כמה פעמים הופיע ח"כ שאמה-הכהן בתוכניות הבוקר השנה?

בשבוע שעבר נערך דיון בוועדת הכלכלה בתלונת רשת נגד קשת ■ ימים ספורים אח"כ התארח שאמה-הכהן בתוכנית הבוקר של רשת במשך שני אייטמים רצופים

1. בשבוע שעבר נערך דיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, שעסק בתלונת זכיינית ערוץ 2 רשת על הפגיעה, לכאורה, על-ידי ערוצים אחרים השייכים לזכיינית המתחרה קשת.

את הדיון ניהל ח"כ כרמל שאמה-הכהן, המשמש כיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ובסיומו הוא הורה לרשות השנייה לבדוק את מידת הפגיעה ולבחון אם היא עומדת בכללי התחרות ההוגנת, או שיש פה עבירה על החוק. נושא הזוי לדיון בוועדה של בית המחוקקים הישראלי, שהעלה שאלות רבות לפני קיומו.

תשובה אחת לתהיות אלה התקבלה ימים ספורים אחר-כך, כשצופי תוכנית הבוקר של רשת, "העולם הבוקר", נהנו מנוכחותו של שאמה-הכהן במשך שני אייטמים רצופים. חבר הכנסת ישב באולפן כמעט מתחילת השעה, דרך הפסקת פרסומות אחת ואחרת, וחווה דעתו על מגוון של נושאים.

2. הסמיכות של האייטם הארוך בו התארח שאמה-הכהן לדיון בעניין רשת אמנם עשויה להרים גבה, אך היא אינה חריגה. על-פי בדיקה של חברת המחקר יפעת, מאז תחילת השנה הופיע יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת 8 פעמים בתוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 רשת (13 פעמים מאז דצמבר 2011).

על-פי הניתוח של יפעת שהגיע לידי "גלובס", הוא קיבל תמיד "במה אוהדת, נינוחה וחיובית". לרוב הוא גם מופיע לבד וללא מרואיין נוסף (לא כך היה בהופעתו השבוע), ולא אחת הוא נשאל על נושאים אחרים, שלא בגינם הוזמן בהכרח. לרוב הוא עוסק בנושאי צרכנות, ריכוזיות ולוחמה ב"טייקונים".

לשם השוואה - בשנה האחרונה כולה הוא הופיע בתוכנית הבוקר של הזכיינית ה"נאשמת", קשת, רק 4 פעמים.

שימו לב לנתון הבא: שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, הוא גם שיאן בהופעותיו בערוץ 10. הערוץ המדשדש והנאבק שחייו תלויים בוועדה שבראשה עומד שאמה-הכהן, הזמין את חבר הכנסת לאולפן תוכניתם של אורלי וילנאי וגיא מרוז 14 פעמים בשנה האחרונה (יולי 2011-יולי 2012).

שאמה-הכהן, עם או בלי קשר לנוכחותו בשידורים באולפנים בהרצליה, הצהיר על נאמנותו לערוץ 10 ולא אחת בדיונים בוועדת הכלכלה, הבהיר כי היכולת להציל את הערוץ, אינה תלויה בו.

3. גורמים בשתי התוכניות מכחישים "הוראה מלמעלה" להזמין את הפרלמנטר החרוץ. שניהם אומרים כי הוא פשוט שמח להופיע בכל זמן שהוא מוזמן, וכי הוא מרואיין חיובי ומוצלח.

שאמה-הכהן, אין בכך ספק, יודע לספק לתקשורת את הכותרות הדרושות לה. והוא רק דוגמה - יש כמוהו פוליטיקאים רבים שמוזמנים ושמחים להופיע בכל תוכניות הבוקר - גם של קשת. אין צורך גם בהוראות מגבוה.

חשוב לעמוד אחת ולתמיד על הקשר הבעייתי בין הופעות חברי הכנסת בתקשורת בימים שבהם הם עוסקים בנושאי הערוצים שמארחים אותם. זה כולל גם תוכניות תלושות "בנעלי בית". הרי הופעה וחשיפה טלוויזיונית הן המתנה היקרה ביותר שאפשר לתת לפוליטיקאי.

אולי ביום שיחליטו כי בזמן דיונים על הטלוויזיה בכנסת אסור להופיע בה, תיפסק הלישה הבלתי פוסקת והמסוכנת של המחוקקים בעולם המדיה.

מלשכתו של ח"כ שאמה-הכהן נמסר: "לכל צופי הטלוויזיה ברור וידוע שח"כ שאמה-הכהן מופיע בכל כלי התקשורת תדיר, למעט אלה שמשמשים חרב להשכיר בשירות בעלי ההון ומנסים לשבש את הדמוקרטיה הישראלית".