"4,000 יח"ד לדיור ציבורי היו יכולות להיות היום בבנייה"

בהתאחדות בוני הארץ טוענים היום: אם המלצתנו לטרכטנברג בנושא הדיור הציבורי הייתה מתקבלת - המצב היום היה שונה

על רקע דרישות המחאה ההחברתית לדיור בר השגה והקריאה לחזור ולבנות דיור ציבורי לזכאים, קריאה שהתגברה עקב סיפורו הטראגי של משה סילמן שהצית עצמו ביום שבת, טוענים היום בהתאחדות בוני הארץ כי אם המלצתם לטרכטנברג בנושא הדיור הציבורי הייתה מתקבלת המצב היום היה שונה.

בהתאחדות מתייחסים להצעתם להקצות 10% מסך יחידות הדיור בכל פרויקט חדש שנבנה לדיור ציבורי או סוציאלי, הצעה שנשלחה כנייר עמדה של ההתאחדות לועדה לשינוי חברתי כלכלי בראשותו של הפרופסור מנואל טרכטנברג. "אם היו מאמצים את הצעתנו", אומרים היום בהתאחדות, "היו היום בבנייה כ-4000 יחידות דיור שהיו יכולות לשמש בקרוב את הנזקקים לדיור ציבורי בישראל".

נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל הוסיף ואמר: "אחת ההצעות שהגישה ההתאחדות לוועדת טרכטנברג הייתה ביצוע עסקאות קומבינציה עם המדינה אשר במסגרתן המדינה מוכרת לקבלנים חלק מהקרקע בעסקת קומבינציה ובתמורה מקבלת 10% מהדירות שנבנות בפרויקטים שיכולות לשמש אותה לדיור ציבורי. בשנה האחרונה החלה בנייתן של כ-40 אלף יחידות דיור ואם ההצעה הייתה מתקבלת היו היום כבר אלפי דירות בבנייה. תוכנית דומה העלה גם שר השיכון אריאל אטיאס להקצות 5% מכל פרויקט לדיור ציבורי, הקבלנים תמכו בהצעה אך גם היא לא התקבלה על ידי הממשלה".

יש לציין, שההצעה המקורית של ההתאחדות דיברה על אחוז גבוה יותר של דירות מכל פרויקט - 30% לדיור ציבורי ו70% למכירה אולם מאוחר יותר הוחלט שהיא איננה ישימה.

בובליל טוען עוד כי היתרון בשילוב הדיור הסוציאלי בפרויקטים רגילים הוא הפתרון הנכון שמאפשר אינטגרציה חברתית וכלכלית במקום יצירת שיכונים לאוכלוסיות קשות יום. במקביל מתייחס בובליל גם לתוכנית המקודמת היום על ידי האוצר לבנייה לשכירות ואומר: "בניית פרויקטים להשכרה אינם מהווים פתרון מושלם לבעיה שכן מדובר בריכוז אוכלוסייה קשת יום בשכונה אחת וקיים חשש מתחזוקה לקויה של הבניינים לאורך זמן. ההצעה שלנו פותרת גם את הבעיה הזו ונותנת לאותה אוכלוסייה שנזקקת לדיור הציבורי להשתלב באוכלוסייה הכללית".

גם יזמים מתייחסים היום לנושא ומסמנים את הבעיות.

אופיר גרינברג מנכ"ל חברת אזורים מסביר כי: "במסגרת תב"ע של שכונות חדשות, ניתן להקצות מקבצי דיור לטובת דיור ציבורי, באופן שבו האוכלוסייה החלשה תוכל להיטמע באוכלוסיות צעירות ותיווצר קהילה חדשה. אני מאוד מאמין בדיור בר השגה ודיור להשכרה, אבל התנאי הוא קרקע במחיר אפסי. המדינה צריכה להכניס את היד לכיס, אחרת זה לא יעבוד".

שלום שי מנכ"ל ובעלים של חברת דונה אמר: "כל ההבטחות של הקיץ שעבר התפוגגו והבעיות נשארו. אני חושב שהמודל של דיור למשתכן עובד מצוין והוכיח את עצמו. אנחנו בונים פרויקטים כאלה כבר משנת 1996 בירושלים, במודיעין, בבית שמש ובערים נוספות. דיור למשתכן זה מודל חברתי וכלכלי שאפשר לפתח גם לטובת הדיור הציבורי. המודל מאפשר אינטגרציה בין משפרי דיור ואוכלוסייה חזקה לשכבות חלשות יותר עוברות כמה שנים והמיזוג כבר לא נראה לעין. בשנה האחרונה יצאו לדרך מספר אפסי של פרויקטים של דיור למשתכן דווקא בתקופה שהשוק כל כך צמא לזה".