ערוץ 1 השקיע 14 מיליון שקל - ולא ישדר בלעדית את לונדון 2012

בניגוד לנוהל החשכת ערוצים זרים, יורוספורט יעביר 250 שעות של שידורים ישירים מהמשחקים ■ רשות השידור: "יורוספורט מחזיק בזכויות על בסיס פאן-אירופי"

ערוץ 1 אמנם הצהיר בשבועות האחרונים כי "המשחקים האולימפיים של לונדון 2012 ישודרו בלעדית בישראל בערוץ הראשון". אלא שמתברר כי למרות ההצהרות ולמרות השקעה עצומה במשחקים, שכללה 10 מיליון שקל עבור רכישת זכויות השידור ועוד 4 מיליון שקל בכל הקשור להפקה - הערוץ לא יהיה היחיד שישדר את המשחקים בישראל.

ערוץ יורוספורט, הזמין לכל מנויי הכבלים והלוויין, ישדר גם הוא בשידור חי את המשחקים האולימפיים. השידורים ביורוספורט יועברו במקביל גם באיכות HD ב-EurosportHD ב-HOT וב-yes. בסך-הכול ישודרו ביורוספורט 420 שעות שידור, מתוכם 250 שעות של שידורים חיים.

בערוץ הראשון מיהרו כבר ב-14 במאי להוציא הודעת דובר שכותרתה: "פעם ב-4 שנים זה קורה - רשות השידור מציגה: אולימפיאדת 2012 בלעדית בערוץ הראשון, בקול ישראל ובמדיה הדיגיטלית".

בין היתר נאמר בהודעה כי "המשחקים, שהם אחד מנכסיה הבולטים של הרשות, ישודרו באופן בלעדי בערוץ הראשון". גם מנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם, הצהיר כי "השידורים הם בלעדיים".

אלא שבניגוד להסכמי בלעדיות אחרים של אירועי ספורט, כגון משחקי היורו או המונדיאל שמאפשרים שמירה על זכיין השידורים המקומי באמצעות החשכת ערוצים זרים המשדרים בישראל בכבלים ובלוויין, יורוספורט ימשיך לשדר כרגיל במהלך המשחקים, במקביל לערוץ הראשון הישראלי.

התאמה לצרכן

גם אחרי שהתברר כי לערוץ הראשון אין בלעדיות בישראל על המשחקים, ממשיך הערוץ להציג את עצמו כאילו המשחקים הם נחלתו בלבד, כפי שעולה מהתגובה שנמסרה ל"גלובס": "רשות השידור, כחברה באיגוד השידור האירופי (EBU), מחזיקה בזכויות שידור בלעדיות בישראל למשחקים האולימפיים, ורשאית לפרסם עצמה ככזו. מבלי לגרוע מהאמור, ערוץ יורוספורט מחזיק בזכויות שידור למשחקים האולימפיים על בסיס פאן-אירופי, בכפוף לתנאים מסוימים. המשמעות היא, בין השאר, כי ערוץ יורוספורט אינו רשאי להגביל או לייחד שידוריו לקהל בישראל, או לכוון שידוריו לקהל יעד בישראל".

בערוץ הראשון מקווים למשוך את הקהל הישראלי באמצעות שליטה בלוחות השידורים, שיותאמו יותר לצרכן הישראלי עם שידור התחרויות שבהן מופיעים הספורטאים הישראליים. אלא שכבר עכשיו ברור כי האירועים המרכזיים של המשחקים - שחייה, התעמלות ואתלטיקה קלה - ישודרו בערוץ הראשון במקביל לשידור ביורוספורט.