סילמן לפני חודש: "צריך מהפכה אלימה"

חודש לפני שהצית את עצמו, דיבר משה סילמן עם פעיל חברתי בחיפה, בקטע וידיאו שעלה ליו-טיוב ■ צפו בווידיאו

כחודש לפני שהצית את עצמו בהפגנה בתל-אביב במוצ"ש, נפגש משה סילמן עם הפעיל החברתי עומר צנגוט לשיחה שצולמה והועלתה לאתר יו-טיוב. סילמן הביע תסכול רב מהמנגנונים הביורוקרטיים במדינה, ומדבריו עולה ייאוש וניכר כי כבר אז שקל לשלוח יד בנפשו, כשאמר: "זה אמנם צבוע, אבל כרגע אני לא מרשה לעצמי להביע את דעותיי השמאלניות. אולי אחר-כך, אם אשאר בחיים".

"אתה יודע איך פקידי ביטוח לאומי מתעללים באנשים?", אמר סילמן. "הם אפילו גנבו אותי ב-1,000 שקל חודש אחד. הם לא רצו לשלם לי את הקצבה. זה אנשים שאני חושב שהתחנכו במחסומים של צה"ל בשטחים, שם הם התחנכו".

סילמן עבר להתגורר בחיפה לאחר שהעסק שלו קרס בשל הסתבכות במנגנונים הביורוקרטיים, לטענתו. הוא קיבל קצבה של 2,400 שקל בחודש בלבד ולא קיבל סיוע בשכר דירה.

"דחו את המכתב תביעה שלי, אף על-פי שקיבלתי 100% נכות", הוא אמר. "דחו את המכתב תביעה שלי, בגלל שאני לא חרדי ובגלל שאני לא רוסי. זו הטענה שלהם, של המדינה: שבגלל שיש כל-כך הרבה חרדים וכל-כך הרבה רוסים, אז... (אי-אפשר)".

עוד סיפר סילמן, כי הבטחת ההכנסה שהוא מקבל, בסכום של 2,400 שקל, הינה הסכום המקסימלי שניתן לקבל: "גם החרדים חיים רק מזה. לכן הם חיים בעוני. זה הדבר הכי מטומטם... אני לא מסוגל להבין את הטמטום הזה".

סילמן המשיך לדבר על החרדים: "לפעמים אני שואל את עצמי: 'מה, איזה מן דברים אלה?'. יש אנשים עם 8 ילדים, לא יודע כמה, והם כל היום 'מתפננים'. הנשים הולכות לעבוד, וגם מטפלות בערימות הללו של הילדים. אין מה לעשות".

הוא הטיח האשמות קשות בממשלה ואמר כי המחאה החברתית צריכה להיות אלימה, כמו בצרפת בשנות ה-60: "הכל בגלל הקואליציה, בגלל שוחד (פוליטי)", המשיך. "האם זה ישתנה? לא יודע, לפי הקצב - אם ישראל הייתה צרפת של שנות ה-60... צריכה להיות פה לדעתי מהפיכה אלימה".