העליון: ריקו שירזי יישאר במעצר עד תום ההליכים נגדו

שירזי, הנאשם בעבירות מס ואיומים, כבר היה עם רגל אחת בדרך לדירתו במרינה בהרצליה - אך העליון ביטל את החלטת המחוזי לשחררו למעצר-בית בדירתו

העבריין ריקו שירזי כבר היה עם רגל אחת בדרך לדירתו במרינה בהרצליה, אך בית המשפט העליון נעל בפניו את תא המעצר: שופט העליון, ניל הנדל, ביטל את החלטת בית המשפט המחוזי לשחרר את שירזי למעצר-בית בדירתו, במסגרת המשפט הפלילי שנפתח נגדו בגין עבירות הלבנת הון והעלמות מס לכאורה בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

לפני כשבועיים קבע שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, כי שירזי ישוחרר למעצר-בית בדירתו במרינה בהרצליה, ויהיה נתון תחת פיקוח של קרוב משפחה 24 שעות ביממה.

קפאח ציין כי בתום עדותו של עד המדינה כנגד שירזי, ומכיוון שנשמעו רק 6 מתוך 176 עדים עד כה, ואין לדעת מתי יסתיים ההליך, אין עוד סיבה להארכת מעצרו של שירזי.

עוד נקבע כי מסוכנותו של שירזי כלפי עד המדינה לא הוכחה כמצדיקה את המשך המעצר.

בהחלטת השחרור צוין: "עד המדינה, שהוא הבריח התיכון בראיות התביעה, לא הוטרד כלל בחודשים האחרונים. לא נעשתה כל פנייה לבני משפחתו, והדעת נותנת שלו הייתה כוונה לסכל את ההליך המשפטי, היה צריך לפתוח דווקא בנקודות-התורפה של עד המדינה והן בני המשפחה. אני ער לחששות התביעה, אולם יש לזכור כי המוניטין כשלעצמו אינו צריך להוות עילה להארכת המעצר".

"מדרג חומרה גבוה"

הבוקר (ג'), בעקבות ערר שהוגש על-ידי המדינה, החליט בית המשפט העליון כי ריקו שירזי יישאר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

העליון קבע כי אין לקבל את גישתו של בית המשפט המחוזי, לפיה עילת האיום על העדים בתיק והניסיון להשפיע עליהם מצדו של שירזי פגה ברגע שסיים עד המדינה להעיד.

עוד קבע בית המשפט העליון כי עבירות הרכוש שביצע שירזי נמצאות במדרג חומרה גבוה, ולכן מקימות עילת מעצר, וכי בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי, קיימות ראיות לכאורה בעבירות איומים נוספות המיוחסות לשירזי בכתב האישום נגדו.

עבירות מס ואיומים

בנובמבר אשתקד הגישה המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, באמצעות מנהלת המחלקה, עו"ד דנה אמיר, ועורכי הדין ליאת בכור, אורי שפיגל ולירון וקנין, כתב אישום חמור נגד שירזי, המואשם כי הוציא חשבוניות פיקטיביות ביותר מ-25 מיליון שקל, ובכך שסייע לאחרים להתחמק מתשלום מס.

כן מואשם שירזי בהתחמקות מתשלום מסים בגין הכנסותיו ביותר מ-3 מיליון שקל; בהתחמקות מתשלום מע"מ בסך של יותר מחצי מיליון שקל, ובעבירות של הלבנת הון בסכומים של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

שירזי מואשם עוד בשיבוש הליכי משפט ובאיומים. זאת, לאחר שבמסגרת החקירה איים, בנוכחות שוטרים, בפגיעה פיזית בעד המדינה, שמסר עדויות מפלילות נגדו.

בכתב האישום נטען כי שירזי אמר, בין היתר: "עד המדינה וילדיו ישלמו, ואלוהים ישלם להם בתרופות", וכי "כשאני עושה אפצ'י, חצי עולם עומד על הרגליים. גם אם עד המדינה יהיה בתאילנד על חוף הים, ימצאו אותו, ואלוהים ישלם". לפי כתב האישום, בהמשך אמר שירזי: "כדור בין העיניים", תוך שהוא מבצע עם ידו הימנית תנועת אקדח לכיוון המצח.

לפי כתב האישום, בחקירה נוספת של חוקרי רשות המסים, חזר שירזי ואיים בפגיעה בעד המדינה ואמר: "אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עליי עוואנטה? וואלה, אם יעשו לו פיצוץ של קוזו אוקמוטו בחוץ-לארץ, הוא יקבל מכה משמיים. קוזו אוקמוטו, ישנו את כולו יעשו אותו 4 ק"ג, הוא יקבל משמיים את המכה".