדמות ועד שלב הבתים שבו הודחה; מכבי ת"א קיבלה 1.42 מיליון אירו מהקמפיין שלה; מכבי חיפה, שהחלה את הדרך במוקדמות ליגת האלופות ונשרה היישר אל שלב הבתים של הליגה האירופית, מעל כולן עם הכנסה בסך 3.65 מיליון אירו מאירופה אשתקד. בני יהודה, היחידה מבין הנציגות הישראליות באירופה אשתקד שלא שיחקה בשלב הבתים של הליגה האירופית, הסתפקה בתשלום צנוע של 90 אלף אירו.

הסכומים הנ"ל התבררו לאחר שאופ"א פרסמה בסוף השבוע את דוח חלוקת הכספים הרשמי עבור שלב הבתים של הליגה האירופית לעונת 2011/12. יש לציין כי הישראליות רשמו אשתקד הכנסות נוספות מאירופה ממכירת כרטיסים ומנויים למשחקי הבית שלהן. כספי הפרסום, השילוט והספונסרים במפעלים האירופיים נשארים אצל אופ"א.

מלבד מענק בסיסי של מיליון אירו עבור העפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית, קיבלו כל המשתתפות במפעל 140 אלף אירו עבור ניצחון בשלב הבתים, ו-70 אלף אירו עבור תוצאת תיקו.

על הקושי הגדול של השוק הישראלי לייצר הכנסות מהכדורגל האירופי, ניתן ללמוד מהנתון הבא: על-פי הדוח, הישראליות בשלב הבתים התחלקו בנתח של 72.6 אלף אירו בלבד מהסכמי זכויות השידור הקולקטיביים של המפעל (Market Pool). את כספי הטלוויזיה מחלקת אופ"א באופן פרופורציונלי, בהתאם להכנסות שהיא משיגה מזכייני השידור של המפעלים האירופים בכל מדינה. כדי להבין טוב יותר את המקום הישראלי בפרמטר זה, אפשר להביט על הכסף שקיבלה הנציגה הקפריסאית היחידה בליגה האירופית אשתקד, לרנקה: 276 אלף אירו, כמעט פי 4 יותר מהנתח המשותף של שלוש הנציגות הישראליות.

בסך הכל חילקה אופ"א 150.36 מיליון אירו למשתתפות בליגה האירופית אשתקד, משלב הבתים ואילך. אתלטיקו מדריד הספרדית, שזכתה במפעל, גרפה את ההכנסה הגבוהה ביותר מאופ"א: 10.51 מיליון אירו.

ליגת האלופות: החגיגה של רומן אברמוביץ'

מדוח חלוקת הכספים לעונת 2011/12 של ליגת האלופות, מפעל הקבוצות הבכיר של אופ"א וזה שמייצר לארגון הכנסות גבוהות בהרבה לעומת הליגה האירופית, עולה כי הזוכה במפעל, צ'לסי, יצאה מנצחת גדולה גם בתחום הכלכלי: הקבוצה האנגלית, שנמצאת בבעלות האוליגרך רומן אברמוביץ', קיבלה מאופ"א מענקים ובונוסים כוללים בשווי 59.93 מיליון אירו.

הפיינליסטית באיירן מינכן, שהפסידה לצ'לסי בגמר בפנדלים, שנייה בדירוג זה עם 41.73 מיליון אירו; ברצלונה, שהודחה בחצי הגמר, קיבלה 40.55 מיליון אירו; גם יריבתה הגדולה מספרד, ריאל מדריד, שהודחה אף היא בחצי הגמר, בין ארבעת המכניסות הגדולות של המפעל ב-2011/12, עם בונוס בשווי כולל של 38.43 מיליון אירו.

בסך הכל חילקה אופ"א למשתתפות בליגת האלופות, משלב הבתים ואילך, 754.1 מיליון אירו.

עונת 2012/13: הבונוסים צפויים לגדול

אופ"א טרם פרסמה את מפתח חלוקת הבונוסים של ליגת האלופות והליגה האירופית לעונה הקרובה, אבל כבר כעת ברור כי המועדונים יהנו מהכנסות גדולות יותר משני המפעלים.

בראיון לסוכנות הידיעות AP, הצהיר לאחרונה דייויד טיילור, מנכ"ל האירועים של אופ"א, כי חוזי זכויות שידור משופרים והכנסות גדולות יותר מספונסרים צפויים להגדיל את ההכנסה המשותפת של ליגת האלופות והליגה האירופית בשנים 2012-2015 ב-15%, אל סך של 1.5 מיליארד אירו בעונה (מתוך סכום זה, 1.25 מיליארד אירו תייצר מדי שנה לאופ"א ליגת האלופות). המשמעות היא שגם כספי הבונוסים למועדונים יצמחו בהתאם.

מדובר על חדשות טובות כמובן גם לקבוצות הישראליות, שייכנסו השבוע למעגל המשחקים של המפעלים האירופיים לעונת 2012/13. האלופה עירוני קרית שמונה תתמודד ביום שלישי בשלב המוקדמות השני של הצ'מפיונס ליג (מתוך ארבעה בסך הכל) מול אלופת סלובקיה, ז'ילינה; בשלב המוקדמות השני של הליגה האירופית (מתוך ארבעה) ישחקו ביום חמישי מכבי נתניה מול קופס (פינלנד), ובני יהודה מול שיראק (ארמניה).