האמא שלי, המנכ"לית

יום יבוא והבן שעוד לא נולד למריסה מאייר יבוא חשבון עם אימו הקרייריסטית

חברת יאהו הפיחה רוח במפרשיה הדהויים באמצעות הכרזתה הסנסציונית על גיוסה של מריסה מאייר מגוגל לתפקיד נשיאה ומנכ"לית. מאייר הייתה מראשוני העובדים בגוגל ושימשה בשורה של תפקידים אסטרטגיים. היא מצטרפת לרשימה מצומצמת אך מכובדת ביותר של נשים שהן מנהלות בכירות בהיי-טק העולמי, וביניהן: שריל סנדברג, סמנכ"לית בכירה בפייסבוק; מג וויטמן, מנכ"לית HP ובעבר גם מנכ"לית eBay; וספרא כץ, נשיאת אורקל.

מאייר, בת 37, תהיה הנשיאה הששית של יאהו בחמש שנים האחרונות והיא אכן בשורה מרעננת עבור החברה החבוטה. אבל, מינויה לתפקיד הרם מהווה בשורה קצת פחות משמחת עבור בנה הבכור, שעתיד להיוולד בעוד כשלושה חודשים.

אמו של הרך שעוד לא נולד כבר הודיעה שהיא מתכוונת לקחת חופשת לידה מקוצרת של מספר שבועות ולא יותר. מלחמת הקיום של יאהו תדרוש ממנה תשומת לב מלאה והקדשת אין סוף זמן ואנרגיות בניסיון לחלץ אותה מהבוץ. לדבריה של מאייר, מקבלי ההחלטות ביאהו החליטו, ובצדק, שלא להתייחס להיריון שלה כגורם בהחלטתם לגייסה לתפקיד הרם.

החלטה אמיצה

אין לי ביקורת כלשהי על מריסה מאייר והחלטתה האמיצה. אין ספק שהבן שלה יקבל חינוך למופת והוא יטופל בידי מיטב המטפלים והמחנכים מיום היוולדו ועד בכלל. אבל, בכל זאת אני מוכרח לתהות האם לא יגיע היום בו יתבע הסברים מאימו הקרייריסטית, על כך שהעדיפה לבלות שעות ארוכות במשרד ובנסיעות אין סופיות, במקום לטייל איתו בפרקים הקסומים של עמק הסיליקון כשהוא מנמנם להנאתו בעגלה.

בהתלבטות הקשה הזו, שבין קריירה לבין חיי משפחה, מאייר יכולה לשאוב השראה מדבריה של שריל סנדברג מפייסבוק, שהתראיינה להפינגטון פוסט: "אין דבר כזה - איזון בין חיי משפחה לבין עבודה", אמרה סנדברג, בעצמה אמא לשניים, "יש עבודה, ויש חיים, אבל אי אפשר לאזן ביניהם... נשים צריכות לבחור בעל שלא רק יתמוך בהן מילולית אלא גם יישא במחצית הנטל בבית, יחליף חצי מהטיטולים ויעשה חצי מהכביסות... במידת האפשר עדיף לאישה להתחתן עם אישה, כי הנתונים מראים שבזוגיות בין שתי נשים חלוקת הנטל הרבה יותר שוויונית".

מאחר שמריסה מאייר, המנכ"לית החדשה של יאהו, בחרה להתחתן עם גבר ולא עם אישה, לא נותר לנו אלא לקוות שהוא יודע לתפעל מכונות כביסה. בעלה של מאייר, למקרה שתהיתם, הוא מנכ"ל משותף בחברת השקעות. מה שאכן מחזק את התקווה שלבנם המשותף יהיה לפחות אבא שעתותיו בידיו. משקיעים, כידוע, לא עובדים קשה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.