מוזיאון ישראל: "לא יעלה על הדעת הפרדה כלשהי בין האורחים"

מקור הסערה היום בפרסומים לפיהם המוזיאון מציע שעות ביקור נפרדות לנשים ולגברים בתערוכת "חסידים - לא רק שחור-לבן"

במוזיאון ישראל הזדעזעו הבוקר לקרוא את הידיעה שלפיה המוזיאון מקיים שעות ביקור נפרדות לנשים ולגברים בתערוכה "חסידים - לא רק שחור-לבן". "לא יעלה על הדעת שהמוזיאון יקיים הפרדה כלשהי בין אורחיו", אמרה דוברת המוזיאון לשאלת "גלובס". עם זאת, בין מוצרי התוכן של המוזיאון ניתן להזמין הדרכה פרטית מחוץ לשעות הפתיחה לקהל הרחב. זוהי המסגרת היחידה שבה ניתן למצוא הפרדה, על-פי בחירת המזמינים.

גורמים מהמוזיאון אמרו ל"גלובס" עוד כי אינם מגבילים את אופי הקבוצות המזמינות סיורים מודרכים.

מקור הסערה שהתחוללה היום הוא בפרסומים שונים, שלפיהם המוזיאון מציע שעות ביקור נפרדות לנשים ולגברים על מנת למשוך את הקהל החרדי שיש לו עניין רב בתערוכה. התערוכה שאצרה אסתר מוצ'בסקי-שנפר עוסקת באורחות החיים בחצרות החסידים בתקופה העכשווית. היא מבוססת על מחקר אתנוגרפי, תיעוד בצילום ובווידיאו, עדויות אישיות מחיי היומיום ומנהגי חג, והבדלי לבוש סמליים, היוצרים הבחנות דקות בין קבוצות וחצרות שונות.

לצד הערך האמנותי, המחקרי והאנתרופולוגי של התערוכה יש בצפייה בתערוכה אלמנט של מציצנות. היא מותירה את הצופה בתחושת סקרנות וזרות, למרות הצהרת האוצרת כי מדובר באוכלוסייה שאינה מסתגרת בהכרח, אלא שומרת על מסורתה ומנהגיה.

ניתן למצוא ערך חשוב בקריצה של מוזיאון ישראל לקבוצות אוכלוסייה שאינן נוהגות לבקר במוזיאונים. ראשית מדובר בהדרכות מוזמנות, המעשירות את קופת המוזיאון בתשלום מיוחד. שנית, יש לקוות שבדרך לתערוכת החסידים ייחשפו הגברים והנשים, על קבוצותיהם הנפרדות, גם לאמנות ולתרבות ישראלית ובינלאומית, ואולי אפילו יתרגשו לראותה.