"מעריב": בית הדפוס יימכר, העיתון יצומצם בהדרגה, הדיגיטל יחוזק

(עדכון) - "מעריב" מעמיד למכירה את בית הדפוס לוין אפשטיין ■ עיתון סוף השבוע יורחב וימשיך לצאת בגירסת דפוס ■ ההנהלה תדון בצעדי התייעלות נוספים ■ אם "מעריב" יודפס בבית דפוס חיצוני, הדבר ישנה את יחסי הכוחות בשוק העיתונות

העיתון "מעריב " יוצא לגל נוסף של שינויים דרמטיים. על-פי דיווח היום (ג') לבורסה, מאשר "מעריב" את הפרסום ב"גלובס" לפיו דפוס לוין אפשטיין, הממוקם בבת-ים ושייך לעיתון, עומד למכירה. כפי שפורסם ב"גלובס", בית הדפוס צמצם לאחרונה באופן משמעותי את פעילותו.

הכוונה היא להעביר את הדפסת העיתון לעיתון אחר, ובשבועות הקרובים אמורה הנהלת החברה לדווח לדירקטוריון על יתר צעדי ההתייעלות, ובכללם גם זהות העיתון האחר עמו יתקשר "מעריב".

גורמים רבים בתעשייה מעריכים כי ב"מעריב" יבחרו דווקא להדפיס ב"הארץ", שעשוי לאבד את הלקוח העיקרי של בית הדפוס שלו - עיתון "ישראל היום", שפועל בימים אלה למעבר לבית דפוס נפרד. מהלך כזה עשוי להוות מפץ גדול בשוק העיתונות הישראלי ולשנות לחלוטין את יחסי הכוחות.

מהדורת סוף השבוע תורחב

מכירת בית הדפוס והצרכים הכלכליים מביאים את "מעריב" לסדרה נוספת של קיצוצים, ובהם היקף העמודים שיצאו מדי יום חול. לא מן הנמנע כי בקרוב יאוחדו מוספים בימי חול, ואחרים יתבטלו.

המטרה ב"מעריב" היא להעביר אט-אט את כל המערכת היומית מהדפוס אל הדיגיטל, עד שבעוד כמה חודשים או שנים אחדות הוא יפסיק להיות מופץ בדפוס במהלך השבוע. מתוך מגמה זו, כבר בקרוב ישתנה סוף השבוע של "מעריב", יעובה, יחוזק ויזכה לעיצוב מחודש.

על-פי הדיווח לבורסה, "דירקטוריון החברה הנחה אתמול את הנהלת החברה לערוך בחינה מקיפה להכנת תוכנית עסקית, שבבסיסה בחינת שיתופי-פעולה וסינרגיות עם עיתונים אחרים (בכפוף לאישור ההגבלים עסקיים) ופיתוח וחיזוק מהותי של מהדורה דיגיטלית של העיתון, תוך צמצום היקפי הפעילות המודפסת".

"יידרשו מקורות כספיים נוספים למימון הפעילות השוטפת"

לאור מגמת הצמצום, אישר דירקטוריון "מעריב" את משיכת יתרת ההלוואה שהעמידה דסק"ש לעיתון, בסך 15 מיליון שקל, מתוך הלוואה של 25 מיליון שקל. ולמרות זאת, עדיין אין מקום לאופטימיות מרובה.

בדוחותיה הכספיים של "מעריב" לשנת 2011 ולרבעון הראשון של שנת 2012 נכללת הפנית תשומת-לב על-ידי רואה החשבון המבקר של "מעריב" לכך שקיימת אי-ודאות בדבר יכולתה לעמוד בהתחייבויותיה, ולכך שקיימים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של "מעריב" כעסק חי.

מצב זה לא צפוי להשתנות בקרוב, ועל-פי הדיווח, בתקופה הקרובה יידרשו ל"מעריב" מקורות כספיים נוספים למימון פעילותה השוטפת, מעבר להלוואה שכבר הועמדה לה על-ידי בעל המניות, נוחי דנקנר.

בנוסף לעשרות העובדים שכבר פוטרו בחודשים האחרונים, מתכננים ב"מעריב" להמשיך ב"צמצום משמעותי" בכוח-האדם ביחידות שונות בחברה, וכאמור, "בהפסקת פעילות הדפוס המסחרית (דפוס שטוח), שאינה קשורה לפעילות העיתון היומי". דסק"ש עלולה לספוג הפסדים חד-פעמיים בעקבות תוכנית ההתייעלות.

ביום רביעי הקרוב ייפגשו הנהלת העיתון וארגון העיתונאים בבית הדין לעבודה, לדיון בצו מניעה לפיטורים של עובדי העיתון עד למשא-ומתן בין ועד עובדי העיתון, שהתאגדו לאחרונה במסגרת ההסתדרות, לבין הנהלת "מעריב".

מעריב
 מעריב