שנת מחאה עברה - מה נשתנה?

האזרח הישראלי מודע לכוחו אך לא בטוח שהוא יודע לאן לנתב את הכוח הזה

שנה עברה מאז ניטע האוהל של דפני ליף בשדרות רוטשילד, מחירי הדירות לא ירדו בצורה משמעותית, היצע הדירות לשכירות טרם התרחב והמלצות וועדת טרכטנברג אומצו רק בחלקן.

השיח הציבורי, לעומת זאת, בעיקר הצרכני והכלכלי, השתנה באופן משמעותי וכך גם המודעות לתהליכים, לזכויות ולמה שמתרחש בכנסת בירושלים. כך נולדו יוזמות ברוכות כמו משאל העם הכלכלי שבמסגרתו יכול כל אחד לנסות ולייצר את חלוקת התקציב הלאומי, ויוזמה נוספת בשם 'המשמר החברתי' המסקר ובודק באופן קבוע את פעילות נבחרנו בכנסת.

המחאה שהתחילה באופן ברור ממעמד הביניים ותחום הדיור, לאחר שליף עצמה נאלצה לפנות את הדירה גלשה במהירות לתחומים רבים אחרים. אותו מהלך ספונטני הביא בשיאו מאות אלפי אנשים להפגין ברחובות תל אביב ובערים רבות נוספות ברחבי הארץ. המעשה הספונטני של סילמן גם הוא שינה והפך אותו מעוד אדם שמתקשה לשרוד את החיים בישראל בשנות האלפיים - לסמל.

רבים מהמשתתפים בהפגנות ומיושבי האוהלים של השנה שעברה חולקים עם סילמן אותן הבעיות. לא בטוח שמאותן הסיבות, אך התוצאה הסופית אצל כולם מתבטאת במאבק יום יומי להישרדות. קל היה לאותם האנשים להזדהות עם כל אחת מהבעיות שהציפה המחאה אבל בסופו של יום הם נשארו שקופים. שקופים בעיני הוועדה לשינוי חברתי וכלכלי שפנתה אל מעמד הביניים, שקופים בעיני מקבלי ההחלטות.

שקופים למוסדות האמונים על רווחה ושקופים גם בשוק הדיור. בעוד אנשים אלה זקוקים לקורת גג, הם מתמודדים עם בירוקרטיה אין סופית שבסופה אולי יזכו להיכנס לתור הממתינים הארוך לדיור ציבורי או לסיוע בשכר דירה, שלא תמיד ייחשב פתרון אמיתי עבורם.

שנה אחרי, נראה שהמחאה השפיעה על תודעתו של הציבור, אולם במישור הנדל"ני - מחירי הדירות או היצע הדירות להשכרה, פתרונות לדיור בר השגה או דיור ציבורי - ההשפעה הייתה שולית ויש שיגידו - אפסית.

בימים אלה שוב עולה הדיור הציבורי לכותרות כמו גם העיסוק בדיור בכלל.

המעשה של סילמן במוצאי שבת הוביל להפגנה מול משרד השיכון ועמידר. במקביל, שלל הפעילים החברתיים והארגונים השונים ממשיכים להניע את המהלכים שלדעתם עתידים להשפיע על המשך המחאה בכיוונים שונים, עם מטרות ודרישות מוצהרות ובלעדיהן.

בסופו של יום, או בסופה של שנה, אין ספק שהאזרח הישראלי מודע יותר לכוחו אבל לא בטוח שהוא יודע לאן לנתב אותו. יוקר המחייה משפיע על כולם אבל קודם כל צריך לדאוג שלכל אלה שצועדים בהפגנות של שבת יהיו ארבעה קירות וגג לחזור אליהם.