מקימי "חומה ומגדל" ביקום: "משרד השיכון הוא משרד שיווק"

כך אמר היום גד הרן, העומד בראש הקואליציה החברתית שעומדת מאחורי בניית המאחז על אדמת קק"ל בסמוך לקיבוץ יקום ■ "היום נניח אבן פינה לעיר 'הבעדים' על מנת להדגים לממשלה באיזה קצב היינו מצפים שהיא תטפל במצוקת הדיור"

"אנחנו מתכננים להקים מבני קבע שישמשו כפתרון לדיור ציבורי. כנראה שפעם ידעו לעשות את זה והיום כבר שכחו אז החלטנו להזכיר להם". כך אמר היום גד הרן, מנכ"ל תנועת עמי ומי שעומד בראש הקואליציה החברתית שעומדת מאחורי בניית המאחז על אדמת קק"ל בסמוך לקיבוץ יקום.

"אנחנו מזכירים לממשלה את החובות שלה ולציבור את הזכויות שלו" ממשיך ואומר הרן, "דרושה היום תוכנית חירום בתחום הדיור בכלל והדיור הציבורי בפרט. זה התפקיד של משרד השיכון ומשרד הפנים אבל הם לא עושים את זה. משרד השיכון הפך להיות משרד שיווק ולא משרד שיכון. הם מצהירים על כמה קרקעות שיווקו בלי לדאוג לבנייה ולמחירים. המצב היום הוא ש-30% ממי שרוצה לקנות דירה לא יכול להתמודד עם מחירי השוק ותפקידו של משרד השיכון לדאוג לזה".

יחד עם הרן חברים בקואליציה החברתית פעילים חברתיים נוספים כמו זאב גראואר שהניע את מחאת הדלק, הפעיל החברתי ג'קי אדרי ועוד. אנשי הקואליציה החברתית הודיעו היום כי: "החל ממחר יחלו עבודות מהירות בשטח להקמת מגורי קבע. בשלב הראשון מתוכננות 100 יחידות דיור".

עוד הוסיף ואמר הרן: "היום נניח אבן פינה לעיר 'הבעדים' על מנת להדגים לממשלה באיזה קצב היינו מצפים שהיא תטפל במצוקת הדיור. בקצב בו הקמנו את חומה ומגדל תוך 3 שעות בלבד, נראה לציבור ולממשלה שאין כל סיבה בעולם שלא ניתן לפתור את מצוקת הדיור תוך חודשים ספורים, בלי ספינים, בלי בירוקרטיה ובלי עיכובים מיותרים".

לקואליציה החברתית משנה סדורה בכל הקשור לטיפול במצוקת הדיור. התוכנית שלהם כוללת מספר סעיפים הקובעים כי על המדינה לגבש תוכנית רב שנתית עם יעדים כמותיים ולא להסתפק בהצבת יעדים לתכנון ושיווק קרקעות בלבד.

בין היתר מתכננת הקואליציה הקמת שיכונים לזוגות צעירים וזכאים בשיטת "המחיר למשתכן" עם מחירי גג והכרזה על פרויקט דיור לאומי; קביעת אחוז מסויים מהדירות בפרויקטים של היזמים לדיור בר השגה; הקמת דיור ארעי לתקופת בניים של מספר שנים וזאת כצעד זמני עד להתקדמות פתרון למשבר הדיור. עוד טוענים אנשי הקואליציה כי מחנות צה"ל ריקים יכולים לשמש כמקום בו תבנה המדינה פתרון דיור זמני.

בעקבות הקמת המתחם בסמוך לקיבוץ יקום, וזאת ללא האישורים המתאימים מצד המדינה, נשאלת השאלה מה גישת מינהל מקרקעי ישראל לתפיסת הקרקע על ידי אנשי הקואליציה החברתית. על כך ענו היום במינהל כי: "הקרקע עליה הקימו פעילי המחאה החברתית מאהל הינה קרקע משבצת של קיבוץ יקום. האחריות לניהול קרקע זו ולשמירתה היא של הקיבוץ. ככל שלמינהל יתברר כי הקיבוץ אינו פועל לשמור על המקרקעין ידרש לכך המינהל על פי חוק".