הסאגה הסתיימה: הסכם "תמר" וחברת החשמל יוצא לדרך

‏‎‎החברה לישראל עשויה לערער על אישור הסכמי הגז עם יצרני החשמל הפרטיים

‎‎הקבינט הכלכלי חברתי אישר היום (ג') את הסכם הגז של חברת החשמל עם שותפויות תמר.

אישור הממשלה בא לאחר שההסכם אושר על ידי דירקטוריון חברת החשמל, רשות החשמל, רשות ההגבלים העסקיים ורשות החברות הממשלתיות בסיומו של הליך שארך כחצי שנה מאז נחתם ההסכם בדצמבר.

היקפה המקורי של העסקה עמד על 10-16 מיליארד דולר, אך מאז הוכנסו בה שינויים לבקשת רשות ההגבלים ורשות החשמל, שהביאו להפחתה של עד חצי מיליארד דולר בתמורה הכוללת. שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו בירך על אישור ההסכם.

‎בנוסף נודע ל"גלובס" כי החברה לישראל פנתה לאחרונה לרשות ההגבלים העסקיים בבקשה למידע על ההסכמים שחתמה תמר עם יצרני חשמל פרטי מתחרים: דליה אנרגיות ואדלטק. מדובר בצעד שיכול לשמש הכנה לקראת הגשת ערר על החלטת הממונה להעניק פטור מהסדר כובל לשני ההסכמים בכפוף למילוי שורת תנאים.

החברה לישראל, באמצעות שלוש החברות הבנות שלה (מיזם תחנת הכוח ‏OPC‏ במישור רותם, בזן וכיל) ויצרנית החשמל הפרטית דוראד, שהיו חתומות על הסכמי רכישת גז מספקית הגז המצרי ‏EMG‏, טרם חתמו על הסכמי גז עם תמר.

כתוצאה מכך נמצאים שני היצרנים במצב שבו הם עשויים לקבל כמויות לא מספיקות של גז טבעי בתקופת ביניים שבין תחילת פעולתה של דליה אנרגיות לבין השלמת הרחבת הקיבולת של הצנרת המוליכה את הגז מתמר לישראל.

הקיבולת של הצנרת אינה מאפשרת לספק את מלוא צריכת הגז של כל יצרני החשמל הפרטיים. דליה אנרגיות אמורה להיכנס לפעילות ב-2015 והרחבת הקיבולת של תמר אמורה להסתיים בערך באותו זמן. הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה נתן תוקף להסדר שלפיו תספק תמר את מלוא צריכת הגז של החברה לישראל ודוראד עד לכניסת דליה אנרגיות ותעשה כל מאמץ לספק את הצריכה בתקופת הביניים. ‏‎‎‏