השוק האפור: לווה 8,000 שקל לחצי שנה ב-293% ריבית

על הלוואה של 5,000 שקל לשנה, תחזירו 720 שקל בחודש ■ הריבית בהלוואות לשבוע מגיעה ל-700%, עם 10% קנס מסכום ההלוואה על כל איחור בתשלום

הריבית השנתית האפקטיבית בשוק האפור מגיעה ל-293% - כך עולה מבדיקה של הכלכלן שחף מזין מהמרכז ללימודים אקדמיים באור-יהודה.

שיא הריבית מתמקד בהלוואה בסך 8,000 שקל שניתנת בתל-אביב לחצי שנה בהחזר חודשי של 1,950 שקל. הלווים נדרשים לשלוח בפקס למלווה תלושי שכר של 3 החודשים האחרונים, 3 תדפיסי בנק של 3 החודשים האחרונים בחשבונם וצילום תעודת זהות.

לאחר בדיקה מהירה, בהנחה שהלווים אינם בעלי חשבון מוגבל, או שחזרו להם שיקים בשנה החולפת, הם יחתמו על טפסים - והכסף יוזרם ישירות לחשבונם.

לשם ההשוואה - ריבית הפריים של בנק ישראל עומדת כיום על 2.5%, וריבית ההלוואות בבנקים נעה סביב 5.5%. ריבית ההלוואות האפקטיבית באמצעות כרטיסי אשראי שונים גבוהה יותר ונעה בין 8% עד 12% לשנה.

אנשי השוק האפור נותנים כספים בעיקר לשכירים, ובמרבית המודעות שלהם מצוין במפורש - "הלוואות לשכירים ועובדי מדינה". שכירים ועובדי מדינה נחשבים ללווים שלא יגרמו בעיות בגבייה, בגלל שיש להם מקום עבודה מסודר, והם אינם רוצים בחשיפה משפטית או באיומים, אם יתקשו לפרוע את חובם.

הבדיקה הקיפה 18 משרדים ברחבי המדינה, החל מתל-אביב, עבור לירושלים, באר-שבע וחיפה.

ההלוואה השנייה בגובהה הגיעה ל-201% והייתה על סך 5,000 שקל למשך שנה עם החזר חודשי של 720 שקל. הלוואה נוספת, על סכום של 10,000 שקל לשנה עם החזר של 1,375 שקל לחודש, מגלמת ריבית אפקטיבית שנתית של 172%.

יצוין כי במודעות השוק האפור מופיעות גם הלוואות לשבוע, חודש ואף למוגבלים בחשבונם. יש גם הלוואות לחילוץ מכונס נכסים. הריבית האפקטיבית בהלוואות לשבוע מגיעה לשיעור אפקטיבי של 700% ויותר, כאשר מוטל קנס כבד על מי שמאחר בפירעון. איחור בשבוע יעלה 10% קנס מסכום ההלוואה. ללווים לא כדאי לאחר בפירעון, עקב לחץ שיופעל עליהם ואשר עלול לכלול קנסות כבדים, בנוסף לאלימות שכידוע קיימת בתחום ונחשפה בתקשורת.

לדברי דיקן בית-הספר למינהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים באור-יהודה, פרופ' רמי פרידמן, "מדובר בהפקרות כלכלית פיננסית שחלקה כלכלה שחורה. אף שחלק מהמבקשים הלוואות בשוק האפור מאוד לחוצים כספית, עדיף להם לא להתקרב לאשראי כזה, שבלתי הגיוני כלכלית לעמוד בהחזריו".