ביה"ד לעבודה: "יחסי העבודה ברשות השידור אינם מתוקנים"

השופט אייל אבהרמי נתן צו מניעה זמני האוסר על רשות השידור לקיים מכרז פנימי נוסף לתפקיד מנהל מחלקת התעודה והתוכניות בערוץ 1

מכה נוספת לרשות השידור בבית הדין לעבודה: "למרבה הצער, יחסי העבודה ברשות השידור אינם מתוקנים דיים, ואנו נדרשים למהלכים שמתרחשים שם פעם נוספת" - כך אומר היום (ג') סגן נשיא בית הדין, השופט אייל אבהרמי, בהחלטתו לתת צו מניעה זמני האוסר על רשות השידור לקיים מכרז פנימי נוסף לתפקיד מנהל מחלקת התעודה והתוכניות בערוץ 1.

"הפור נפל מלכתחילה, עת החליט המנכ"ל יוני בן-מנחם להחליף את איתי לנדסברג. בנסיבות אלה היה בכך חוסר תום-לב", כתב השופט בהחלטה.

הדברים נאמרו בעקבות פנייתו של מנהל המחלקה התעודה והתוכניות בערוץ 1, איתי לנדסברג, המשמש בתפקיד מאז 2003, שטען בין היתר כי הנהלת רשות השידור פעלה למנוע ממנו לזכות במכרזים הפנימיים והחיצוניים, למרות שהוא "עיתונאי מוערך ועטור פרסים ושבחים".

בעתירתו לבית הדין טען לנדסברג כי "בבסיס ההחלטה שלא לבחור בו עומד למעשה הרצון למנוע ממנו לשמש בתפקיד חרף ההצלחה לה זכה, וכל זאת באצטלה של 'ריענון' נושאי התפקידים, תוך היתלות מוטעית בדוח מבקר המדינה, ששימש כקרדום לחפור בו".

באי-כוחו של לנדסברג, עורכי הדין חנוך קינן ורונית וולף, טענו כי "מאחר שבוועדה למכרז הפנימי (73/12) נקבע כי המבקש נותר למעשה מועמד רלוונטי אחד מוערך, הרי שהיה על הוועדה לבחור בו".

בתשובתה לבית הדין ענתה הרשות כי מאחר שלנדסברג מכהן בתפקיד ב-9 השנים האחרונות, "ראוי לתת לגיטימציה לשיקול שנשקל - ריענון מחלקת התעודה".

לטענת הרשות, בשל העובדה שלנדסברג ניגש גם למכרז השני, ובכך אישר למעשה את ההחלטה שהתקבלה במכרז הפנימי הראשון, "הוא אינו רשאי להעלות טענה כנגד החלטה זו. בכל אופן, הבקשה נגועה בשיהוי בחוסר תום-לב".

בית הדין ביקר בחריפות את הטענות מצד רשות השידור ואמר כי נוספו תנאים למכרז שלא הופיעו בהם מלכתחילה, וכל זאת כדי למנוע מלנדסברג לזכות במכרז.

"הטענה בדבר הרצון לרענן הינה טענה שאינה מופרכת. יחד עם זאת, אם אכן מדובר בטענה של ממש, ראוי היה לכתוב את הדברים באופן מפורש מלכתחילה. תנאי זה צריך היה להיות גלוי וידוע לכל", כתב השופט אברהמי, שהוסיף כי "תנאי זה הוסף למעשה רק כדי למנוע מהמבקש לזכות בתפקיד".

זאת ועוד, בית הדין המשיך וביקר בחומרה גם את התנהלות של מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם. לדבריו, "המנכ"ל יוני בן-מנחם הודה בחקירתו כאמור כי ביקש להחליף את המבקש. לא ברור אפוא מדוע לא נאמרו הדברים מלכתחילה, ומדוע נטעו במבקש רושם כאילו יש לו סיכוי לזכות במכרז החיצוני".

"הפור נפל מלכתחילה, עת החליט המנכ"ל להחליף את המבקש", כתב השופט, "בנסיבות אלה היה בכך חוסר תום-לב שלא גולה הדבר ולא נאמר, 'ברחל בתך הקטנה', כי המבקש לא יוכל להתמודד לתפקיד לנוכח העובדה ששימש בפועל בתפקיד כ-9 שנים".

מרשות השידור נמסר בתגובה כי "מדובר בהחלטה בצו זמני. רשות השידור תפעל בהתאם להחלטה".